Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidval 12 åring med kortvasan som mål samt någon skidorientering


jedimaster

Recommended Posts

Jag åkte tre mil när jag var 12 eller under det, med betydligt mer kupering än kortvasans banprofil. Då var jag inte med i någon skidklubb. Bara motionsåkning med familjen. Enda tävling jag gjorde var skolmästerskapen för kommunen som bara hade en kort distans och där fick jag dyngpisk av alla med proffsgrejer osv osv. Det gav mej inte direkt någon mersmak för längdskidor som tävlingssport. Jag kanske hade fått en helt annan inställning om det hade funnits ett tremilslopp öppet för barn på den tiden.

 

(kortvasan är nu öppen från 12år)

Link to comment
Share on other sites

Ena av min döttrar har åkt kortvasan sen hon var i 14-årsåldern (18 idag och blir väl 4-5:e gången 2019). Hon spelar fotboll och ser det som en rolig utmaning och ger lite extra träning på konditionen med skidor. 
Ska det bli skin-skidor så välj inte de billigaste, skulle nog valt skin med move-systemet om jag valde skidor till mina barn idag.
 

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte tre mil när jag var 12 eller under det, med betydligt mer kupering än kortvasans banprofil. Då var jag inte med i någon skidklubb. Bara motionsåkning med familjen. Enda tävling jag gjorde var skolmästerskapen för kommunen som bara hade en kort distans och där fick jag dyngpisk av alla med proffsgrejer osv osv. Det gav mej inte direkt någon mersmak för längdskidor som tävlingssport. Jag kanske hade fått en helt annan inställning om det hade funnits ett tremilslopp öppet för barn på den tiden.(kortvasan är nu öppen från 12år)

Mina barn åker också gärna skoltävlingar och motionslopp men har ingen större lust att vara med i någon skidklubbs organiserade träningar och tävlingar på "sprintsträckor", som dom uttrycker det.

En sund inställning tycker jag, dom åker för att det är kul, inte för att bli nästa Hellner eller Kalla.

Link to comment
Share on other sites

Min dotter kör med sina skins på såväl vanlig skidåkning som vid skidorientering. Enligt henne så funkar det kanon! Du kommer nog att tappa lite mer glid vid skidorientering kontra vanligt åkning då spårprepareringen inte alltid är optimal. Men samtidigt har du alltid fäste vilket kan vara supernice då det är mycket svårt att staka på smalspår uppför då stavarna sjunker 1 meter ner i snön. Så kör på vallningsfria "skins" se bara till att få dom utprovade för korrekt vikt!

Link to comment
Share on other sites

Kortvasan är inget mål i sig självt, mer en kul utflykt som vi kan göra tillsammans, d v s mer fokus på blåbärssoppa och glädje än på puls och dödligt allvar.

 

 

Längdskidor är svårt att kombinera med fotboll och orientering i stockholm. Det är inget överflöd

av spår och tävlingar samtidigt fotboll+orientering drar i väg med 4-6

aktiviteter per vecka p g a akademi fanatismen i regionen.

 

Vallning är inget problem, bara tråkigt när man måste valla fyra skidor varje gång

därav tanken på skintech. Vi får se vad det blir men det lutar emot vallningsbara.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man ha kortvasan som mål som tolvåring - i den åldern borde det väl finnas andra mer lockande tävlingar än ett vuxenlopp ?

 

Ungdomar i kortvasan blir mer och mer ett vanligt förekommande inslag nuförtiden. Om återkopplingen för vad som varit roligt under loppet så kanske man får mersmak för att åka längd. Något övertygar mig om att så blir fallet då trådskaparen är ute i god tid och kollar förutsättningarna. 

Link to comment
Share on other sites

Min dotter var nog 13 när vi åkte tillsammans första gången, hon är fortfarande stolt över prestationen och jag tror att man inte kan överskatta betydelsen av bara genomförandet. Ger mersmak för all idrott/rörelse och mycket större fråga än tävlingsverksamhet.

Men bra förberedelser krävs förstås, vi körde vallningsbart såklart då det inte fanns skin då. Träningen innan är också viktig och tid för gemenskap också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...