Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fluorförbud


LFN

Recommended Posts

Blir ju kul att köpa valla framöver, eftersom att de blir fluorfria kommer ju priset på vallan att sjunka drastiskt :huh: . Eller..............

Når det gjelder burkvalla ser jeg at Swix nå har erstattet VR- og VX-seriene med en VP-serie. Det blir spennende å se om noen av disse kommer til å etablere seg som nye "klassikere" (a la blå extra, morot…). Tilsvarende har Rex erstattet ProGrip-serien med N-line. Spesielt N41 ser veldig interessant ut, beskrivelsen tyder på at dette kan likne på en fluorfri "PowerGrip"-valla. Jeg regner med noen på forumet vil dele sine erfaringer etter hvert. Ikke sett noe nytt på burkvallafronten fra Vauhti enn så lenge, og hva som finnes av fluor i Rode sine gamle kok er det vel knapt noen som vet...?

 

Edit: "Fluor Free" står det i Rode-katalogen, så da må vi tro de har kontroll  ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 328
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Långt innan Swix Maraton kom använde jag hårda vallor i långa lopp, så i det fallet är det nog ingen skillnad på Maraton med eller utan flour. Jag har kvar Toko Molybden, Vauhti grön och Start "puck" -2-20 från före flourperioden, så jag klarar mig utan nya Maratonen

Det jag skulle behöva komplettera med är att ersätta gamla Vauhti gul med liknande Vauhti samt en flourfri Morot. Rode fästburkar klarar jag mig "livet ut". Skigo orange räcker någon säsong till. Ja sen är ju klister en förbrukningsvara här i södra Sverige och där har jag alltid kört flourfritt, så det blir ingen skillnad.

På träning kan jag köra slut på flourmoroten och använda min hf-klossar, fast pulver på träning känns lite överkurs, men bättre än att slänga dem. (skulle tro att mina två pulverburkar räcker några vallningar till)

Så om man avsätter två par klassiska skidor till tävling och två par skate och vallar dem flourfritt efter rengöring skall det nog fungera. Det som är frågetecken är hur stor "nersmittningsrisken" av skidfodral och borstar, klossar, vallajärn etc, men det klarnar nog efter hand.

Jag skulle tro att denna vinter får användas till att lära sig hur man skall få sin utrustning flourfri till tävling, så att flourförbudet kan träda i kraft fullt ut till säsongen 21/22. Om man håller en hög toleransnivå denna vinter och ger folk möjlighet att lära sig floursanera tror jag det kan bli bra, men går man in för att sätta dit folk blir det negativt för sporten.

Link to comment
Share on other sites

Ett fluorförbud är jättebra. Det är också jättebra att använda de vallor man har hemma istället för att slänga dom och köpa nya.

Visste väl att jag nån gång skulle få nytta av det lilla lager med Lila Lind-Ex och Stardust-pulver jag köpte på mig i mitten på 90-talet...;)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det blir som finska vallachefen säger att flourförbudet skjuts upp till nästa säsong. Då blir det lite mer tid att ställa om och man kan brassa på med sina flourvallor i vinter. Min favorit bland alla glidvallor är Vauhti pink hf-kloss, suverän i nysnö nära nollan. Jag får då chans att kontakta Vauhti om de har motsvarande produkt utan flour för den vill jag inte vara utan.

Link to comment
Share on other sites

Diskussionerna hr får mig återigen att fundera över hur mycket alla fluorpulver-produkter egentligen skiljer sig åt. Finns det några hyfsat seriösa och oberoende tester där man testat olika pulver mot varandra? (Eller är det kanske mer på golfprodukt/Kosmetikanivå, där man väljer utifrån känsla och rykten?)

Link to comment
Share on other sites

Diskussionerna hr får mig återigen att fundera över hur mycket alla fluorpulver-produkter egentligen skiljer sig åt. Finns det några hyfsat seriösa och oberoende tester där man testat olika pulver mot varandra? (Eller är det kanske mer på golfprodukt/Kosmetikanivå, där man väljer utifrån känsla och rykten?)

Den nya flourpickan kanske kan mäta flourhalt exakt? Då kan vi ha den till att kvalitetsäkra våra gamla flourvallor :)

Link to comment
Share on other sites

Diskussionerna hr får mig återigen att fundera över hur mycket alla fluorpulver-produkter egentligen skiljer sig åt. Finns det några hyfsat seriösa och oberoende tester där man testat olika pulver mot varandra? (Eller är det kanske mer på golfprodukt/Kosmetikanivå, där man väljer utifrån känsla och rykten?)

Dom större landslagen med mycket servicepersonal är ju dom bästa oberoende testerna som finns. Nu berättar ju dom inte så mycket med det finns ju en anledning till att dom har vansinnigt många produkter, iofs är den anledningen också att dom söker efter minsta lilla förbättring.

 

Konkret, desto lättare före (snabbare snö), desto mindre skillnad mellan pulver. Tyngre före, större utslag. Men för den vanliga motionären eller även bättre tävlingsåkare har det länge gällt att du klarar dom flesta fören med några få pulver för att nyttja den gundläggande förbättringen som flour ger på glidet. Sen är det ju bra om du kan få några tips från kunniga personer.

Link to comment
Share on other sites

Dom större landslagen med mycket servicepersonal är ju dom bästa oberoende testerna som finns. Nu berättar ju dom inte så mycket med det finns ju en anledning till att dom har vansinnigt många produkter, iofs är den anledningen också att dom söker efter minsta lilla förbättring.

 

Konkret, desto lättare före (snabbare snö), desto mindre skillnad mellan pulver. Tyngre före, större utslag. Men för den vanliga motionären eller även bättre tävlingsåkare har det länge gällt att du klarar dom flesta fören med några få pulver för att nyttja den gundläggande förbättringen som flour ger på glidet. Sen är det ju bra om du kan få några tips från kunniga personer.

Att det finns många produkter kan ju också bero på att det finns mycket pengar att tjäna.

 

Och vad lagen väljer/säger sig välja är nog inte frikopplat till deras avtal - vem vill sponsra ett lag som säger "Nej, vi kör bara två olika pulver, finns ingen anledning att ha fler". Ett oberoende test förutsätter nog även ett kommersiellt oberoende?

Link to comment
Share on other sites

Att det finns många produkter kan ju också bero på att det finns mycket pengar att tjäna.

 

Och vad lagen väljer/säger sig välja är nog inte frikopplat till deras avtal - vem vill sponsra ett lag som säger "Nej, vi kör bara två olika pulver, finns ingen anledning att ha fler". Ett oberoende test förutsätter nog även ett kommersiellt oberoende?

Skilj på "väljer" och "säger sig välja" - vem vill ha en vallare som bara väljer bland 2 olika slags pulver? Vallningen är en del av tävlingen och ingen som tävlar vill medvetet kasta bort tid via dålig vallning...

Link to comment
Share on other sites

Att det finns många produkter kan ju också bero på att det finns mycket pengar att tjäna.

 

Och vad lagen väljer/säger sig välja är nog inte frikopplat till deras avtal - vem vill sponsra ett lag som säger "Nej, vi kör bara två olika pulver, finns ingen anledning att ha fler". Ett oberoende test förutsätter nog även ett kommersiellt oberoende?

Nu syftade jag på landslag, där är man sällan sponsrade av en tillverkare (kanske mindre länder). Långloppsteam är väl en annan sak men dom har ju vallasponsorer för att dom måste av ekonomiska skäl, och åker kanske på annat märke än dom gör reklam för.

 

Tyvärr svårt att tjäna pengar på valla, omfattande utvecklingskostnader (tester, kemister, utrustning osv) för att valla överhuvudtaget ska funka bra. Det är ju bara att titta på vilken liten omsättning dom flesta vallatillverkare har. Det är nog mera en historia med många tillverkare sedan tidigare samt många som har ett intresse för valla som gör att det finns många fortfarande. men det har fluorförbudet kan ju slå ut många mindre.

Link to comment
Share on other sites

Fast egentligen är skillnaden mellan pulver inte så intressant, om det är sista vintern det får användas. Det är väl bara att "pulvra på" så att du har så lite kvar som möjligt, när flourförbudet träder i kraft. Fast å andra sidan om flourförbudet inte kombineras med säljförbud denna vinter lär det nog gå att köpa pulver till kraftigt reducerat pris.

Link to comment
Share on other sites

Nu backar tydligen Fis.

Hoppas det blir en övergång på ett par år.

 

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/helomvandning-efter-misstankarna-om-fusk/

 

 

Sveriges storstjärna Charlotte Kalla var orolig för att den nya regeln skulle leda till fusk.

Nu agerar internationella friidrottsförbundet (Fis).

Enligt flera uppgifter kommer det omdiskuterade fluorförbudet hävas i morgon – eftersom testmaskinen inte fungerar.

– Det här är galet, säger Tysklands förbundskapten Peter Schlickenrieder.

 

Link to comment
Share on other sites

De praktiska problemen med att implementera ett fluorförbud har varit kända länge. Finns väl inget som säger att FIS kommer att lyckas bättre bara om de ger sej själva ett år mer tid än de redan har haft. Kan ju lika gärna bli 2 år eller 5 år eller whatever.

Det är ju lite intressant att FIS med ett förbud faktiskt skapat brottslighet som tidigare inte fanns. Och som som du skriver det finns ju ett gäng praktiska problem som man behöver seriöst jobba med. Det främsta är väl om det skulle vara så att tillverkarna inte får fram nya vallor utan fluor som glider bättre än dom med fluor i.

 

Sen tycker väl dom flesta av oss att det finns goda (arbets)miljömässiga orsaker att minska användningen av den typen av fluor som finns i vallor generellt.

Link to comment
Share on other sites

På ett sätt kan det vara bra att Fis införde ett förbud även om de tvingades ta tillbaka det. Det har satt igång en process med en mängd frågetecken, som inte hunnit rätas ut om det trätt i kraft nu. Om man får ordning på testapparaten kan man tex testa LF, HF paraffin o fluider samt pulver för att se hur mycket flour som hamnar i belaget och riskerar att komma ut i naturen. Jag skulle tro att LF är likvärdigt med flourfritt, även att HF-paraffin läcker väldigt lite, kanske fluider läcker mer och troligtvis är pulver som läcker mest. En annan fördel med utskjutet förbud är att man får chans att mäta flourförekomst i skidspår under olika förhållande och med olika mängd skidåkare. Man kunde också mäta flourförekomst i smältvattnet runt vasaloppsspåret för att se om det innehöll flour. Jag tycker det är viktigt med vetenskapliga fakta för att bedöma miljöfaran av flour - inte bara varningsrop från "miljönissar"

Link to comment
Share on other sites

På ett sätt kan det vara bra att Fis införde ett förbud även om de tvingades ta tillbaka det. Det har satt igång en process med en mängd frågetecken, som inte hunnit rätas ut om det trätt i kraft nu. Om man får ordning på testapparaten kan man tex testa LF, HF paraffin o fluider samt pulver för att se hur mycket flour som hamnar i belaget och riskerar att komma ut i naturen. Jag skulle tro att LF är likvärdigt med flourfritt, även att HF-paraffin läcker väldigt lite, kanske fluider läcker mer och troligtvis är pulver som läcker mest. En annan fördel med utskjutet förbud är att man får chans att mäta flourförekomst i skidspår under olika förhållande och med olika mängd skidåkare. Man kunde också mäta flourförekomst i smältvattnet runt vasaloppsspåret för att se om det innehöll flour. Jag tycker det är viktigt med vetenskapliga fakta för att bedöma miljöfaran av flour - inte bara varningsrop från "miljönissar"

 

Dessa resultat AV FORSKARE om den fluorförgiftade marken vid skidspåren i Lillehammer och Holmenkollen har du fått länkar till ett antal gånger. Antar att du ignorerar dom nu också men kanske nån nytillkommen "miljönisse" som vill läsa:)

 

HOLMENKOLLEN ER FULL AV GIFT

https://www.nrk.no/viten/holmenkollen-er-full-av-gift-1.12658377

 

SKIDSPÅREN FÖRGIFTADE AV FLUORVALLA

https://www.svt.se/sport/langdskidor/skidsparen-forgiftade-av-fluorvalla

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det blir som finska vallachefen säger att flourförbudet skjuts upp till nästa säsong. Då blir det lite mer tid att ställa om och man kan brassa på med sina flourvallor i vinter. Min favorit bland alla glidvallor är Vauhti pink hf-kloss, suverän i nysnö nära nollan. Jag får då chans att kontakta Vauhti om de har motsvarande produkt utan flour för den vill jag inte vara utan.

Finns det något som hindrar dig från att kontakta Vauhti redan nu...? Eller måste du lära dig finska först...;)

Link to comment
Share on other sites

På ett sätt kan det vara bra att Fis införde ett förbud även om de tvingades ta tillbaka det. Det har satt igång en process med en mängd frågetecken, som inte hunnit rätas ut om det trätt i kraft nu. Om man får ordning på testapparaten kan man tex testa LF, HF paraffin o fluider samt pulver för att se hur mycket flour som hamnar i belaget och riskerar att komma ut i naturen. Jag skulle tro att LF är likvärdigt med flourfritt, även att HF-paraffin läcker väldigt lite, kanske fluider läcker mer och troligtvis är pulver som läcker mest. En annan fördel med utskjutet förbud är att man får chans att mäta flourförekomst i skidspår under olika förhållande och med olika mängd skidåkare. Man kunde också mäta flourförekomst i smältvattnet runt vasaloppsspåret för att se om det innehöll flour. Jag tycker det är viktigt med vetenskapliga fakta för att bedöma miljöfaran av flour - inte bara varningsrop från "miljönissar"

Det är nog bara en lite gradskillnad mellan HF och LF. Tror inte det är antalet fluoridjoner som spelar roll, utan förekomsten av fluorerade kolväten i sig. Kanske nån läkare/biolog som kan komplettera?

Link to comment
Share on other sites

Dessa resultat AV FORSKARE om den fluorförgiftade marken vid skidspåren i Lillehammer och Holmenkollen har du fått länkar till ett antal gånger. Antar att du ignorerar dom nu också men kanske nån nytillkommen "miljönisse" som vill läsa:)

 

HOLMENKOLLEN ER FULL AV GIFT

https://www.nrk.no/viten/holmenkollen-er-full-av-gift-1.12658377

 

SKIDSPÅREN FÖRGIFTADE AV FLUORVALLA

https://www.svt.se/sport/langdskidor/skidsparen-forgiftade-av-fluorvalla

Resultatet som kommer fram i artiklarna säger i och för sig att det är många gånger högre fluorhalt i skidspåren i Kollen än i andra referensmätpunkter och att det är rimligt att anta att det kommer från skidvalla samt att det är potentiellt farligt för levande varelser. Hur vida det är över gränsen för att betraktas som farligt ser jag ingen information om, däremot används ordet "förgiftad" i artiklarna för att väcka uppmärksamhet. Kanske vore läge att läsa den norska forskningsrapporten?

Link to comment
Share on other sites

Det här är en rätt bra sammanfattning från svenska forskare i Popfree projektet:

 

https://www.ri.se/sites/default/files/2019-11/Faktablad%20-%20PFAS%20inom%20skid%C3%A5kning.pdf

 

Eftersom dom är forskare och inte jobbar med att skriva tidningsrubriker så är dom ju rätt försiktiga med vilka faror fluorvallor innebär. Omfattande vallning utan skydsutrustning verkar vara tevksamt att ägna sig åt. Och den här typen av fluorämnen är potentiellt farliga att släppa ut i naturen. Däremot om dom förhöjda värden man hittat i Kollen eller om det skulle finnas i exempelvis vasaloppsspåret och hur farliga dessa skulle vara för naturen/människor har jag inte sett någon forskare göra en bedömning av. Och då har jag ändå diskuterat frågan med några av dom på  Popfree-projektet.

 

Min egen slutsats är väl som dom flestas att vi bör sluta använda PFAS så mycket som möjligt på alla håll och kanter i samhället. Hur det ska gå till är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...