Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valet o kvalet


Anl

Recommended Posts

Är ute efter ett par riktigt bra skinskidor.

Har flera par vanliga som går bra i hårda spår, både för kalla fören och varma/klister. I hårdare spår är det sällan svårt att få bra fäste, oavsett om det är kallburk, eller nära noll. Men inga av de jag har glider riktigt bra i lösare spår. (Sen jag råkade knäcka mina blå RC10 i ett dike). Så skinskidorna får gärna gå bra i lite lösare spår.  

 

Testade ett par Salomon S/Race:

 - Högt o fint spann under fästet, ganska kort glidzon bak, kort glidzon fram men fint spret. 

 

Testade också ett par Atomic Redster C9:

 - Högt o fint spann under fästet (ev något lite högre/hårdare än Salomon, men bägge bra). Samma korta glidzon bak. Lång glidzon fram, men inte särskilt mycket spret alls.

 

Vilka borde jag välja?

Link to comment
Share on other sites

Du har nog det bästa svaret själv. Jag valde också mellan dessa, det blev Atomic pga att det finns racehud för bättre glid, samtidigt mindre aggressivt fäste då. Huden kan enkelt dras av för byte. 

Lös plastbit kan också sättas längst fram för ännu bättre glid, borde vara perfekt i kallsnö. Se Pölders sida.

Jag har ännu ej provat själv, så detta är bara antaganden från min sida.

Link to comment
Share on other sites

Nja. Det jag funderar på, rätt eller fel, är inte själva skin-lösningen. Höga fina spann, så den tar nog inte i.

 

Det jag funderar på är hur glidzonerna påverkar glidet i lösare spår. Korta glidzoner känns inte optimalt, samtidigt som jag gillar bra spret - har åkt på mjuka skidor som glidit väldigt bra både i lösare kallsnö och i lösare spår nära noll. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...