Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

Ebba Andersson r redo fr ssongsstarten

Sylvasst startflt p lngloppspremiren i Grnklitt

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vågstart i Öppet Spår

• Vänligen logga in för att kunna svara
75 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Efter att ha lagt ner Nattvasan 45 som projekt i år har Öppet spår måndag helt plötsligt dykt upp i huvudet. Det är visserligen ganska sent påtänkt i synnerhet som jag inte kört något lopp öht i vinter, men helt uteslutet är det inte. Det som krävs är ett rejält träningspass på 3 mil i början av nästa vecka och att det går att fixa boende och resa så här nära inpå.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Här är väl sidan du hittar boende på. Men du kanske har koll på den. Något jag upptäckt är att sidan inte fungerar med Google Chrome, i alla fall inte för mig. Jag är tvungen byta till Explorer för att kolla den sidan.

http://www.startplat...r-kopes-saljes/

zäta

zäta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Hej,

Är det någon som vet vilka åktider åkarna i startled 1,2,3 ... har angett. Jag har angav 6.45 och blev placerad i led 1 på det. Hade jag t.ex hamnat i led 2 om jag satt 6.50?

Groucho

Groucho

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg

Jag angav 7 timmar och fått led 2 (kl 7:10)

Ölälskare

Ölälskare

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

På Vasaloppets hemsida står det att det kommer vara 1000-1500 i varje led.

Och ser man på förra årets resultat på ÖSS så hade åkare nummer 1000 en tid på cirka 7.50 och året innan cirka 6.45

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Jag angav 7 timmar och fått led 2 (kl 7:10)

Då får du samsas med veteranerna.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 66 inlägg
Skattad åktid 7:30 gav led 3.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

På Vasaloppets hemsida står det att det kommer vara 1000-1500 i varje led.

Och ser man på förra årets resultat på ÖSS så hade åkare nummer 1000 en tid på cirka 7.50 och året innan cirka 6.45

Förra årets ÖSS var väl ett riktigt långsamt år med både kyla och nysnö. Med några få undantag hade nog de flesta riktigt dåligt glid och långa sträckor bara ett spår. Första delen, minns inte hur långt, hade man av någon anledning valt att inte spåra på natten heller. Många räknade nog uppemot en timme sämre tid än ett normalår. Själv hade jag sämsta tiden på nio år och höll på att förfrysa fingrarna. Jag har åkt kalla år förut men då har det varit bra spår och inte nysnö.

Jag uppgav 8h och det gav startled 4. 

/Mats

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Det skall inte ha någon större betydelse för framkomligheten vilket spår man startar i utan tanken är att man skall hamna i den omgivning som åker ung lika fort.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Det ska bli spännande att se om ledet framför har hunnit undan i backen innan nästa led kommer. Men det borde dom väl med generellt snabbare åkare och 10 min. försprång. 

/Mats

Runningmind

Runningmind

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Tittade av ren nyfikenhet på de som startar i grupp 1 och ser att många ..(8 av 10) har resultat i paritet med 7-8 timmars åktid baserat på tidigare års resultat. Antingen är grupp 1 väldigt stor eller så har många överskattat sin förmåga för att få starta tidigt.

Ölälskare

Ölälskare

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Tittade av ren nyfikenhet på de som startar i grupp 1 och ser att många ..(8 av 10) har resultat i paritet med 7-8 timmars åktid baserat på tidigare års resultat. Antingen är grupp 1 väldigt stor eller så har många överskattat sin förmåga för att få starta tidigt.

Om man ser till ÖSS så består startgrupperna av följande antal åkare.

1: 898st

2: 873st

3: 967st

4: 1455st

5: 1410st

6: 1387st

7: 304st

Filippo

Filippo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg

Gjorde detsamma på ett antal deltagare i startled 3 på ÖSM, som jag står i. (7:30 i förväntad sluttid)

Där var det ett flertal som åkt på mer än 10h 2018 om man tittade på historiken. 

Nu är väl detta inte hela världen, men är det inte en väldigt optimistisk förbättring med nästan 2,5 timmar?

Självseedningen är kanske inte riktigt knivskarp.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg

Gjorde detsamma på ett antal deltagare i startled 3 på ÖSM, som jag står i. (7:30 i förväntad sluttid)

Där var det ett flertal som åkt på mer än 10h 2018 om man tittade på historiken. 

Nu är väl detta inte hela världen, men är det inte en väldigt optimistisk förbättring med nästan 2,5 timmar?

Klart det finns folk som "överskattar" sin förmåga. Men det är troligt att en del av dem med sämre tider 2018 kan ha blivit bättre under året och fått kvitto på det. Går det att kolla om de har kört seedningslopp?

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 131 inlägg

nästan 1000 åkare motsvarar ju till led 2 på VL. in till startfållan led 2 börjar ju kön ngra timmar innan starten. - Hur kommer det se ut och fungera på ÖS?

Runningmind

Runningmind

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Sannolikt är självseedning inte optimalt. Är ju rätt stor skillnad att skatta sin åkförmåga och tid beroende på före med. 

Nu blir led 1 en blandning av åkare som presterar allt mellan 4:30 - 7:30 vilket inte kommer lösa problemet med stopp i backen då det kommer avslöjas rätt omgående vem som seedat sig för högt. Startplatsen i fållan blir avgörande men kanske försvinner åtminstone de som åker på 10 tim och ibland ställt sig längst fram.

Tror inte att 80 % av startfältet så dramatiskt förbättrat sin åkförmåga jmf med tidigare års prestationer.

Bästa vore nog att göra som för Vasaloppet att man blir inseedad utifrån tidigare års resultat prestationer eller seedningslopp under året. Tror inte folk känner stress av detta utan alla åkare kommer få en bättre upplevelse.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Klart det finns folk som "överskattar" sin förmåga. Men det är troligt att en del av dem med sämre tider 2018 kan ha blivit bättre under året och fått kvitto på det. Går det att kolla om de har kört seedningslopp?

ÖS 2018 var dessutom ett riktigt långsamt år där dom flesta hade tider på mer än 1 h längre än ett mera normalt år. 

Det finns väl en sida som heter skidresultat.se

/Mats

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 234 inlägg

Efter att ha lagt ner Nattvasan 45 som projekt i år har Öppet spår måndag helt plötsligt dykt upp i huvudet. Det är visserligen ganska sent påtänkt i synnerhet som jag inte kört något lopp öht i vinter, men helt uteslutet är det inte. Det som krävs är ett rejält träningspass på 3 mil i början av nästa vecka och att det går att fixa boende och resa så här nära inpå.

JAg har ikväll jagat boende åt två personer, vet att det finns boende. men beror på hur många bäddar och vilka nätter du vill ha

Kneuman

Kneuman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Jag uppgav 8h och det gav startled 4. 

/Mats

Av nyfikenhet, när anmälde du dig? En kompis och jag anmälde oss båda i måndags och angav 8h. Han hamnade i led 3 och jag i led 4.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Jag pratade med kansliet idag och frågade om anmälan till ÖS måndag. Jag fick då veta att det var fullt i de främre leden, men att det fanns lediga platser i de bakre leden. Men för min del som veteran fanns det plats i veteranledet, no problems, och jag kunde anmäla mig på plats i Mora på söndagen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar