Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Borstar


Volevodin

Recommended Posts

Jag har nylon, mässing och tagel + en liten finborste köpt på ÖB, Jag funderar på att komplettera med stålborste, men frågan är vilken jag skall välja. Jag skall erkänna att jag haft ett motstånd mot att skaffa stålborste, då de har haft rykte om sig att kunna förstöra strukturen med ovarsam behandling av glidytan.

Numera finns det stålborstar med ultrafina strån och då är väl risken liten att förstöra belaget.

Red Creek har två typer, en silver och en guldborste med krusad resp raka strån. Silverborsten kostar 349 kr och guldborsten det dubbla, är den dubbelt så bra eller skall man nöja sig med silverborsten ?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfarenhet men vill hjälpa av det som jag tror :)

 

Skigos stål ligger på 0,08 mm, (enligt skigo dem själva, youtube)

 

och RC guldborsten (enligt skistart) ska ligga på 0,04 mm

 

är ofta otydligt med information av tillverkarna och man måste ofta behöva söka sig fram för att finna informationen. Ang silverborsten så vet jag ingenting.

 

Skigo är väl lite mer budget.

Edited by Hamstern
Link to comment
Share on other sites

Det är enorm skillnad på finstålborstar ja. Skistarts fina stål tar rätt dåligt. Kör med rc silver efteråt och den vräker ur fint paraffindamm. Ni måste ha missförstått vallaprocessen. Först ska man dränka belaget med hf , sen gäller det att borsta bort ALLT :) Logiskt va?

Hur ska annars vallaföretagen gå runt om vi inte slänger 99% av vallan ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Det är enorm skillnad på finstålborstar ja. Skistarts fina stål tar rätt dåligt. Kör med rc silver efteråt och den vräker ur fint paraffindamm. Ni måste ha missförstått vallaprocessen. Först ska man dränka belaget med hf , sen gäller det att borsta bort ALLT :) Logiskt va?

"Först ska man dränka belaget med hf , sen gäller det att borsta bort ALLT  :) Logiskt va?" Klockrent. Och om du inte borstar bort allt kan det ju glida riktigt illa, jag tror att det är den fällan många vanliga motionärer faller i. (Ni på skidforum vet givetvis hur detta fungerar så jag kan förstå att ni fortfarande vill fortsätta att valla, Om ni borstar bort "allt" kommer det ju att fungera minst så bra som det gör för mig) :rolleyes: 
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag fick jag min Red Creek stålborste silver från TP. Först när jag packat upp den tyckte jag den såg ut som en leksak, men efter att ha testat den på skinskidorna känns den väldigt lätt och smidig. Det fanns lite oxiderad valla på belaget och efter borstningen blev ytorna fina igen. Helt klart värt 3 lappar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...