Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fluorförbud


LFN

Recommended Posts

Finns det några studier på att flytande valla skulle släppa mindre flour än fast valla ? Min högst privata teori är att flourpulver är den största källan till floursläpp, följt av toppningsklossar och flytande flourvalla medan lågflour har försumbart floursläpp.

Sen är det fråga vad "miljövänligt" innebär, räknas människan in i miljön bör alla ämnen i vallan redovisas och vilken hälsorisk inandning av dem innebär vare sig de kommer från uppvärmd valla eller valla som är uppblandad med flyktiga ämnen.

Vet man om högfluorerade kolväten är giftigare än lågfluorerade?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 328
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det var inget svar på mitt eget inlägg utan jag kopierade rubriken i langd.se med anledning av Majbäcks uttalande. Fast ev. skadestånd är knappast vårt bekymmer utan mer hur den testmaskin, som tas fram kommer att fungera. Jag tycker att man tar beslutet om flourförbud i fel ordning. Först måste man utreda om det går att övervaka att förbudet efterlevs och var gränsvärdet skall ligga för mängden flour på/i belaget. Löser man alla frågor kring detta kan man gå vidare och klubba ett flourförbud. Så i sak har Majbäck rätt att det måste ges klara riktlinjer om vad som skall gälla och vad de behöver göra förutom att tillverka flourfria vallor, så det kanske är därför man hotar med skadestånd.

Detta med flour i belaget. Om jag vallat med flour i flera år på ett säg ett guld par. Frågan är om det kommer finnas kvar flour som inte försvinner vid stålsickling eller stenslipa eller nån annan metod. Jag vallar dessa med flour fri valla och blir testad och vips så vart man diskad för att det fanns flour rester kvar. Blir dyrt om man måste köpa nya skidor som aldrig vallas med flour valla. Och då tillbaka till vilka gränsvärden kommer att gälla?

Link to comment
Share on other sites

Detta med flour i belaget. Om jag vallat med flour i flera år på ett säg ett guld par. Frågan är om det kommer finnas kvar flour som inte försvinner vid stålsickling eller stenslipa eller nån annan metod. Jag vallar dessa med flour fri valla och blir testad och vips så vart man diskad för att det fanns flour rester kvar. Blir dyrt om man måste köpa nya skidor som aldrig vallas med flour valla. Och då tillbaka till vilka gränsvärden kommer att gälla?

Precis, det är det jag menar att man måste utreda förutsättningarna först, innan förbudet träder i kraft tex om det blir stickprovskontroller bland 15000 vasalöpare ???

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det fungerar ungefär som knarkmaskinen i tullen. De drar en papperslapp på belaget och stoppar in i maskinen för analys. Dvs man kan fortsätta använda sina guldpar..

 

Förresten, varför kollar dom alltid just mig i tullen. Är det guldkedjorna runt halsen som är min ”tell”?

Link to comment
Share on other sites

Detta med flour i belaget. Om jag vallat med flour i flera år på ett säg ett guld par. Frågan är om det kommer finnas kvar flour som inte försvinner vid stålsickling eller stenslipa eller nån annan metod. Jag vallar dessa med flour fri valla och blir testad och vips så vart man diskad för att det fanns flour rester kvar. Blir dyrt om man måste köpa nya skidor som aldrig vallas med flour valla. Och då tillbaka till vilka gränsvärden kommer att gälla?

Det är ju inte fritt fluor, det är "vaxet" i din valla som är fluorerat. Fluoret kan nog inte vandra mellen olika kolvätelager. Så testar man på vallan på skidan borde det bli ganska säkert, tycker jag det verkar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det fungerar ungefär som knarkmaskinen i tullen. De drar en papperslapp på belaget och stoppar in i maskinen för analys. Dvs man kan fortsätta använda sina guldpar..

 

Förresten, varför kollar dom alltid just mig i tullen. Är det guldkedjorna runt halsen som är min ”tell”?

Då blir du garanterat en av dem, som de tar ut för kontroll i vasan. :ph34r: (du blir nog topsad också för att se om du har något flour i blodet !)

Link to comment
Share on other sites

Flourförbud klubbat igår. Niklas Jonsson intervjuades och han framhöll att många frågetecken kvarstår tex vem som är ansvarig om överträdelse upptäcks - åkaren eller vallaren ?

 

Det borde väl rimligen vara åkaren som ansvarar för att använda regelmässigt material. Jämfört med doping så kan man ju inte skylla på läkaren om man åker fast.

Link to comment
Share on other sites

Blir ju kul att köpa valla framöver, eftersom att de blir fluorfria kommer ju priset på vallan att sjunka drastiskt :huh: . Eller..............

Nä det tror jag inte ett ögonblick på. 

 

Frågan är ju också vad som är bättre för miljön, att använda upp de produkter man köpt på sig med fluor, eller att slänga allt och handla nytt.

Link to comment
Share on other sites

Blir ju kul att köpa valla framöver, eftersom att de blir fluorfria kommer ju priset på vallan att sjunka drastiskt :huh: . Eller..............

Nä det tror jag inte ett ögonblick på. 

 

Frågan är ju också vad som är bättre för miljön, att använda upp de produkter man köpt på sig med fluor, eller att slänga allt och handla nytt.

Mycket hänger på hur bestämmelserna blir utformade och vilka mängder flour som tillåts på skidorna. Om det är möjligt att använda flourvallor på träning, sen rengöra dem med vallaväck och lägga på flourfri valla på tävlingen, i så fall behöver man inte slänga sina flourvallor.

En sak blir intressant att följa och det är om stålsicklingen kommer att flytta fram sina positioner. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vill man köpa på sig flour valla så såg jag att pölder har rea på nästan alla flour vallor. Halva priset. Nya tränings vallan pulver!!

Flourförbudet lär vara en god affär för vallatillverkare och skidhandlare, då många tvingas förnya sitt vallaförråd, dock tvingas skidbutiker rea ut sin flourvalla för att de inte skall bli hyllvärmare. Räddningen kan vara om det tas fram ett effektivt vallabortagningsmedel, som effektivt tar bort varje spår av flour i belaget.

Link to comment
Share on other sites

Högst icke-oväntat att det inte blev ett totalt fluorförbud. Längdskidvärlden är en liten ankdamm där alla topparna känner alla och är kompisar. Lite så att ena veckan är man chef på Swix för att nästa vecka börja i styrelsen hos FIS. Klart inte man sågar av sin egen gren. Luktar det skit? Såklart .

 

Rea hos pölder? Då kommer gamarna. Undertecknad inkluderad.

Link to comment
Share on other sites

Viktigast för att kunna efterleva ett fluorförbud är ju att det finns en pålitlig och snabb testmetod och det verkar det inte finnas än, annat än att man tror att det ska finnas framme till sommaren. Så med den bakgrunden är det inte så konstigt att det inte blir ett totalförbud redan nu.

Link to comment
Share on other sites

Viktigast för att kunna efterleva ett fluorförbud är ju att det finns en pålitlig och snabb testmetod och det verkar det inte finnas än, annat än att man tror att det ska finnas framme till sommaren. Så med den bakgrunden är det inte så konstigt att det inte blir ett totalförbud redan nu.

:tummenupp: (lånade från ett annat forum) http://forum.odla.nu/style_emoticons/default/tummenupp.gif

Link to comment
Share on other sites

:tummenupp: (lånade från ett annat forum) http://forum.odla.nu/style_emoticons/default/tummenupp.gif

Fantastiskt hur gjorde det tekniska geniet för att lyckas med det där?

 

Allt som saknas nu är en glad bajskorv så kan alla känslor uttryckas med god noggrannhet!

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt hur gjorde det tekniska geniet för att lyckas med det där?

 

Allt som saknas nu är en glad bajskorv så kan alla känslor uttryckas med god noggrannhet!

Någon enstaka gång rinner det ner en polett trots begränsade kunskaper i dataanvändning. Jag är medlem i trädgårdsforumet på Odla.nu och kopierade från deras omfattande smileysförråd och klistrade in i ett öppna inlägget på skidforum. 

Fortfarande klarar jag inte att lägga in bilder här eller få till ett foto i mitt nick, det kommer upp att mina bilder är för stora trots att jag tar dem från mitt bildarkiv på datorn. Det är bilden från mitt jubileumslopp i Eksjö 2016, som jag velat ha som avatar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har de nya riktlinjerna kommit för flourförbudet 2020/21.http://langd.custompublish.com/besked-frayn-skidfaprbundet-om-fluorfri-tacvlingsverksamhet-sacsongen-20202021.6321356-86106.html

Man har valt att lägga sig på en nivå, så att det i princip går att fälla de flesta åkare i ett startfält. Det känns som att man betraktar flouranvändning i paritet med doping och det krävs en omfattande sanering av skidor och allt material som man har, vilket kan bli en dyr nota. Jag hade hoppats att man skulle lagt sig på en mildare nivå kommande säsong för att ge en rimlig tid på sig att ställa om.

Jag har ett uppdrag åt er stålsicklare; sickla ner en flourvallad skida efter konstens alla regler och testa den sen för att se om det finns flourrester kvar och om den klarar ett flourtest.

Link to comment
Share on other sites

Nu har de nya riktlinjerna kommit för flourförbudet 2020/21.http://langd.custompublish.com/besked-frayn-skidfaprbundet-om-fluorfri-tacvlingsverksamhet-sacsongen-20202021.6321356-86106.html

Man har valt att lägga sig på en nivå, så att det i princip går att fälla de flesta åkare i ett startfält. Det känns som att man betraktar flouranvändning i paritet med doping och det krävs en omfattande sanering av skidor och allt material som man har, vilket kan bli en dyr nota. Jag hade hoppats att man skulle lagt sig på en mildare nivå kommande säsong för att ge en rimlig tid på sig att ställa om.

Jag har ett uppdrag åt er stålsicklare; sickla ner en flourvallad skida efter konstens alla regler och testa den sen för att se om det finns flourrester kvar och om den klarar ett flourtest.

 

Skulle vara fint om förbundet gör en insats för att tillmötesgå sina aktivaste medlemmar som har investerat i olika pulver och borstar och behöver slipa om flertalet par skidor... Läste inget i pressmeddelandet om att 'vi förstår att många har...' eller 'vi kommer förstås att se över hur vi kan stötta alla våra medlemmar i denna övergång...'

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara fint om förbundet gör en insats för att tillmötesgå sina aktivaste medlemmar som har investerat i olika pulver och borstar och behöver slipa om flertalet par skidor... Läste inget i pressmeddelandet om att 'vi förstår att många har...' eller 'vi kommer förstås att se över hur vi kan stötta alla våra medlemmar i denna övergång...

 

Nyfiken på hur man kan se att flouret finns i vallan och inte i belaget?

 

40 år sedan jag läste kemi sist men om man nu går på några specifika spektrallinjer för fluor, borde inte det vara samma oavsett om det sitter i ett valla-kolväte som i ett belag-kolväte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...