Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vågstart i Öppet Spår


Volevodin

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På Vasaloppets hemsida står det att det kommer vara 1000-1500 i varje led.

 

Och ser man på förra årets resultat på ÖSS så hade åkare nummer 1000 en tid på cirka 7.50 och året innan cirka 6.45

 

Förra årets ÖSS var väl ett riktigt långsamt år med både kyla och nysnö. Med några få undantag hade nog de flesta riktigt dåligt glid och långa sträckor bara ett spår. Första delen, minns inte hur långt, hade man av någon anledning valt att inte spåra på natten heller. Många räknade nog uppemot en timme sämre tid än ett normalår. Själv hade jag sämsta tiden på nio år och höll på att förfrysa fingrarna. Jag har åkt kalla år förut men då har det varit bra spår och inte nysnö.

 

Jag uppgav 8h och det gav startled 4. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Tittade av ren nyfikenhet på de som startar i grupp 1 och ser att många ..(8 av 10) har resultat i paritet med 7-8 timmars åktid baserat på tidigare års resultat. Antingen är grupp 1 väldigt stor eller så har många överskattat sin förmåga för att få starta tidigt.

Om man ser till ÖSS så består startgrupperna av följande antal åkare.

 

1: 898st

2: 873st

3: 967st

4: 1455st

5: 1410st

6: 1387st

7: 304st

Link to comment
Share on other sites

Tittade av ren nyfikenhet på de som startar i grupp 1 och ser att många ..(8 av 10) har resultat i paritet med 7-8 timmars åktid baserat på tidigare års resultat. Antingen är grupp 1 väldigt stor eller så har många överskattat sin förmåga för att få starta tidigt.

Gjorde detsamma på ett antal deltagare i startled 3 på ÖSM, som jag står i. (7:30 i förväntad sluttid)

Där var det ett flertal som åkt på mer än 10h 2018 om man tittade på historiken. 

Nu är väl detta inte hela världen, men är det inte en väldigt optimistisk förbättring med nästan 2,5 timmar?

 

Självseedningen är kanske inte riktigt knivskarp.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde detsamma på ett antal deltagare i startled 3 på ÖSM, som jag står i. (7:30 i förväntad sluttid)

Där var det ett flertal som åkt på mer än 10h 2018 om man tittade på historiken. 

Nu är väl detta inte hela världen, men är det inte en väldigt optimistisk förbättring med nästan 2,5 timmar?

 

Självseedningen är kanske inte riktigt knivskarp.

Klart det finns folk som "överskattar" sin förmåga. Men det är troligt att en del av dem med sämre tider 2018 kan ha blivit bättre under året och fått kvitto på det. Går det att kolla om de har kört seedningslopp?

Link to comment
Share on other sites

Gjorde detsamma på ett antal deltagare i startled 3 på ÖSM, som jag står i. (7:30 i förväntad sluttid)

Där var det ett flertal som åkt på mer än 10h 2018 om man tittade på historiken. 

Nu är väl detta inte hela världen, men är det inte en väldigt optimistisk förbättring med nästan 2,5 timmar?

 

Självseedningen är kanske inte riktigt knivskarp.

 

Sannolikt är självseedning inte optimalt. Är ju rätt stor skillnad att skatta sin åkförmåga och tid beroende på före med. 

Nu blir led 1 en blandning av åkare som presterar allt mellan 4:30 - 7:30 vilket inte kommer lösa problemet med stopp i backen då det kommer avslöjas rätt omgående vem som seedat sig för högt. Startplatsen i fållan blir avgörande men kanske försvinner åtminstone de som åker på 10 tim och ibland ställt sig längst fram.

Tror inte att 80 % av startfältet så dramatiskt förbättrat sin åkförmåga jmf med tidigare års prestationer.

Bästa vore nog att göra som för Vasaloppet att man blir inseedad utifrån tidigare års resultat prestationer eller seedningslopp under året. Tror inte folk känner stress av detta utan alla åkare kommer få en bättre upplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Klart det finns folk som "överskattar" sin förmåga. Men det är troligt att en del av dem med sämre tider 2018 kan ha blivit bättre under året och fått kvitto på det. Går det att kolla om de har kört seedningslopp?

ÖS 2018 var dessutom ett riktigt långsamt år där dom flesta hade tider på mer än 1 h längre än ett mera normalt år. 

 

Det finns väl en sida som heter skidresultat.se

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha lagt ner Nattvasan 45 som projekt i år har Öppet spår måndag helt plötsligt dykt upp i huvudet. Det är visserligen ganska sent påtänkt i synnerhet som jag inte kört något lopp öht i vinter, men helt uteslutet är det inte. Det som krävs är ett rejält träningspass på 3 mil i början av nästa vecka och att det går att fixa boende och resa så här nära inpå.

 

JAg har ikväll jagat boende åt två personer, vet att det finns boende. men beror på hur många bäddar och vilka nätter du vill ha

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med kansliet idag och frågade om anmälan till ÖS måndag. Jag fick då veta att det var fullt i de främre leden, men att det fanns lediga platser i de bakre leden. Men för min del som veteran fanns det plats i veteranledet, no problems, och jag kunde anmäla mig på plats i Mora på söndagen.

Link to comment
Share on other sites

Av nyfikenhet, när anmälde du dig? En kompis och jag anmälde oss båda i måndags och angav 8h. Han hamnade i led 3 och jag i led 4.

 

Jag anmälde mig 28 januari. 8h är väl en tid väldigt som många åkare brukar går i mål på så jag kan förstå om det blir fullt i startledet där 8h åkarna står. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag anmälde mig 28 januari. 8h är väl en tid väldigt som många åkare brukar går i mål på så jag kan förstå om det blir fullt i startledet där 8h åkarna står. 

 

/Mats

Tanken slog mig när vi bestämde oss för att sätta 8h men tänkte att med anmälan med några minuters mellanrum skulle det mycket till att hamna i olika led :)

 

Intressant då att du som anmälde dig tidigare kom i led 4, min kompis som var strax före mig i led 3 och jag sen i 4.

Link to comment
Share on other sites

Jo kansliet i alla ära. Men enligt denna tråden så är det ingen exakt vetenskap. Möjligen kollar de även andra källor när de seedar.

 

Det är ju som med vasaloppets rullskidseedning. Man slår på stora trumman och gör en massa lopp seedningsgrundande. Sen seedar man så hårt att ingen har nytta av det och skrattar hela vägen till banken. För det är klart att de tar betalt av arrangörerna.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju som med vasaloppets rullskidseedning. Man slår på stora trumman och gör en massa lopp seedningsgrundande. Sen seedar man så hårt att ingen har nytta av det och skrattar hela vägen till banken. För det är klart att de tar betalt av arrangörerna.

Håller inte riktigt med, för mig är det mycket lättare att seeda mig på rullskidor. Men det kanske är jag som är onormalt dålig på vanliga skidor jämfört med rullskidor.
Link to comment
Share on other sites

Jo kansliet i alla ära. Men enligt denna tråden så är det ingen exakt vetenskap. Möjligen kollar de även andra källor när de seedar.

Jag tror inte att det läggs någon tid på individbedömning i Öppet Spår-seedningen.

Allt tålamod (med inkommande mail och telefonsamtal, påhopp på stan i Mora m.m.) sparas till vasaloppsseedningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det har så stor betydelse vilken våg man startar i, såvida man inte tillhör led 1 och vill tävla om att komma först i mål. I övrigt är det nettotiden som räknas från det chipet startar tiden till målgång. Idén med vågstart är ju att sprida ut den klunga som står likt en vasaloppsstart kl 7.00 på morgonen för att få så fri åkning som möjligt. Med denna ordning minskas ju denna startklunga ner och det blir det flöde i backen som många velat ha, men som inte blivit pga att denna klunga varit för stor.

Så om man hamnar i en våg längre ner spelar det inte någon roll på sluttiden, kan tom vara psykologiskt fördelaktigt genom att man plockar löpare hela tiden i stället för att bli omåkt.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en lång sträcka så man vill ju åka ekonomiskt.

Att hoppa mellan spåren för att kunna hålla sin fart tar mycket av den energi man vill lägga på att åka fort så visst spelar det väl roll.

Att få folk att hålla till vänster funkar ju inte heller och det är väl kanske det som är det egentliga problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...