Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

”Ställa in” bindningar på skinn-skidor?!


Rolv

Recommended Posts

Finns det något tillvägagångssätt att veta att bindningarna är i rätt läge när det kommer till skinn-skidor med flyttbara bindningar?!

Tänker något i stil med när man förr mätte spann på ett papper och använde sig av hel och halv vikt, eller hur det nu gick till och vad det nu kallades, kan det inte själv. Ni som är insatta vet vad jag pratar om.[emoji3]

Jag frågar på min 7-åriga dotters vägnar.

Då varken teknik eller troligtvis förmågan att märka skillnad, tänkte jag att man kanske kan skapa så bra förutsättningar åt henne som möjligt på detta sätt.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bindning längre bak, blir tyngre att trampa ner spannet = sämre fäste men bättre glid.

Så brukar det generellt funka på vallade skidor i alla fall.

Men att testa i spåret är nog det bästa.

Mäta innan på köksgolvet blir nog svårt.

 

Sen en 7-åring...

Fäste är väl a&o.

Jag ser sällan så unga åkare som 7 år flytta sin vikt så bra mellan skidorna. Så att ett lite för styvt spann blir nog problem för fäste.

De brukar åka som passgångare (vad jag har sett). ; )

Men snacka med nån som vet på en bra skidbutik. De kan nog hjälpa er vad som blir bäst och vad som funkar.

 

 

Jag minns inte, men det känns som att jag har några skapliga barnskidor nånstans i nåt förråd. (Kan dock redan ha gett bort).

Jag bor i Sthlm (typ). Så vill ni testa och få utrustning så kanske jag har (om ni bor i närheten).

Hör av er om ni vill, så kollar jag om nåt finns kvar.

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...