Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på nya stavar! Bästa vs pris


Kim

Recommended Posts

Tja!

Började åka VL/ÖS för 4 år sen. Körde först oneway stavar, oklart exakt vilka.

Uppgraderade förra året till Swix CT1 efter rekommendation från en längdåkningsinstruktör. Och JA jag är väldigt nöjd. Då jag idag ligger plus minus 6 Tim och stakar mestadels. Dock inte 100%.

Men nu vill jag köpa ännu ett par bara för att det är kul med utrustning och man behöver 2 par BRA stavar då mardrömmen att man bryter en stav kanske inträffar en själv nån gång.

 

Snöat in på Triac 3.0, men inte så mycket koll på marknaden, så langa in era bästa tips och inköpsställen!!!!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Triac är ju otroligt fina stavar. Fast 2.0 och tidigare är väldigt tunna i godset nere vid trugan och slits vid trugbyte. Tror även de är lite känsligare för slag mm. Ska man köpa Triac så är det 2.5 eller nyare.

 

Jag har inte testat Swix Quantum än men den verkar ju spännande om remmen är bra..

Link to comment
Share on other sites

Det är en bra idë med två par stavar just med tanke på back up vid stavbrott. Ibland kan det på konstsnöspår bli sådana förhållande att det bildas djupa hål, där stavar gått igenom och hamnar man i ett sådant hål gäller det att rycka upp staven för att den inte skall knäckas. Jag har klarat mig hittills även om det varit nära några gånger,men lyckats rycka upp den i sista stund.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis skaffat Skigos nya race 2.0 och den är verkligen styv och lätt. Betydligt styvare än mina Oneway SLG 10 som jag också har.

Har jämfört i butik med andra toppstavar och Triac 3.0 är den enda som känns lika styva så där blir det en fråga om tycke och smak.

Själv blev jag lite anti Triac 3.0 när jag körde av mina jag hade på första passet. Kom åt med pjäxan (vilket jag ofta gör) och klick så gick den staven.

Madhus känns smeckiga och LEKI:s toppstav var inte lika styv men dyrare.

Kv+ har jag aldrig kännt på men verkar ju som många är nöjda med dem.

Link to comment
Share on other sites

Själv blev jag lite anti Triac 3.0 när jag körde av mina jag hade på första passet. Kom åt med pjäxan (vilket jag ofta gör) och klick så gick den staven.

 

Samma för mig med Triac 2.5, de känns väldigt ömtåliga. Knäckte en nertill på ett lopp när jag satte den för nära pjäxan eller skidan. Nu vågar jag knappt använda dem, kör med mina gamla CT1 istället. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma upplevelse fast tvärtom. Jag gör av med ct1:or som salta pinnar. Kan man köpa dem på bunt tro?

 

Jag undrar hur mycket som är subjektivt eller om det är så att tillverkningskvaliteten kan vara ojämn och påverka brottstyrkan?

Är det svårt att producera kolfiberrör med jämn kvalitet? Kan det finnas små defekter i materialet som orsakar brott lättare?

 

Jag har en innebandyklubba som är superlätt och tål vad som helst. Kanske ska köpa två såna och sätta trugor på.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att Madshus UHM stav är kanon. Har kört med dessa i ett par säsonger. Både på klassiskt och skejt. Vad menar du med smeckiga Steimert?

 

https://www.folkmun.se/definition/sm%C3%A4ck

 

Enligt min SAOL finns det 3 betydelser av smäck

1. smäck säck s. -en –ar slag med handflata; <prov.> bröstlapp på förkläde; <vard.> skärmmössa

2. smäck s. –et <vard.> smällande ljud; fuskverk, skräp

3. smäcka v. smäckte <vard.> slå, dänga; ljuga; smäcka ihop hastigt o. vårdslöst sätta ihop el. tillverka, hitta på

 

Ett mycket bra ord som passar på mycket skräp jag köpt genom åren..

Link to comment
Share on other sites

Smeckiga/smäckiga betyder för mig dålig dålig kvalite och funktion.

Jag har faktiskt haft ett par av deras toppstav också, 100 uhm eller vad de heter.

Dom gick av av nästan direkt av någon anledning jag inte minns, handtaget känns vekt och smalt, handremmen vet jag dock att många gillar. De nya Madshus är inte heller lika styva som Skigos eller Swix. Priset är det enda som skulle få mig att välja dom.

 

En annan hint kan väl vara att i princip ingen i varken världcupen eller bland långloppseliten kör på deras stavar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...