Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Nomineringar till Pro Team Director of the Year inom Visma Ski Classics

Uppdaterat stomprogram rullskidor 2020

Max Novak berttar om sin trning

Nye sportchefen fr skidskyttefrbundet: Stina r givetvis en drmvrvning

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Fluorförbud

• Vänligen logga in för att kunna svara
170 svar till detta ämne

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

Jag undrar hur det var möjligt för mig att åka vasaloppet på Elan "sprättbågsskidor" utan struktur och utan flourvalla på 5.41 ? :rolleyes:

Eftersom Stenmark är en gud är alla Elanskidor magiska. Det är väl den rimligaste förklaringen.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Eftersom Stenmark är en gud är alla Elanskidor magiska. Det är väl den rimligaste förklaringen.

Sen har ju både Anders Larsson och Bröderna Blomqvist vunnit VL på Elan på 80-talet så det gick tydligen att att åka ännu fortare än Volevodins 5:41 på Elan.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 759 inlägg

Du måste startat i Oxberg! Hur är det med minnet ? ;)

Kommer inte ihåg, är nog lite hjärnskadad av flourångorna på senare år. :lol:

strom

strom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 93 inlägg
Appropå Elan och kunna åka fort utan dagens vallor och utrustning...
Här en bild på Ola Hassis med kranskullan efter sin vinst , tiden 4:05 1979 . Fäste grundvax med burk på ett par Elan med inte allt för häftiga bindningar. Notera också en aning enklare kontrollrem stavarna

Bifogad fil(er)

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 317 inlägg

Nya fluorprover från Norge:

"OL-arenaen i Lillehammer, og nasjonalanlegget i Holmenkollen, er FORGIFTET."

https://www.dagblade...giftet/71918053

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 024 inlägg
Jovisst. Undra hur Vasaloppsspåret ser ut då. Eller lugnet på falun. Eller Sveriges mest besökta konstsnöspår Borås stadion.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Tjyvsläpp i slakmota

Tjyvsläpp i slakmota

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg
I Vasaloppsspåret uppmättes förhöjda värden redan för ett par år sedan därför rekomenderar de fluorfritt, om nu någon missat den information. Arenachefen på Lugnet har missat hela fluordebatten och gissar att det inte är ett problem utan att ha någon som helst täckning för påståendet. Inga prover tagna.

Skickat från min S41 via Tapatalk

bjornfromstockholm

bjornfromstockholm

Medlem

• Members
  • Pip
  • 119 inlägg
En stor faktor måste vara att man under världscupen står o vallar mitt på stadion och använder produkter som håller i 5km. Det är inte samma produkter som används på Vasaloppet som är framtagna för att hålla hela vägen.

Det bästa med fluordiskussionen är framtagandet av flytande valla som underlättar och minskar spill samt den den snabba utvecklingen av alternativ som kommit igång även om få vet hur miljövänliga de nya produkterna är.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 024 inlägg

En stor faktor måste vara att man under världscupen står o vallar mitt på stadion och använder produkter som håller i 5km. Det är inte samma produkter som används på Vasaloppet som är framtagna för att hålla hela vägen.

Det bästa med fluordiskussionen är framtagandet av flytande valla som underlättar och minskar spill samt den den snabba utvecklingen av alternativ som kommit igång även om få vet hur miljövänliga de nya produkterna är.

Du tänker att alla Vasaloppsåkares valla håller nio mil? Är det bättre skiten hamnar i Moraparken än i startbacken? Märkligt resonemang.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

tophat

tophat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Står också i artikeln att tester från Rena visar förhöjda värden så argumentet att långloppsvallning håller hela vägen utan att släppa flour håller inte. Om inte folk kör med toppningsprodukter för att vara grymt snabba i starten av Birken.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 759 inlägg

Finns det några studier på att flytande valla skulle släppa mindre flour än fast valla ? Min högst privata teori är att flourpulver är den största källan till floursläpp, följt av toppningsklossar och flytande flourvalla medan lågflour har försumbart floursläpp.

Sen är det fråga vad "miljövänligt" innebär, räknas människan in i miljön bör alla ämnen i vallan redovisas och vilken hälsorisk inandning av dem innebär vare sig de kommer från uppvärmd valla eller valla som är uppblandad med flyktiga ämnen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar