Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grejer för nygammal nybörjare


Malakias

Recommended Posts

Hej alla,

skulle ödmjukast vilja be om lite råd.

 

Min situation: Medelålders gubbe, åkte en del på lätt motionsnivå som ung men har knappt stått på längdskidor på 25 år. Blivit mer och mer sugen senaste åren och vill nu dra igång lite igen. Kommer att handla om en eller två vändor i veckan när förhållandena tillåter. Halvtaskig men inte helt usel kondis och självklart rejält rostig teknik. Enbart klassiskt med största sannolikhet.

 

Vill köpa grejer nu så att det finns i förrådet när snön kommer och jag inte skjuter upp det igen för att jag inte orkar handla... Föredrar så lite vallakrångel som möjligt, av samma skäl.

Jag har förstått att "vallningsfritt" numera betyder skinskidor - är det ett bra val med mina förutsättningar?

Om vi pratar en budget kring 5 000 för komplett utrustning, typ 3000 till skidor inklusive bindningar och en tusenlapp vardera på pjäxor och stavar, vad skulle ni rekommendera där?

Vad är viktigast att tänka på när jag tittar på grejer?

Jag har ganska nära till en butik med gott rykte, Runes i Skinnskatteberg, någon här som har erfarenheter av dem?

 

Många frågor... Som sagt ytterst tacksam för alla tips!

Link to comment
Share on other sites

Var inne och kollade på Runes sport och de har ett stort sortiment att välja på, flera märken mellan 2-3000 kr. Det är onödigt att satsa på en dyrare skida, då det är svårt att avgöra hur din teknik utvecklar sig. Vad gäller pjäxor är passformen avgörande och då gör det inget om de kostar några hundralappar mer, då du kan använda dem oavsett vilket nivå du befinner dig. Satsa på rottefella eller prolink, inte gamla salomonbindningen som är på utgång. Samma sak med stavarna, välja ett par lätta med bra pendel, har nytta av det oavsett nivå. Vill du komma billigt undan avs glidet, skaffa ett allroundparaffin och gnid ut på belaget, gnugga ut med en kork och avsluta med att borsta glidytorna. Ett billigt alternativ att preparera skinnet med är Biltemas listskydd med silikon, kostar 45 kr och sen ett par skidhandskar (jag kör med Tegera ofodrade monteringshandskar i skinn)

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabba och hjälpsamma svar!

 

Jag åkte till den lilla pärlan Skinnskatteberg idag och gick med viss nervositet in på Runes. Fick suverän (för att inte tala om pedagogisk och tålmodig) hjälp, kan utan vidare rekommendera dem.

Det slutade lite över vad jag tänkt från början, men det kändes helt okej. Helt enligt tipsen ovan gick jag upp lite i pris när det gällde pjäxor och stavar, men de jag valde gav även för en amatör som jag direkt i butiken en bättre känsla än alternativen som var några hundralappar billigare.

 

Så nu står jag här och stampar och väntar på snö...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...