Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

Skidkare och orienterare i kamp p Orsakajtn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vågstart i Öppet Spår

• Vänligen logga in för att kunna svara
75 svar till detta ämne

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Lite osant, 42 minuter bättre var det 6:58->6:16.
Spåren var lite bättre idag men jag var inte i bättre form. Jag skyller på vågstarten, dels mindre trängsel/mer fartharmoni, dels att plogare och Saxare var i rätt startled i stor utsträckning.

Dubbleringen av Öppet spår var ett test av formen inför Nordenskiöldsloppet. Det föll väl ut.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Fördelen med att starta tidigt är att man får snabbt före större del av loppet, om mildvädret slår till framåt dagen, annars tror jag inte det spelar så stor roll med tidig eller sen start.

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
Startade långt fram i startgrupp 1 och utifrån det perspektivet flöt det på riktigt bra. Kändes som att jag fick köra 4-5 mil i princip själv men det har ju inte med vågstarten att göra.
Två kompisar startade i startgrupp 1 o de var nöjda. Sen ytterligare en kompis i startgrupp 3 som också var nöjd trots att han körde om många, flöt på bra för honom också.
Är mao positivt förvånad över hur bra det funkade.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg
Stod i led 3 måndag. Kom till fållan strax före 7 men fick ändå bra plats. Ingen kö alls i backen, det flöt fantastiskt bra. Åkte om en del blåbär som startat i led 1, men bra sår o inga andra problem än att folk tyvärr plogade i backarna. Imål på 6.37 trots måttlig form o bortnött klister, vågstart en succe för den som vill åka utan trassel!

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Vad kul att det verkar ha fungerat som tänkt! Då kan vi hoppas att vågstart är här för att stanna. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 989 inlägg

Vad kul att det verkar ha fungerat som tänkt! Då kan vi hoppas att vågstart är här för att stanna.

Även i Vasaloppet? No way José!

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Tipsa Frida Karlssons moster om det ! B)

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 675 inlägg
Inte ändrar Vasaloppet på sin största reklampelare: massan av skidåkare som väller över fälten i Sälen. Det ger ju helt otroliga tv-bilder.
Vill man ha en smidig start finns ju två öppna spår att åka istället.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Inte ändrar Vasaloppet på sin största reklampelare: massan av skidåkare som väller över fälten i Sälen. Det ger ju helt otroliga tv-bilder.
Vill man ha en smidig start finns ju två öppna spår att åka istället.

Det största anledningen till att vasaloppet aldrig skulle ändra på nuvarande startordning är att då skulle man dränera seedningsloppens startantal. Ett exempel; Nybroloppet hade runt 250 startande som seedningslopp, Huskvarna skimaraton hade 20-25 startande som icke seedningslopp

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Jag är optimist, inte galen. Jag tänkte främst på att de skulle behålla vågstarten i Öppet spår. Att förändra Vasaloppsstarten är väl i nivå med att vända en flod eller få Carl Bildt att rösta på Vänsterpartiet. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 989 inlägg

Jag är optimist, inte galen. Jag tänkte främst på att de skulle behålla vågstarten i Öppet spår. Att förändra Vasaloppsstarten är väl i nivå med att vända en flod eller få Carl Bildt att rösta på Vänsterpartiet. 

:)  :D  :lol:

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 467 inlägg

Kom till fållan för startled 1 strax efter 6. Då var det en kort kö som sträckte sig lite utanför fållan men som snabbt betades av. 

La skidorna i sjunde raden varav två personer framför var kompisar till mig.  Kan väl ärligt säga att när jag tittade på deltagarna runt mig, tänkte jag tanken att några nog överskattat sin förmåga eller inte förstått idén om indelning av led.  När väl starten gått och efter någon eller några spårbyten/omkörningar på raksträckan flöt backen väldigt fint. Resterande resa mot Mora var jag omgiven av jämbördiga eller starkare åkare. 

Skulle vara intressant att få ta del av statistik över hur många som åkte på sin sagda tid. 

Många likheter med Skurko. Kom till fållan för led 1 ca 6,30. Hamnade lite bakom mitten, angett starttid var 6,30

I mål på 6,35. Riktigt nöjd med det.                                                                                                                                                  Vågstarten fungerade bra, men jag får ju slippa den nästa gång ändå.

Som blivande veteran möter jag bl.a L-E . Vi är f.ö. lika gamla.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Det största anledningen till att vasaloppet aldrig skulle ändra på nuvarande startordning är att då skulle man dränera seedningsloppens startantal. Ett exempel; Nybroloppet hade runt 250 startande som seedningslopp, Huskvarna skimaraton hade 20-25 startande som icke seedningslopp

Hur menar du att Huskvarna var "icke seedningslopp"? Det är väl i så fall pga att det endast startade 20-25 pers som det inte blev seedningsgrundande. Hade fler kört hade det ju varit det.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Hur menar du att Huskvarna var "icke seedningslopp"? Det är väl i så fall pga att det endast startade 20-25 pers som det inte blev seedningsgrundande. Hade fler kört hade det ju varit det.

Måste man inte ansöka om att få loppet godkänt som seedningslopp till Vasaloppet ?

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Det står i inbjudan att Huskvarna  är seedningsgrundande. Sedan finns det säkert krav på minst antal deltagare. Men varför skulle vågstart omintetgöra behovet av seedning. Att man seedar sig själv i öppet spår behöver ju inte innebära att man gör det i Vasaloppet. Eller menar du att tidig startgrupp skulle vara mindre viktigt med vågstart?

Att det inte blir vågstart i VL beror nog helt enkelt på att rådande startsätt har blivit lite av Vaslaloppets signum. Och det tycks ju fungera riktigt bra med tanke på att 16 000 startplatser säljs på några minuter.

http://huskvarnaskim...e/Inbjudan.aspx

/Mats

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Självklart skulle vågstart i Vasaloppet minska fördelen med att starta i en tidig startgrupp i och med att flytet blir bättre i framför allt i första backen. Att det blev mindre stockningar har ju framhållits av många här på forumet, men givetvis spelar ju upplägget på vågstarten in dels hur många led och hur lång tid mellan varje start. Ett syfte med vågstarten i Öppet Spår kan vara att vasaloppsledningen vill få fler att starta i ÖS i och med att man nått taket i Vasaloppet. Till syvende och sist tror jag att det är pengarna som styr, vilket vi sett genom att lopp med "få" startande som Skejtvasan har lagts ner.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar