Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Fluorförbud

• Vänligen logga in för att kunna svara
259 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 235 inlägg
Efterfrågan på illusionen av att köpa sig fart i skidspåret är så stort att Swix skulle kunna sälja rent stearin och kalla det High Super Velocity för 1789 NOK 40g
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 506 inlägg

Var på studiebesök på Swixfabrikken i januari 2019, alltså för 21 månader sedan. Någon ställde frågan om konsekvenserna av kommande fluorförbud.
"Då får vi hitta på noget andet" blev det lugna svaret.
Men veckans FIS-vändning satte nog griller i huvudet på många.

Visst har tillverkarna testat ett tag nu men enligt dom rykten jag hört är inte Swix produkter så där jättebra, kommer säkert bättre. Så priserna på det nya fluorfria är ju lite absurda ibland. Och det glider ännu inte i närheten av fluorvallor.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 715 inlägg

Med tanke på hur bra man faktiskt glider på ett väl preparerat belag utan nån som helst glidvalla ...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 216 inlägg

En lite rolig grej med anknytning till flourförbudet. I förrådet hittade jag en påse med sickelstoft från Swix Maraton, som jag samlat ihop vid glidvallning. Kommer ihåg att jag och Oxberg "schabbade" lite om det och nu ter det sig skrattretande att jag sparade sickelspån för återanvändning. :)

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 336 inlägg

När nu daggmasken i Holmenkollen har 8 gånger mer fluor i sig vore det bra om forskarna också mätte fluormaskarnas hastighet i jorden. Mindre friktion, troligen betydligt högre maxfart än daggmaskar utan fluor, därmed snabbare till föda, parning etc. Kan utvecklas till ny art på sikt.

traser

traser

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg

En lite rolig grej med anknytning till flourförbudet. I förrådet hittade jag en påse med sickelstoft från Swix Maraton, som jag samlat ihop vid glidvallning. Kommer ihåg att jag och Oxberg "schabbade" lite om det och nu ter det sig skrattretande att jag sparade sickelspån för återanvändning. :)

Hur återanvänder man sickelspån på bästa sätt? Strö ut på skidan & smälta ned som vanligt?

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 210 inlägg

I senaste Vasapodden uttrycker sig Christer Majbäck att det är bra att slippa fluoret, för då kan de köpa in billigare råvaror (eller nåt i den stilen). Så då kommer framtidens vallor bli billigare väl? :lol:

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 733 inlägg

Hur återanvänder man sickelspån på bästa sätt? Strö ut på skidan & smälta ned som vanligt?

Stoppa det i en burk och sälj för 1299:- med nåt flashigt namn. Du kan ta en gammal beteckning på nån valla, lägga till "X" och "fluor free" 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 579 inlägg

För oss amatörer så är det ingen reell skillnad att man skjuter på flourförbudet eftersom det inte blir några tävlingar i år..

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 216 inlägg

På xxl hade man utförsäljning av Swix HF och LF paraffiner, de tänker väl att det är bättre att vraka bort det som kommer att bli osäljbart nästa säsong. Jag var dock kallsinnig, då jag redan har för mycket flourprodukter.

Det jag hoppas på är att testpistolen blir klar under vintern och att man får möjlighet att testa om man klarar att själv tvätta bort flouret från sina skidor och få dem godkända.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 235 inlägg

På xxl hade man utförsäljning av Swix HF och LF paraffiner, de tänker väl att det är bättre att vraka bort det som kommer att bli osäljbart nästa säsong. Jag var dock kallsinnig, då jag redan har för mycket flourprodukter.

Det jag hoppas på är att testpistolen blir klar under vintern och att man får möjlighet att testa om man klarar att själv tvätta bort flouret från sina skidor och få dem godkända.

Vad får dig att tro att en fluorpistol kommer finnas tillgänglig för allmänheten?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 216 inlägg

Det är viktigt att skid-Sverige inte slår sig till ro nu när flourförbudet är uppskjutet. Så fort man fått fram en tillförlitlig testpistol skulle åtminstone ett skidlopp/distrikt anordnas som flourfritt. Testningen skulle starta flera timmar före start och blev alla skidor underkända (max 3 per person)skulle få möjlighet att återkomma efter att man gjort om rengöringen. Då kunde man analysera var det klickat hemma, under transporten till tävlingen eller tom i testspåret. Målet framöver måste vara att det skall finnas en testpistol i varje skidförening Sverige över och att skidbutikerna har testat de rengöringsprodukter, stenslipning eller stålsickling som erbjuds så att de ger en flourfritt resultat.

Det gäller mao att skapa bättre förutsättningar att kunna tävla säsongen efter på flourfria skidor, så att man inte står där med en massa frågetecken hösten 2021.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 506 inlägg

Det är viktigt att skid-Sverige inte slår sig till ro nu när flourförbudet är uppskjutet. Så fort man fått fram en tillförlitlig testpistol skulle åtminstone ett skidlopp/distrikt anordnas som flourfritt. Testningen skulle starta flera timmar före start och blev alla skidor underkända (max 3 per person)skulle få möjlighet att återkomma efter att man gjort om rengöringen. Då kunde man analysera var det klickat hemma, under transporten till tävlingen eller tom i testspåret. Målet framöver måste vara att det skall finnas en testpistol i varje skidförening Sverige över och att skidbutikerna har testat de rengöringsprodukter, stenslipning eller stålsickling som erbjuds så att de ger en flourfritt resultat.

Det gäller mao att skapa bättre förutsättningar att kunna tävla säsongen efter på flourfria skidor, så att man inte står där med en massa frågetecken hösten 2021.

