Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vågstart i Öppet Spår


Volevodin

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Läste i vallningstråden ÖS att det varit kö till vågstarten och att någon inte fått starta i den våg som han var inplacerad i. Ni som åkte ÖS söndag - hur fungerade vågstarten avs insläppen och sen trängsel i spåren ?

Startade i led 3 och kom in sub 6:30

Körde om många led 2 och även led 1 åkare där flertalet inte stått på skidor många timmar i sitt liv

Link to comment
Share on other sites

Men trots att några fantasiseedat sig tycker det var helt fantastiskt. Jag åkte i led fyra med åtta timmar som uppskattad tid. Dels var det väldigt mycket lugnare vid starten. De som kom sent kom ju endast långt bak i sett eget startled. Dessutom verkar det som de flesta kom mycket senare till starten. Sedan var det ett helt annat flyt i backen och mycket högre tempo även i led fyra. Jag åkte lite oväntat på 6:58 men det var fantastiskt glid långa sträckor. Den som inte klarade sin tid idag har inte varit ärlig. När jag kom i mål var det 1870 som kommit i mål. Om det är tusen i varje startled måste jag ha åkt om minst tusen åkare i leden framför. På mina tio öppet spår har jag aldrig varit i närheten snabb till smågan.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag som missade min startgrupp (grovt), känner att något var skumt även med högre startled. Antingen fanns många pessimister som åkte bra (led 6-7) eller så släpptes det fram morgonpigga åkare i startled som inte fylldes (eller både och).

Det första torde vara sant för då har pessimister gått på mindre än åtta timmar och angett minst nio, är det andra fallet sant har de åkt på mindre än åtta och en halv timme.

 

Skall i alla fall bli spännande att jämföra imorgon, med bussen lär jag vara i tid.

Link to comment
Share on other sites

Ska du åka båda dagarna?

 

Att man åkte snabbare än man uppgett på söndag är inte konstigt. På de tio år jag åkt har det aldrig gått så lätt. Särskilt första halvan innan det blev allt för varmt. Men även senare delen. Samtidigt höll spåre förvånande bra med tanke på att det var så varmt.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Tycker det här med vågstart fungerade grymt bra! Har tidigare kört både Vasaloppet och Öppet spår söndag, det här var den behagligast morgonen jag haft vid starten. Gick till min fålla (led 2) vid 06, lite kö men gick lugnt och smidigt in.

 

Var säkert en del som överdrev sin förmåga och stod för långt fram, den delen av led 1 åkarna passerades rätt snabbt dock.

 

Tycker synd om den stackaren i startled 1 som kom för sent, kastade sig iväg, och körde rätt in i startsnöret. Såg ut att som han fick en rejäl smäll, tror dock inte han skadade sig. Men svårt att tänka sig en sämre start...

Link to comment
Share on other sites

Kom till fållan för startled 1 strax efter 6. Då var det en kort kö som sträckte sig lite utanför fållan men som snabbt betades av. 

La skidorna i sjunde raden varav två personer framför var kompisar till mig.  Kan väl ärligt säga att när jag tittade på deltagarna runt mig, tänkte jag tanken att några nog överskattat sin förmåga eller inte förstått idén om indelning av led.  När väl starten gått och efter någon eller några spårbyten/omkörningar på raksträckan flöt backen väldigt fint. Resterande resa mot Mora var jag omgiven av jämbördiga eller starkare åkare. 

 

Skulle vara intressant att få ta del av statistik över hur många som åkte på sin sagda tid. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar det som att det här med vågstart var en lyckad ändring. Eftersom detta var första året kan ju inte allt fungera till 100 %, men med lite justeringar till nästa år har det nog kommit för att stanna. Sen återstår att se om det blir en sån succé att det blir tryck på vasaloppsledningen att införa det även i Vasaloppet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Provade sen start igår (07:53), ordinarie start idag (07:20).

Borde varit seg idag men fick (i inte helt annorlunda före) 52 minuter bättre tid idag. Klart bättre upplevelse också.

 

Jag ställer mig förbehållslöst i hyllningskören för vågstart.

 

Starkt gjort att åka på så mycket bättre tid idag måndag. Skulle aldrig orkat åka två dagar i rad som det känns. Vi stannade till längs spåret på vägen hem idag och fick för oss att det höll ännu bättre idag när inte solen lysten? På söndag blev det ju en aning sug under skidorna fram på dan. Men lätt gick och vågstarten har kommit för att stanna. Det spelar ingen roll om några fuskar även om jag inte förstår vitsen med det. En annan grej var att alla spår användes vid starten och så brukar det väl inte ha varit på ÖS. Att ha förre spår har väl varit ett sätt att minska trängseln in backen men det behövdes inte nu.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Lite osant, 42 minuter bättre var det 6:58->6:16.

Spåren var lite bättre idag men jag var inte i bättre form. Jag skyller på vågstarten, dels mindre trängsel/mer fartharmoni, dels att plogare och Saxare var i rätt startled i stor utsträckning.

 

Dubbleringen av Öppet spår var ett test av formen inför Nordenskiöldsloppet. Det föll väl ut.

Link to comment
Share on other sites

Startade långt fram i startgrupp 1 och utifrån det perspektivet flöt det på riktigt bra. Kändes som att jag fick köra 4-5 mil i princip själv men det har ju inte med vågstarten att göra.

Två kompisar startade i startgrupp 1 o de var nöjda. Sen ytterligare en kompis i startgrupp 3 som också var nöjd trots att han körde om många, flöt på bra för honom också.

Är mao positivt förvånad över hur bra det funkade.

Link to comment
Share on other sites

Stod i led 3 måndag. Kom till fållan strax före 7 men fick ändå bra plats. Ingen kö alls i backen, det flöt fantastiskt bra. Åkte om en del blåbär som startat i led 1, men bra sår o inga andra problem än att folk tyvärr plogade i backarna. Imål på 6.37 trots måttlig form o bortnött klister, vågstart en succe för den som vill åka utan trassel!
Link to comment
Share on other sites

Inte ändrar Vasaloppet på sin största reklampelare: massan av skidåkare som väller över fälten i Sälen. Det ger ju helt otroliga tv-bilder.

Vill man ha en smidig start finns ju två öppna spår att åka istället.

Det största anledningen till att vasaloppet aldrig skulle ändra på nuvarande startordning är att då skulle man dränera seedningsloppens startantal. Ett exempel; Nybroloppet hade runt 250 startande som seedningslopp, Huskvarna skimaraton hade 20-25 startande som icke seedningslopp

Link to comment
Share on other sites

Även i Vasaloppet? No way José!

Jag är optimist, inte galen. Jag tänkte främst på att de skulle behålla vågstarten i Öppet spår. Att förändra Vasaloppsstarten är väl i nivå med att vända en flod eller få Carl Bildt att rösta på Vänsterpartiet. 

Link to comment
Share on other sites

Kom till fållan för startled 1 strax efter 6. Då var det en kort kö som sträckte sig lite utanför fållan men som snabbt betades av. 

La skidorna i sjunde raden varav två personer framför var kompisar till mig.  Kan väl ärligt säga att när jag tittade på deltagarna runt mig, tänkte jag tanken att några nog överskattat sin förmåga eller inte förstått idén om indelning av led.  När väl starten gått och efter någon eller några spårbyten/omkörningar på raksträckan flöt backen väldigt fint. Resterande resa mot Mora var jag omgiven av jämbördiga eller starkare åkare. 

 

Skulle vara intressant att få ta del av statistik över hur många som åkte på sin sagda tid. 

Många likheter med Skurko. Kom till fållan för led 1 ca 6,30. Hamnade lite bakom mitten, angett starttid var 6,30

I mål på 6,35. Riktigt nöjd med det.                                                                                                                                                  Vågstarten fungerade bra, men jag får ju slippa den nästa gång ändå.

Som blivande veteran möter jag bl.a L-E . Vi är f.ö. lika gamla.

Link to comment
Share on other sites

Det största anledningen till att vasaloppet aldrig skulle ändra på nuvarande startordning är att då skulle man dränera seedningsloppens startantal. Ett exempel; Nybroloppet hade runt 250 startande som seedningslopp, Huskvarna skimaraton hade 20-25 startande som icke seedningslopp

Hur menar du att Huskvarna var "icke seedningslopp"? Det är väl i så fall pga att det endast startade 20-25 pers som det inte blev seedningsgrundande. Hade fler kört hade det ju varit det.

Link to comment
Share on other sites

Det står i inbjudan att Huskvarna  är seedningsgrundande. Sedan finns det säkert krav på minst antal deltagare. Men varför skulle vågstart omintetgöra behovet av seedning. Att man seedar sig själv i öppet spår behöver ju inte innebära att man gör det i Vasaloppet. Eller menar du att tidig startgrupp skulle vara mindre viktigt med vågstart?

 

Att det inte blir vågstart i VL beror nog helt enkelt på att rådande startsätt har blivit lite av Vaslaloppets signum. Och det tycks ju fungera riktigt bra med tanke på att 16 000 startplatser säljs på några minuter.

 

http://huskvarnaskimarathon.se/Inbjudan.aspx

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...