Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fluorförbud


LFN

Recommended Posts

  • Replies 328
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag tycker att det är bra att fluorvallor förbjuds, men för mig skulle det ta emot väldigt mycket att slänga alla mina vallaprodukter med fluorinnehåll. Jag kommer nog att använda upp dem i skidspåret på ett eller annat sätt tills de tar slut. Om det sker på träning eller tävling spelar ju ingen roll för miljön.

Link to comment
Share on other sites

Varför skall man bryta mot regler?

Om regeln är fel kanske. En regel är ju inte rätt bara för att den är en regel, tyvärr många som inte vet det. Sen har vi ju turen att leva i ett samhälle där regler oftast är riktiga, moralfilosofiskt alltså. Å andra sidan funkar ju regelföljandet sådär i trafiken.

Link to comment
Share on other sites

Moral är i det här fallet om man använder fluorvalla på tävling under FIS.

Inte angående att använda fluorvalla (typ på träning).

 

Fluor i sig fortsätter att finnas på tävlingar iom att belag tillverkas med fluor i belaget.

 

Jag har inga problem med att följa regler men lär använda mina fluorvallor tills de tar slut eller blir förbjudna, har inga pulver dock utan pratar om Swix VR vallor, marathon och ett gäng LF paraffin.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vilken tro man har på fluorglidvallans egenskaper så är väl de flesta överens om att det mesta av fördelarna nöts bort rätt fort? (Annars skulle inte skidbyte vara särskilt aktuellt på 5-milen). I ett lopp på 9-mil lär ju vinsten i att fuska mot fluorförbudet vara ytterst marginell för nästan alla, med tanke på att det knappast är fri fart första milen för oss. Vill man absolut både fuska och vara lite extra svinigt mot miljön, för en nästan obefintlig fördel, så får man väl ta det på sitt samvete. I kortare och mindre lopp däremot kan det ju bli mer strul.

Vad har du för bevis på att flouret försvinner under skidåkning ?

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för bevis på att flouret försvinner under skidåkning ?

Skidorna glider sämre efter ett tag. 

En av anledningarna till förbudet mot fluor i valla är att den hamnar i naturen. 

 

De två punkterna borde vara ett relativt bra bevis för att fluoret försvinner under skidåkning. Var tänker du att fluoret tar vägen? Om det stannar på skidorna borde alltså belaget sakta bli tjockare med åren eller? 

Link to comment
Share on other sites

Skidorna glider sämre efter ett tag. 

En av anledningarna till förbudet mot fluor i valla är att den hamnar i naturen. 

 

De två punkterna borde vara ett relativt bra bevis för att fluoret försvinner under skidåkning. Var tänker du att fluoret tar vägen? Om det stannar på skidorna borde alltså belaget sakta bli tjockare med åren eller? 

Det är inget bevis. Att glidet blir sämre beror på att det samlas smuts i vallen och troligen ännu snabbare utan flour. Det paraffin inkl flour som lämnar skidorna under åkning är marginellt och har mycket liten påverkan jfr med andra gifter tex från plaster som samlas i naturen. Jag ser vinsten med ett flourförbud minskade hälsorisker vid inandning av ångor från uppvärmt flourparaffin samt i alla produkter som gör att vi får i oss flour via maten.

Link to comment
Share on other sites

Det är inget bevis. Att glidet blir sämre beror på att det samlas smuts i vallen och troligen ännu snabbare utan flour. Det paraffin inkl flour som lämnar skidorna under åkning är marginellt och har mycket liten påverkan jfr med andra gifter tex från plaster som samlas i naturen. Jag ser vinsten med ett flourförbud minskade hälsorisker vid inandning av ångor från uppvärmt flourparaffin samt i alla produkter som gör att vi får i oss flour via maten.

 

Du har väl inte missat det här Volevodin? (Artikeln från 2015)

https://www.nrk.no/viten/holmenkollen-er-full-av-gift-1.12658377

 

Holmenkollen er full av gift

– Vi finner ekstremt mye av organiske fluorforbindelser i prøver av meitemark fra Voksenkollen, sier Dorte Herzke, forsker ved Norsk institutt for luftforskning, NILU.

– Det er en gift som aldri forsvinner. Verdiene blir enda større oppover i næringskjeden, og stoffene havner til slutt i mennesker. Konsekvensene hos både meitemark og oss, er blant annet DNA-endringer som kan føre til kreft.

Link to comment
Share on other sites

Det är inget bevis. Att glidet blir sämre beror på att det samlas smuts i vallen och troligen ännu snabbare utan flour. Det paraffin inkl flour som lämnar skidorna under åkning är marginellt och har mycket liten påverkan jfr med andra gifter tex från plaster som samlas i naturen. Jag ser vinsten med ett flourförbud minskade hälsorisker vid inandning av ångor från uppvärmt flourparaffin samt i alla produkter som gör att vi får i oss flour via maten.

Att skidan tappar fästvalla är vi väl alla överens om? Numera finns det ju, i alla fall enligt tillverkarna, fluorkarboner även i fästvallan. Även jag inte sett några siffror på hur mycket.

Link to comment
Share on other sites

Swix har nu en flourfri marathonvalla 40g för 449kr. Ja alltså närapå samma pris som för deras hf variant. Vilket jävla skämt. Ursäkta min norska. Hur dumma tror/är vi konsumter egentligen? Vi har blivit intutade nu i 25 år att fluor är grejen och fluor är dyyyyyyyyyrt. Vanlig CH får man däremot för en bråkdel av priset.

 

Var är min stålsickel?

Link to comment
Share on other sites

Precis vad vi framhållit här på forumet nämligen att flourförbud inte går att införa utan säkra kontrollmetoder.

 

Så det blir väl inget prisras på flourvallor inom den närmaste tiden, annars hade det kanske gått att köpa en burk pulver för några hundralappar. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Swix har nu en flourfri marathonvalla 40g för 449kr. Ja alltså närapå samma pris som för deras hf variant. Vilket jävla skämt. Ursäkta min norska. Hur dumma tror/är vi konsumter egentligen? Vi har blivit intutade nu i 25 år att fluor är grejen och fluor är dyyyyyyyyyrt. Vanlig CH får man däremot för en bråkdel av priset.

 

Var är min stålsickel?

Ja plötsligt blev man sugen på att stålsickla igen...

Link to comment
Share on other sites

Vad innehåller dom ”nya” flourfria produkterna egentligen? Till exempel Vauhtis pure one kostar typ 249 men PRO kostar 799? Eftersom båda är flourfria, vad är skillanden??

Har försökt att läsa på. Men hittar ingen bra information angående detta. 

Pro verkar sitta kvar längre. Enligt deras hemsida så absorberas pro bättre av belagen och sitter därmed kvar längre. ??

 

Men detta är "bara" en toppvalla. Så man ska ändå ha ett paraffin i botten eller deras "base".

Base kostar ju 299kr för vanliga och 799kr för Pro!

Så ett komplett kit kostar 548kr. Base 299kr + Pure one 249kr.

Pro 1598kr :)

 

Hade varit kul att höra någon som testat dessa. Eller liknande produkter.

Link to comment
Share on other sites

Har försökt att läsa på. Men hittar ingen bra information angående detta. 

Pro verkar sitta kvar längre. Enligt deras hemsida så absorberas pro bättre av belagen och sitter därmed kvar längre. ??

 

Men detta är "bara" en toppvalla. Så man ska ändå ha ett paraffin i botten eller deras "base".

Base kostar ju 299kr för vanliga och 799kr för Pro!

Så ett komplett kit kostar 548kr. Base 299kr + Pure one 249kr.

Pro 1598kr :)

 

Hade varit kul att höra någon som testat dessa. Eller liknande produkter.

 

Ja det hade varit intressant att höra om nån testat. Jag själv skulle dock aldrig köpa dessa mirakelprodukter innan jag vet vad dom innehåller..

Link to comment
Share on other sites

Detta ev fluorförbud visar ju bara ännu en gång vilket skämt glidvallaindustrin är. Det är i princip omöjligt för en konsument att avgöra om produkterna fungerar eller ej. Det krävs ett helt labb och 20 teståkare för att avgöra om en lila HF går bättre än lila CH

Ja, det gäller ju även fästvalla med flour i. Förvisso är det lite enklare att testa själv men ändå. Min teori är att folk samlat på sig så mycket valla genom åren att ingen knappt köper nytt längre. Ja menar en burk vr45 håller ju i evigheter.. Nu måste dom få igång försäljningen igen och tvinga konsumenterna att köpa nya produkter iom flourförbudet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det gäller ju även fästvalla med flour i. Förvisso är det lite enklare att testa själv men ändå. Min teori är att folk samlat på sig så mycket valla genom åren att ingen knappt köper nytt längre. Ja menar en burk vr45 håller ju i evigheter.. Nu måste dom få igång försäljningen igen och tvinga konsumenterna att köpa nya produkter iom flourförbudet.

Det var väl därför swix hittade på en ny serie (vx?) burkvallor för något år sen (och har just en sån i sitt vasaloppsförslag)

Link to comment
Share on other sites

Nja, det är ju inte vallaindistrin som har tryckt på för fluorförbud. De har väl snarare fortsatt sälja fluorprodukterna så mycket de kan. Att de nu hittar på nya vallor utan fluor som säljs dyrt är en annan sak, men att vallaindutrin skulle ligga bakom fluorförbudet för att kunna sälja mer är lite väl långsökt. De har väl dessutom alltid lyckats komma med nya variantwr som man bara måste ha. Vr55 vr65 tex och det finns ju plats för en massa nya vr 41 42 4344 46 47 osv.

 

Red: Torrez kom före. Det är alltså Lucis inlägg min kommentar handlade om

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...