Jag vill inte förstöra dina förhoppningar men dom källor jag har från vallatillverkare (och det är pålitliga källor) menar att det för tillfället är väldigt svårt och fram för allt dyrt att tillverka en flourtestmaskin för skidorna och att det inte är något som tyder på att det kommer att vara möjligt att he en enkel mackapär tillgänglig somdu skriver. Dessutom verkar väldigt små mängder flour lätt kontaminera skidor så ett 0-värde som gräns blir i princip omöjligt. Men det kan ju ändras, dock inte sannolikt just nu.

Däremot har du ju helt rätt i att man borde testa det som du beskriver ovan, så synd att du inte sitter i FIS Volevodin så kanske dom skulle ha en vettig arbetsprocess.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 216 inlägg

Jag vill inte förstöra dina förhoppningar men dom källor jag har från vallatillverkare (och det är pålitliga källor) menar att det för tillfället är väldigt svårt och fram för allt dyrt att tillverka en flourtestmaskin för skidorna och att det inte är något som tyder på att det kommer att vara möjligt att he en enkel mackapär tillgänglig somdu skriver. Dessutom verkar väldigt små mängder flour lätt kontaminera skidor så ett 0-värde som gräns blir i princip omöjligt. Men det kan ju ändras, dock inte sannolikt just nu.

Däremot har du ju helt rätt i att man borde testa det som du beskriver ovan, så synd att du inte sitter i FIS Volevodin så kanske dom skulle ha en vettig arbetsprocess.

Men får man inte fram en tillförlitlig testmaskin kan inte flourförbudet införas.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 715 inlägg

Men får man inte fram en tillförlitlig testmaskin kan inte flourförbudet införas.

Man skulle ju kunna ha ett förbud ändå. Ta skrap-prov från random pall-placeringar, och analysera i lab-miljö. Inte avskräckande för gubbar i vasaloppet, men för eliten.

Näbbskon

Näbbskon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg
Det finns ju redan förbud mot fluor i ungdomsklasser

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 216 inlägg

Det finns ju redan förbud mot fluor i ungdomsklasser

Jamen, där är det lättare att hålla reglerna än inom elitskidåkning, där stora pengar är inblandade. Vill påminna om Charlotte Kallas oro i höstas för orättvisa tävlingar, om inte tillförlitlig testutrustning togs fram, detta var före uppskjutningen.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 416 inlägg

Dock är ju en källan väldigt partisk eftersom de alla sitter på enorma lager flourvalla som de inte vill bli sittande med efter försäljningsstoppet (som inte bara kommer innebär utebliven försäljning utan också noterbara avgifter för att skrota produkterna). De har ju alla lobbat hårt för hur omöjligt förbudet är sen det första gången kom på tal.

FIS trodde ju själva att det skulle gå att få fram utrustning i tid till denna säsong. De var såklart partiska åt andra hållet men någon har i alla fall övertygat dem.

Sen ser jag inte riktigt beskymret under eliten. De flesta av oss är hederliga, lägg till hot om randomtester med kännbara straff så slutar en lite fuskgrupp att fuska. Sen finns det några få som alltid fuskar kvar, men jag tror "blankt med tjuvskejt" ger betydlig större fördel och det kör de redan.

Om nån glider extremt bra går det ju också att kolla just de skidorna.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 216 inlägg

Dock är ju en källan väldigt partisk eftersom de alla sitter på enorma lager flourvalla som de inte vill bli sittande med efter försäljningsstoppet (som inte bara kommer innebär utebliven försäljning utan också noterbara avgifter för att skrota produkterna). De har ju alla lobbat hårt för hur omöjligt förbudet är sen det första gången kom på tal.

FIS trodde ju själva att det skulle gå att få fram utrustning i tid till denna säsong. De var såklart partiska åt andra hållet men någon har i alla fall övertygat dem.

Sen ser jag inte riktigt beskymret under eliten. De flesta av oss är hederliga, lägg till hot om randomtester med kännbara straff så slutar en lite fuskgrupp att fuska. Sen finns det några få som alltid fuskar kvar, men jag tror "blankt med tjuvskejt" ger betydlig större fördel och det kör de redan.

Om nån glider extremt bra går det ju också att kolla just de skidorna.

OK, men det är för oss hederliga, som det måste erbjudas möjligheter att testa om vår rengöring håller måttet. Det skulle inte vara kul, om "flourfrisäsongen" kom igång och man skulle få startförbud pga att rengöringen av skidorna och momenten kring fallerar. Det är mycket man vill ha reda på tex om det skiljer något i att få skidorna flourfria om de flourpulvrats, HF-kloss, fluidats med flour eller den valla man grundat  med. Vauhtis strategi var att oavsett nivå grunda med flourfritt paraffin, men sen kom ju Swix Maraton, som blev grundvalla.

Lägg därtill hur effektiv en stålsickling av flourerade skidor för att få dem godkända.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 715 inlägg

OK, men det är för oss hederliga, som det måste erbjudas möjligheter att testa om vår rengöring håller måttet. Det skulle inte vara kul, om "flourfrisäsongen" kom igång och man skulle få startförbud pga att rengöringen av skidorna och momenten kring fallerar. Det är mycket man vill ha reda på tex om det skiljer något i att få skidorna flourfria om de flourpulvrats, HF-kloss, fluidats med flour eller den valla man grundat  med. Vauhtis strategi var att oavsett nivå grunda med flourfritt paraffin, men sen kom ju Swix Maraton, som blev grundvalla.

Lägg därtill hur effektiv en stålsickling av flourerade skidor för att få dem godkända.

Med tanke på hur lite nerträngning av valla det enligt många lär vara tal om, borde väl en stålsickling duga gott?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar