Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Blir det verkligen ngot fluorfrbud i vinter?

Salomon och Birken blir samarbetspartners

Team Ramudden tror p segrar men viktigast r att ha kul

Podcast med Tommy Hglund

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Fluorförbud

• Vänligen logga in för att kunna svara
199 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 923 inlägg

Jag tror att det fungerar ungefär som knarkmaskinen i tullen. De drar en papperslapp på belaget och stoppar in i maskinen för analys. Dvs man kan fortsätta använda sina guldpar..

Förresten, varför kollar dom alltid just mig i tullen. Är det guldkedjorna runt halsen som är min ”tell”?

Då blir du garanterat en av dem, som de tar ut för kontroll i vasan. :ph34r: (du blir nog topsad också för att se om du har något flour i blodet !)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 449 inlägg
Jag vet nog vilka rubriker skidtillverkarna är ute efter med sin stämning. ”Det råder flourfeber bland svenska vallare!”

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 923 inlägg

Flourförbud klubbat igår. Niklas Jonsson intervjuades och han framhöll att många frågetecken kvarstår tex vem som är ansvarig om överträdelse upptäcks - åkaren eller vallaren ?

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

Flourförbud klubbat igår. Niklas Jonsson intervjuades och han framhöll att många frågetecken kvarstår tex vem som är ansvarig om överträdelse upptäcks - åkaren eller vallaren ?

Det borde väl rimligen vara åkaren som ansvarar för att använda regelmässigt material. Jämfört med doping så kan man ju inte skylla på läkaren om man åker fast.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 923 inlägg

Nu ser jag här ovan att totalförbudet införs först 2022-23 och kommande säsong skall vara en övergångsperiod för att åkare, vallare och fabrikanter skall hinna ställa om.

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Blir ju kul att köpa valla framöver, eftersom att de blir fluorfria kommer ju priset på vallan att sjunka drastiskt :huh: . Eller..............

Nä det tror jag inte ett ögonblick på. 

Frågan är ju också vad som är bättre för miljön, att använda upp de produkter man köpt på sig med fluor, eller att slänga allt och handla nytt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 923 inlägg

Blir ju kul att köpa valla framöver, eftersom att de blir fluorfria kommer ju priset på vallan att sjunka drastiskt :huh: . Eller..............

Nä det tror jag inte ett ögonblick på. 

Frågan är ju också vad som är bättre för miljön, att använda upp de produkter man köpt på sig med fluor, eller att slänga allt och handla nytt.

Mycket hänger på hur bestämmelserna blir utformade och vilka mängder flour som tillåts på skidorna. Om det är möjligt att använda flourvallor på träning, sen rengöra dem med vallaväck och lägga på flourfri valla på tävlingen, i så fall behöver man inte slänga sina flourvallor.

En sak blir intressant att följa och det är om stålsicklingen kommer att flytta fram sina positioner. 

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 120 inlägg
Vill man köpa på sig flour valla så såg jag att pölder har rea på nästan alla flour vallor. Halva priset. Nya tränings vallan pulver!!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 923 inlägg

Vill man köpa på sig flour valla så såg jag att pölder har rea på nästan alla flour vallor. Halva priset. Nya tränings vallan pulver!!

Flourförbudet lär vara en god affär för vallatillverkare och skidhandlare, då många tvingas förnya sitt vallaförråd, dock tvingas skidbutiker rea ut sin flourvalla för att de inte skall bli hyllvärmare. Räddningen kan vara om det tas fram ett effektivt vallabortagningsmedel, som effektivt tar bort varje spår av flour i belaget.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 225 inlägg

Fluor är ju bra mot karies så det omvända kanske???

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 109 inlägg
Högst icke-oväntat att det inte blev ett totalt fluorförbud. Längdskidvärlden är en liten ankdamm där alla topparna känner alla och är kompisar. Lite så att ena veckan är man chef på Swix för att nästa vecka börja i styrelsen hos FIS. Klart inte man sågar av sin egen gren. Luktar det skit? Såklart .

Rea hos pölder? Då kommer gamarna. Undertecknad inkluderad.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 231 inlägg

Viktigast för att kunna efterleva ett fluorförbud är ju att det finns en pålitlig och snabb testmetod och det verkar det inte finnas än, annat än att man tror att det ska finnas framme till sommaren. Så med den bakgrunden är det inte så konstigt att det inte blir ett totalförbud redan nu.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 923 inlägg

Viktigast för att kunna efterleva ett fluorförbud är ju att det finns en pålitlig och snabb testmetod och det verkar det inte finnas än, annat än att man tror att det ska finnas framme till sommaren. Så med den bakgrunden är det inte så konstigt att det inte blir ett totalförbud redan nu.

:tummenupp: (lånade från ett annat forum) tummenupp.gif

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 449 inlägg

:tummenupp: (lånade från ett annat forum) tummenupp.gif

Fantastiskt hur gjorde det tekniska geniet för att lyckas med det där?

Allt som saknas nu är en glad bajskorv så kan alla känslor uttryckas med god noggrannhet!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 923 inlägg

Fantastiskt hur gjorde det tekniska geniet för att lyckas med det där?

Allt som saknas nu är en glad bajskorv så kan alla känslor uttryckas med god noggrannhet!

Någon enstaka gång rinner det ner en polett trots begränsade kunskaper i dataanvändning. Jag är medlem i trädgårdsforumet på Odla.nu och kopierade från deras omfattande smileysförråd och klistrade in i ett öppna inlägget på skidforum. 

Fortfarande klarar jag inte att lägga in bilder här eller få till ett foto i mitt nick, det kommer upp att mina bilder är för stora trots att jag tar dem från mitt bildarkiv på datorn. Det är bilden från mitt jubileumslopp i Eksjö 2016, som jag velat ha som avatar.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 923 inlägg

Nu har de nya riktlinjerna kommit för flourförbudet 2020/21.http://langd.customp...1356-86106.html

Man har valt att lägga sig på en nivå, så att det i princip går att fälla de flesta åkare i ett startfält. Det känns som att man betraktar flouranvändning i paritet med doping och det krävs en omfattande sanering av skidor och allt material som man har, vilket kan bli en dyr nota. Jag hade hoppats att man skulle lagt sig på en mildare nivå kommande säsong för att ge en rimlig tid på sig att ställa om.

Jag har ett uppdrag åt er stålsicklare; sickla ner en flourvallad skida efter konstens alla regler och testa den sen för att se om det finns flourrester kvar och om den klarar ett flourtest.

bjornfromstockholm

bjornfromstockholm

Medlem

• Members
  • Pip
  • 121 inlägg

Nu har de nya riktlinjerna kommit för flourförbudet 2020/21.http://langd.customp...1356-86106.html

Man har valt att lägga sig på en nivå, så att det i princip går att fälla de flesta åkare i ett startfält. Det känns som att man betraktar flouranvändning i paritet med doping och det krävs en omfattande sanering av skidor och allt material som man har, vilket kan bli en dyr nota. Jag hade hoppats att man skulle lagt sig på en mildare nivå kommande säsong för att ge en rimlig tid på sig att ställa om.

Jag har ett uppdrag åt er stålsicklare; sickla ner en flourvallad skida efter konstens alla regler och testa den sen för att se om det finns flourrester kvar och om den klarar ett flourtest.

Skulle vara fint om förbundet gör en insats för att tillmötesgå sina aktivaste medlemmar som har investerat i olika pulver och borstar och behöver slipa om flertalet par skidor... Läste inget i pressmeddelandet om att 'vi förstår att många har...' eller 'vi kommer förstås att se över hur vi kan stötta alla våra medlemmar i denna övergång...'

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 659 inlägg

Skulle vara fint om förbundet gör en insats för att tillmötesgå sina aktivaste medlemmar som har investerat i olika pulver och borstar och behöver slipa om flertalet par skidor... Läste inget i pressmeddelandet om att 'vi förstår att många har...' eller 'vi kommer förstås att se över hur vi kan stötta alla våra medlemmar i denna övergång...

Nyfiken på hur man kan se att flouret finns i vallan och inte i belaget?

40 år sedan jag läste kemi sist men om man nu går på några specifika spektrallinjer för fluor, borde inte det vara samma oavsett om det sitter i ett valla-kolväte som i ett belag-kolväte?

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg
Perfekt läge att gå över till stålsikling. Mer tid över för träning och mer pengar i plånboken som kan användas till annat.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 923 inlägg

Perfekt läge att gå över till stålsikling. Mer tid över för träning och mer pengar i plånboken som kan användas till annat.

Därför väntar jag på resultatet om all flour försvinner med en stålsickling av belaget, annars står man där "med sin tvättade hals"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar