Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Svahn vann sekundstrid p Idre Fjll

Fredrik Andersson klar vinnare i Idre

Volkswagen cup livestreamas - med start i Idre i helgen

Mer n 47 mil lngdskidor p 24 timmar

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Fluorförbud

• Vänligen logga in för att kunna svara
146 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 740 inlägg
Fluider läggs sist. All glidvalla fungerar lika bra eller lika dåligt på stålsicklsde som stenslipade. Käre V, du borde väl ha förstått nu att stålsicklad och stenslipat belag är identiska. Det är olika typer av strukturer bara. Det är plast med ränder i.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 321 inlägg

Fluider läggs sist. All glidvalla fungerar lika bra eller lika dåligt på stålsicklsde som stenslipade. Käre V, du borde väl ha förstått nu att stålsicklad och stenslipat belag är identiska. Det är olika typer av strukturer bara. Det är plast med ränder i.

Nej nej! Plast är inte plast, om än på ett guldpar skidor. Du glömmer magin som strösslas över alla vallabodar natten för vasaloppet.

Desssutom är det oäääändliga skillnader på sicklad plast och stenslipad, på atomnivå. Elektronerna snurrar i banor på ett för kvantmekaniken helt fördummande sätt.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 573 inlägg

Läser i en artikel på SVT följande: "Vid norska ungdomsmästerskapen för 14-15-åringar fuskade hälften av de aktiva, uppger norska Dagbladet."  https://www.svt.se/s...dorna-smartsamt. Då kan man ju undra hur det blir på elitnivå. Slutar det med att alla måste köra med samma grejer ... ?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 740 inlägg
Och förbudet kommer inte gälla i Ryssland :) Blir kul detta att följa
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 426 inlägg

Läser i en artikel på SVT följande: "Vid norska ungdomsmästerskapen för 14-15-åringar fuskade hälften av de aktiva, uppger norska Dagbladet."  https://www.svt.se/s...dorna-smartsamt. Då kan man ju undra hur det blir på elitnivå. Slutar det med att alla måste köra med samma grejer ... ?

Det är väl högst oklart om det var något fusk inblandat. Mätmetoden gav utslag men alla hävdade (när norsk media frågade) att ingen hade vallat med fluor. Så beror det på att mätmetoden är felaktig, att det finns fluor i belagen sedan tidigare eller att tillverkarna har fluor i belagen redan när dom tillverkas?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 740 inlägg
Och här kommer en klassisker på teman: ...när man snackar lite i målgång efter årets KM har absolut INGEN vallat pulver för ett sånt litet race :) :) nej nej bara lite blå LF lite halvsnabbt borstat

Yeah right ;)
Återinför skejtvasan
41.57.63

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 573 inlägg

Och här kommer en klassisker på teman: ...när man snackar lite i målgång efter årets KM har absolut INGEN vallat pulver för ett sånt litet race :) :) nej nej bara lite blå LF lite halvsnabbt borstat

Yeah right ;)

Annars är kanske bra borstad och rillad blå LF många gånger minst lika snabbt som pulver lagt på fel struktur ;-)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 321 inlägg
Det var nån gök på forumet som gaggade om att stålsicklat gick lika bra som valla förut.. men jag kanske minns fel.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 740 inlägg

Annars är kanske bra borstad och rillad blå LF många gånger minst lika snabbt som pulver lagt på fel struktur ;-)

Hur snabb är inte då bra borstat pulver lagd på rätt struktur??
Återinför skejtvasan
41.57.63

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 477 inlägg

Det var nån gök på forumet som gaggade om att stålsicklat gick lika bra som valla förut.. men jag kanske minns fel.

Vilket påhopp! Hoppas hen inte tar det pers(s)onligt

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 426 inlägg

Yeah right ;)

Du intervallpass i Avesta på vintern misstänker man ofta dubbla pulverlager hos vissa!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 423 inlägg

Finns det några uppgifter om hur länge flour sitter kvar i belaget och ger utslag i ett ev. flourtest ?

braglid

braglid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Jag förstår mig inte på debatten gällande fluorförbudet. Är de för miljön, dvs att naturen förstörs eller är de för vallarna hälsa?

Om de är för naturen, varför är de ingen diskussion om fästvallorna. De lämnar betydligt mer i naturen än vad en glidvalla gör. Är de för hälsan? Flytande vallor kommer ju mer o mer....

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 740 inlägg

Jag förstår mig inte på debatten gällande fluorförbudet. Är de för miljön, dvs att naturen förstörs eller är de för vallarna hälsa?

Om de är för naturen, varför är de ingen diskussion om fästvallorna. De lämnar betydligt mer i naturen än vad en glidvalla gör. Är de för hälsan? Flytande vallor kommer ju mer o mer....

Konstiga argument. Det ena utesluter väl inte det andra eller? Det gäller ett specifikt fluorämne PFOA som kommer förbjudas. Gäller naturligtvis även fästvalla.
Varför glidvallor pratas mest om är för det är dom som skapar ångor som vid inandning kan ge cancer.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 423 inlägg

Jag fattar det är för hälsoriskerna med att andas in flourgaser vid vallning. I så fall bör man gå vidare och begränsa användningen av spray, fluid och andra flytande vallningsprodukter. Men som tidigare nämnt så tar det tid att fasa ut flouret även om det blir försäljningsförbud nu,då det i så fall måste tas fram tillförlitliga och rimliga mätmetoder och utrustning för att snabbt kolla flourförekomst på belaget.

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 426 inlägg

Finns det några uppgifter om hur länge flour sitter kvar i belaget och ger utslag i ett ev. flourtest ?

Nej det är väl det här ingen vet. Och om man tillsätter flour i belaget i tillverkningsprocessen så lär det sitta kvar länge.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Är mycket förvånad om det bara var hälften som "fuskade". Detta med tanke på vad vi sett av den norska "moralen" inom längdskidsport. Ett "Kalleankaförbud"helt enkelt.

braglid

braglid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Tyvärr så tror jag inte att de går att sätta ett datum för att inte använda flourvallor. Förbud på tävlingar. Ja som ni skriver, en mängd fuskare. Har för mig att de tog 2 veckor att analysera skidorna också.....Men den grejen går säkert framåt.

Jag tror de enda att de försvinner är att man hittar en valla som går bättre än flourvallorna.

En del att minska risken för hälsan är att inte överhetta blockparaffinerna som många gör idagsläget.

JJ

JJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Det spelar väll ingen roll vad FIS gör. EU är ju ändå på väg att förbjuda handel med fluorprodukter som jag förstår det. Antagligen bryr de sig inte nämnvärt om det orsakar problem för en väldigt liten sport i norra Europa. Även om det på något sätt går att komma runt reglerna genom att köpa produkterna utanför EU skulle det ge skidsport ett väldigt dåligt rykte när media börjar skriva om det. Så jag tror inte FIS har något val . När EUs förbud träder i kraft måste FIS redan drivit igenom ett förbud inom skidsporten.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 740 inlägg
Med tanke på att fluor ger bättre fart än EPO blir det intressant hur FIS ska kunna kontrollera åkarnas skidor. Smidigt att just Ryssland inte kommer ha något förbud
Återinför skejtvasan
41.57.63

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar