Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varg, björn eller Rottweiler?


Forehandloop

Recommended Posts

Jag har haft några riktigt läskiga kamphunds-incidenter ute på tur i stockholms förorter (det Trump kallar no-go zones). Bland annat jagad av kamphund med en liten tjej hängande som en vante i kopplet.

 

Hundar verkar trigga på det dova morr-liknande ljudet från hjulen på skejtboards och rullskidor.

 

Numera har jag några no-ski zones där kamphundspopulationen är som tätast.

Link to comment
Share on other sites

Jag mötte något kamphundsliknande ute i skogen en gång, ensligt hus utan synliga invånare asfalten tar slut så vändpunkt på min runda. Där står stor bredbent tandförsedd (mycket synliga) hund mitt på vägen där jag ska vända... det blir att tala lugnt och hoppas på det bästa när hunden kommer och nosar när morrandet lagt sig. De nosar ju inte där man helst vill bli biten...

Jag väljer nog helst hunden ändå, de lyssnar alldeles säkert mer än vilda djur som jag knappast möter annat än när de vill...

Link to comment
Share on other sites

De flesta hundar reagerar inte, men det finns en golden retriever, som blir helt skogstokig så fort han hör och ser en rullskidåkare. Jag har som regel att inte hugga med stavarna, när jag passerar förbi hundar, men denna hund reagerar våldsamt ändå både inne i trädgården eller när ägaren är ut med den i koppel. En annan regel är att aldrig passera mellan hund och ägare.

En björnhona med unge skulle jag absolut inte vilja möte, så en utsvulten varg skulle jag välja, då sannorlkheten att en ensam

varg skall anfalla är obefintlig.

Link to comment
Share on other sites

Vilka parametrar ska man gå efter om man ska reka rullskidrundor och vill undvika kamphundar ? Andel SD-röstare? Eller är det bara jag som är fördomsfull ?

 

I somras var det en hund som gjorde ett utfall mot en annan hund en bit bort när jag var ute och rullskidade på en cykelbana. Den tvåbenta delen av ekipaget höll emot med koppel så att hunden blev hängande i detta och det var någon hundradels sekund innan jag skulle passera. Det blev en hyfsad duns när mina underben stötte i hundens buk. Man har ju ingen aning om hur en främmande hund ska reagera på att bli påkörd av en rullskidåkare, men den verkade mest bli förvånad. Har ingen aning om vilken ras det var.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Rent statiskt torde väl björn vara det rovdjur som är riskablast att möta även om risken är försvinnande liten. Men det vilda djur som lät vara vanligast att människor skadar sig på är rådjur. Detta när folk ska skrämma iväg dom från trädgården och blir påhoppade av flyende rådjur. Vet inte om det är vanligt i skidspåret men i vintras var det ett gäng som sprang sönder spåret en period.

 

I vintras var det även ett lodjur som uppehöll runt elljusspåret några dagar. Jag såg och följde spåren och några hade sett det i närheten av samhället. Efter några dagar fick frun och jag se det när det passerade genom hästhagen. Men så bor vi i Höga Kusten som är ett relativt lodjurstätt område. 
 

Att det är så mycket djur i och omkring spåret torde bero på att det åks så väldigt lite skidor där. Jag är alltid orolig att dom ska sluta hålla det öppet. I vintern som gick var nog det enorma snödjupet också en orsak till att dom uppehöll sig i spåret.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag sprang på en arg grävling en gång i närheten av golfbanan hemmavid. Vi var först båda lite perplexa, men sen insåg jag att det var bara full attack som gällde så skrikandes och morrandes stövlade jag rakt mot den och efter lite tveksamhet stack han svansen mellan benen och satte iväg. Victory!

Link to comment
Share on other sites

Jag sprang på en arg grävling en gång i närheten av golfbanan hemmavid. Vi var först båda lite perplexa, men sen insåg jag att det var bara full attack som gällde så skrikandes och morrandes stövlade jag rakt mot den och efter lite tveksamhet stack han svansen mellan benen och satte iväg. Victory!

Ja , göteborgare atackerar man inte ostraffat ! :blink: Annars skulle jag inte vilja möte en flock vildsvin, frågan är om man kunde freda sig med stavarna om galten eller suggan gick till anfall, visa O W skulle nog inte hjälpa.

Link to comment
Share on other sites

Jag mötte två vildsvin vid spåret när jag var ute med pannlampa för några år sen, det var inte så roligt.

Nu stod vi o titta på varandra ett tag innan de lunkade in i skogen, men det hann gå några tankar vad jag skulle göra om de satte av mot mig..

Bra läge att kolla vad man har i maxpuls! Vildsvin är inte roliga..

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit ca 1 m från att krocka med älg på racern, sprungit mellan sugga och kultingar och det var nog maxpulstest, i stort sett kunna ta ett rådjur på ryggen när det vänder framför fötterna på mig på löprunda. Men ännu ingen olycka... jag har förresten hoppat över en grävling som inte förstod göteborgska men det var ju i Småland såklart.

Däremot läste jag om cyklist i lokaltidningen som krockat med vildsvin.

 

Men hundar lär ändå vara värst... om man ska tänka sannolikhet. Jag bryr mig inte mycket om vilda djur....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...