Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vågstart i Öppet Spår


Volevodin

Recommended Posts

Nästa år införs den omtalade vågstarten i Öppet Spår och man måste uppge beräknad sluttid för att bli inplacerad i någon av de 7 startgrupperna. För mig känns det lite som att man tar bort lite av den gemytliga motionsloppskänslan och loppet blir mer likt tävlingsloppet vasaloppet. Jag tycker det varit skönt att utan stress behövt passa någon tid och kunnat lämna av sina grejor och sen ta sig ut i startfållan och lugnt glida fram till startpunkten. Vad händer om man missar sin  starttid och kommer försent, får man starta ändå. Jag skulle nog uppge en sluttid, så att jag fick starta mellan 8-8.15, så slapp jag stressa på morgonen. Sen kan man ju vända på det och för dem som vill starta så tidigt som möjligt kan ju uppge en tid som ger möjlighet till start i grupp 1. Undrar om det kommer vara kontroll att man uppgett sin rätta kapacitet, hur det nu skall kunna kontrolleras ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Knappast en nyhet. Mängder med motionslopp har vågstart med egen uppskattad åktid. Senast e gången för mig var FredagsBirken. Inga problem alls och självklart sker ingen kontroll i efterhand. Det vore ju urlöjligt. De allra flesta förstår poängen och uppger en ärlig åktid utan baktankar om starttid osv. Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Jag är på skogsvakts sida här, folk är i allmänhet ärliga och de blir ännu mera ärliga när de vet att det tydligt syns att de inte varit det. Så kul är det inte att bli omkörd av 5000 pers när man vet att alla de 5000 vet att man fuskat sig framför dem.

 

Jag var vid starten vid 0700 för några år sedan och skulle inte beskriva den som gemytlig utan snarare extremt stressad. Vi skulle bara komma i mål utan tidsambition så vi väntade tills det lugnat ner sig, så kan inte prata för hur det var i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört flera Öppet spår, jag tycker det här är en jättebra idé. Även om det inte är ett tävlingslopp så är det ett lopp med många personer som vill göra en så bra tid som möjligt. (Lite på samma sätt som att de flesta i Vasaloppet inte har ett skit med några topplaceringar att göra men ändå tar det på stort allvar) 

 

Om så bara hälften av åkarna är ärliga i sin tidsangivelse så kommer det bli betydligt roligare åkning för de allra flesta. Jättebra initiativ. 

Link to comment
Share on other sites

Sen beror det lite på vädret, om det är en fördel att starta tidigt eller sent. Är det riktigt kallt bör man tjäna på att starta sent, men väderomslag förutspås framåt dagen är det en fördel att starta tidigt. Jag tror att det kan vara mer irriterande om någon "seedar upp" sig några led än om någon "seedar ner" sig. Jag tror att de första åren kommer det att fungera utmärkt, men om det framgår att man kan tjäna på att starta tidigt eller sent kan det nog bli vanligare att man uppger fel kapacitet fast då måste man ju kunna anmäla sig så sent att väderprognosen är klar för loppen. För egen del föredrar jag att starta sent för att slippa bli omåkt, det stärker ju psyket mer om man åker upp sig i fältet.

Link to comment
Share on other sites

Tydligen är det så att vissa uppfattar ÖS som VL dvs att det är så viktigt att stå i en bra startposition kl 7 på morgonen. Det är väl av den anledningen som man nu inför vågstart. Det blir intressant att se, om man i förväg får veta vad som krävs för resp. led, så att man anpassa sin beräknade tid till det led man önskar, jag menar om man vill starta senare än ens beräknade sluttid indikerar. Sen tror jag inte att de som uppger lite för bra tid kommer att straffas, kanske om man är en 7:a och uppger 1:an som tid och blir ett rundningsmärke. Är man förstagångsåkare kan det vara svårt att straffa, (kan skylla på att man hade en dålig dag), men har man åkt många ÖS eller VL i 9-10-tim intervallet kan det verka osannorlikt att man skall starta i 1-2.

Sen återstår en fråga och det är var vasaloppsveteranerna hamnar, skulle tippa i mitten.

Link to comment
Share on other sites

Ps. Jag hade inte tänkt åka flera än de 31 vasalopp hittills, men om det införs en speciell startavdelning tex våg 5 för veteranerna i ÖS kan jag tänka om. Till skillnad mot VL där man försvinner i mängden blir det lättare att tävla mot dem i sin egen ålder speciellt i ÖS måndag. Jag skall kontakt VL veteranklubb och höra hur de tänkt sig.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, blir nästan sugen på att åka.

Hade ju tänkt åka ett ÖS vart tionde år så länge jag fixar det och blir bara fem till nästa.

Undrar om dom fyller leden med max antal åkare på Ösm och bara har så många led som det finns folk till, eller har samma antal led men med färre åkare i varje?

Skulle ju föredra det sistnämnda för bättre flyt i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog hålla med dig, då vågstart i ÖS inte riskerar att sabba något som vasaloppet byggt upp och som mycket av konceptet vilar på. Sen tror jag att vågstart i Vasaloppet skulle sabotera för många långloppsarrangörer, då startantalet skulle minska i alla seedningslopp.

Fortfarande är Vasaloppet söndag det "riktiga vasaloppet", många vet knappt att Öppet Spår finns och en del tror inte att det är lika långt. Min son har fört på tal att åka vasaloppet 2020 och jag föreslog att han skulle börja med ÖS 2019. Han svarade att det skall vara det "riktiga vasaloppet", annars får det vara. Det hjälpte inte att jag försökte framhålla att han kunde få ett bättre startled med ÖS samt skaffa sig erfarenhet inför Vasaloppet, han vidhöll sin uppfattning att det var "det riktiga vasaloppet" han skulle åka. Jag tror det är en vanlig inställning hos många förstagångsåkare-

Link to comment
Share on other sites

Inte bara Volevodins son som resonerar så...

När jag säger att jag åkt Vasaloppet så är det många som frågar "Öppet Spår eller det Riktiga Vasaloppet?".

 

Så, rätt eller fel, det är nog som så att man utanför cirkusen ser första söndagen i Mars som urtypen av långlopp.

Efter drygt 10 lopp börjar jag dock själv glida åt ÖS som alternativ men kanske inte riktigt än.

Jag ser värdet av masstart, medial uppmärksamhet (inte på min ringa person som tur är) och allt runtomkring.

Det häftigaste jippoloppet i Sverige helt enkelt (min åsikt).

 

Men vågstart gör ju att ÖS låter än mer lockande, helt klart eftersom det är just fritt blås som är anledningen att hoppa över masstarten.

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit roligt om jag och sonen kunde åkt ÖS tillsammans och ordnat till så att vi startat i samma våg.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dåliga nyheter ! Alla veteraner oavsett kapacitet startar 7.00 både ÖS söndag o måndag. Då får det vara för min del, har ingen lust att vara bromskloss o rundningsmärke bland åkare av högre kapacitet, ganska knäckande när mängder av åkare susar förbi de första milen. Det normala hade varit att man lagt in veteranerna i en startvåg i mitten, som bättre svarat mot medelkapaciteten bland veteranåkarna. Jag tycker att en av fördelarna med ÖS har varit att man utan stress kunnat glida iväg runt 8-tiden, som det nu blir är man tillbaka i vasaloppsstressen.

Link to comment
Share on other sites

Så sant. Antar att de vill visa sin respekt för veteraner, men veteraner är väl även de av olika kaliber och även för dem måste det vara tråkigt att vara rundningsmärke som sagt. Så jag tycker alla, oavsett veteran eller inte, skulle ha förmånen att välja sitt startled. Det vore än mer respektfullt i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Så sant. Antar att de vill visa sin respekt för veteraner, men veteraner är väl även de av olika kaliber och även för dem måste det vara tråkigt att vara rundningsmärke som sagt. Så jag tycker alla, oavsett veteran eller inte, skulle ha förmånen att välja sitt startled. Det vore än mer respektfullt i så fall.

Efter kontakt med ledningen för vasaloppsveteranerna har jag fått veta att det går att få dispens för en senare start, så det kanske inte helt kört ändå. Återstår dock att övertala sonen och det blir nog värre.........

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Efter att ha lagt ner Nattvasan 45 som projekt i år har Öppet spår måndag helt plötsligt dykt upp i huvudet. Det är visserligen ganska sent påtänkt i synnerhet som jag inte kört något lopp öht i vinter, men helt uteslutet är det inte. Det som krävs är ett rejält träningspass på 3 mil i början av nästa vecka och att det går att fixa boende och resa så här nära inpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...