Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jerringpriset till Hanna berg

Sundstrm och Gotting segrare i Strkenloppet

Snn ute p USM-banan i Falkping

Novak och Bngman vann stersund Ski Marathon

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Svensk backhoppning

• Vänligen logga in för att kunna svara
26 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 483 inlägg
Det är väl värt en egen tråd!

Hur går det? Finns det några elitaktiva hoppare? Hur nära är dom deltagande i världscupen?
Hur mår sporten? Var är den mest aktiv? Har inte Övik lite satsning?
Fyll på bara :)

Och för att ta det ytterligare ett smalare steg :) Hur mår svensk Nordisk kombination? Nästan så man själv lurar på satsa på't

Ps. Är det nån som vet vad Janne Holmlund egentligen "gjorde" :) :) :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 065 inlägg

Det är väl värt en egen tråd!

Hur går det? Finns det några elitaktiva hoppare? Hur nära är dom deltagande i världscupen?
Hur mår sporten? Var är den mest aktiv? Har inte Övik lite satsning?
Fyll på bara :)

Och för att ta det ytterligare ett smalare steg :) Hur mår svensk Nordisk kombination? Nästan så man själv lurar på satsa på't

Ps. Är det nån som vet vad Janne Holmlund egentligen "gjorde" :) :) :)

Var finns det backar att hoppa i förrutom Ö-vik och Falun numera? Gällivare, Bollnäs etc?

PS Holmlund ramlade och bröt nyckelbenet på OS i Lake Placid med Plex som kommentator som undrade "men vad gör karl'n".

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 924 inlägg

Efter Boklöveran blev det väldigt tyst om backhoppningen, den lever väl nu en undanskymd tillvaro. Vill dock minnas att det var en kille som satsade för något år sedan, vet dock inte hur han lyckats med sin satsning.

Backhoppningen har ju varit mycket stor bland det uppväxande släktet, inte minst i Stockholmstrakten, där det myllrade av ungar i alla småbackar som fanns eller tillverkades på egen hand. Jag var ung  på 60-talet, när det fortfarande var inne att testa backhoppning. Vi byggde en liten backe på en kaninbur och sen hoppade vi med Mora-Nisses träskidor, sådär 4-5 meter ung som de flesta pojkar började sin karriär som backhoppare, Vi hade dock inga större backar i närheten, så det hela dog ut efter några vintrar.

Jag testade en gång att bygga ett hopp åt min son och hans kusin (tjej) och de höll på en hel helg och hoppade och tyckte det var jättekul. Tror det skulle vara nyttigt får många ungdomar som åker längdskidor att någon gång ibland testa på backhoppning. Det behöver inte vara stora hoppbackar utan små egentillverkade, så att de får känna på hur det är att flyga i luften, vilket även gagnar deras längdskidåkning.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 810 inlägg

Uselt av Vasaloppet att inte anordna backhoppning?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 483 inlägg
Utmärkt Volevodin. Förr fanns det hoppbackar i varenda liten småstad. Men det tvärdog ju. Nån som vet när tex den sista riktiga tävlingen i Hindås gick? Deras hopptorn finns ju kvar som ett ståtligt minnesmärke.

En bra idé om Hoppvasan ja. Skulle nog sätta snurr på hjulen
Återinför skejtvasan
41.57.63

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 810 inlägg
Jag har bara testat en gång, med nya julklappsskidorna, sedan fick jag köpa nya och hade hoppförbud av tomten.

En extremsport nuförtiden.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Det här känns som en perfekt sommartråd. Parallellt med tråden om snöskoter-cross. I backhopparforum.se

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 924 inlägg

Egentligen är det dåligt att det inte finns sommarbackar med landning i vattnet med uthyrning av skidor, pjäxor och hoppkort.

Man hoppar bungyjump, åker linbana i skogen, berg o dalbana på Liseberg osv så varför inte backhoppning i sjö som häftig utmaning ?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Visste ni förresten att man kan åka snöskoter på vattnet? Det är t om en sport man tävlar i. Den är störst i norrland. Kolla youtube!

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 492 inlägg

Min gamla hemstad Fagersta har tydligen en klubb med ungdomsverksamhet. 

https://www.skidor.c...piFlyingTigers/

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 483 inlägg

Kul! Äntligen ett seriöst inlägg :)
Återinför skejtvasan
41.57.63

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 307 inlägg

Legendariskt rykte i Västerås på 90-talet att de hade ordnat j-dm där ett år med några seriösa killar i full backhoppningsutstyrsel och så dök det upp en lirare med slalomskidor och vann :)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 483 inlägg
I Falun VM 93 hade vi iaf några backhoppare! När var nån svensk med senast i VM? Och i världscupen? Hoppar nån i Faluns ”nya” backe? Står den och dammar?
Återinför skejtvasan
41.57.63

nickeboo

nickeboo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg

Äntligen en intressant diskussion på detta forum;)

Med en lång, men gammal, karriär som både backhoppare och nordisk kombinerare är detta lite kul.

Skogsvakt, det går nog att låna ihop lite utrustning till ett sm-deltagande. Men enbart backe, verkar det som om man läser tävlingskalendern. Det körs i Faluns mindre backe. Den backen är överkomlig. Möjligen lite utmanande för en nybörjare.

Bra ungdomsverksamhet mm finns också i Sollefteå.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 307 inlägg

I Falun VM 93 hade vi iaf några backhoppare! När var nån svensk med senast i VM? Och i världscupen? Hoppar nån i Faluns ”nya” backe? Står den och dammar?

Jag såg folk som hoppade i "lilla" backen när vi stannade for lunch på väg till ÖS2017

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 416 inlägg

Det var svenske hoppere med i Falun 2015. Tror ingen gikk videre fra kvalifisering individuelt, men i laghopping var de med. Ble sisteplass med god margin.

Norsk turist og sofagris

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 436 inlägg

Personligen har jag bara gjort ett hopp i en backhoppningsbacke, en gång, när jag i min rebelliska ungdom (efter stängning) klättrade upp och gjorde ett hopp med snowboard, mest bara för att ha gjort det.  :D  (brände av en 360 bara för sakens skull)  B) 
Kanske inte så långt hopp, men stilpoängen var det inget fel på. 

...och där kanske vi har själva problemet? Det som brukade vara den allra häftigaste och mest dödsföraktande actionsporten har numera ersatts med andra hopp-sporter, där man dessutom är fri att lägga till trick och ge uttryck för sin egen personlighet.

Jag hoppas innerligt att kommunala medel inte någonsin används för att finansiera svenska hoppbackar. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 924 inlägg

Personligen har jag bara gjort ett hopp i en backhoppningsbacke, en gång, när jag i min rebelliska ungdom (efter stängning) klättrade upp och gjorde ett hopp med snowboard, mest bara för att ha gjort det.  :D  (brände av en 360 bara för sakens skull)  B) 
Kanske inte så långt hopp, men stilpoängen var det inget fel på. 

...och där kanske vi har själva problemet? Det som brukade vara den allra häftigaste och mest dödsföraktande actionsporten har numera ersatts med andra hopp-sporter, där man dessutom är fri att lägga till trick och ge uttryck för sin egen personlighet.

Jag hoppas innerligt att kommunala medel inte någonsin används för att finansiera svenska hoppbackar. 

Det behöver du inte vara orolig för, då de som fördelar kommunala medel är väldigt ensidigt inriktade på få sporter som fotboll, ishockey, innebandy. Vår kommun har gett kalla handen för ekonomisk garanti till konstsnöspår, bandybana och curlinghall, så ett bidrag till en hoppbacke kommer aldrig någonsin att utdelas.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 436 inlägg

Det behöver du inte vara orolig för, då de som fördelar kommunala medel är väldigt ensidigt inriktade på få sporter som fotboll, ishockey, innebandy. Vår kommun har gett kalla handen för ekonomisk garanti till konstsnöspår, bandybana och curlinghall, så ett bidrag till en hoppbacke kommer aldrig någonsin att utdelas.

Jag googlade lite på K90 backen i Örnsköldsvik. :) 
En fantastisk anläggning som då Botniabanan byggdes 2005 behövde flyttas och sprängas in hela 40 meter in i berget (alltså hela stora backen!) även fyra mindre backar revs och flyttades högre upp på berget. 
Samtliga backar utrustades med plastbeläggning så att de kan nyttjas både sommar och vinter. 

Jag kunde inte hitta någon summa på vad detta vansinnesprojekt kan ha kostat, men troligtvis rör det sig om svindlande summor som bakades in och trollades bort i budgeten för järnvägsbygget.

När jag sedan försökte lista ut hur många backhoppare som nyttjar anläggningen hittade jag en intressant intervju i Örnsköldsviks Allehanda från 2006 (ett år efter färdigställandet av backen) där Nils Olov Westberg, instruktör vid backhoppargymnasiet i Örnsköldsvik, ger "svar på tal" till en insändare som kritiserar hela projektet. Han förklarar då att det finns uppemot 10 personer i Örnsköldsvik som faktiskt hoppar i backen. 10 personer!  :o Låt det antalet sjunka in.
...tilläggas bör; i dag finns det inte längre något backhoppargymnasium i Örnsköldsvik. Backen fungerar mest som ett monument över staden. Förr om åren nyttjades baken i alla fall av ditresta norrmän, men numera skiner även de med sin frånvaro. 

Kostnaden för flytten och nybyggnaden av hoppbacken stod Banverket för. Alltså svenska staten och dess skattebetalare.

Jag får nästan panik när jag tänker på vad dessa 10 personer har kostat samhället omräknat i skolböcker, hjälplärare, sjukhussängar ...eller för den delen; konstsnöspår. 

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 065 inlägg

Jag googlade lite på K90 backen i Örnsköldsvik. :) 
En fantastisk anläggning som då Botniabanan byggdes 2005 behövde flyttas och sprängas in hela 40 meter in i berget (alltså hela stora backen!) även fyra mindre backar revs och flyttades högre upp på berget. 
Samtliga backar utrustades med plastbeläggning så att de kan nyttjas både sommar och vinter. 

Jag kunde inte hitta någon summa på vad detta vansinnesprojekt kan ha kostat, men troligtvis rör det sig om svindlande summor som bakades in och trollades bort i budgeten för järnvägsbygget.

När jag sedan försökte lista ut hur många backhoppare som nyttjar anläggningen hittade jag en intressant intervju i Örnsköldsviks Allehanda från 2006 (ett år efter färdigställandet av backen) där Nils Olov Westberg, instruktör vid backhoppargymnasiet i Örnsköldsvik, ger "svar på tal" till en insändare som kritiserar hela projektet. Han förklarar då att det finns uppemot 10 personer i Örnsköldsvik som faktiskt hoppar i backen. 10 personer!  :o Låt det antalet sjunka in.
...tilläggas bör; i dag finns det inte längre något backhoppargymnasium i Örnsköldsvik. Backen fungerar mest som ett monument över staden. Förr om åren nyttjades baken i alla fall av ditresta norrmän, men numera skiner även de med sin frånvaro. 

Kostnaden för flytten och nybyggnaden av hoppbacken stod Banverket för. Alltså svenska staten och dess skattebetalare.

Jag får nästan panik när jag tänker på vad dessa 10 personer har kostat samhället omräknat i skolböcker, hjälplärare, sjukhussängar ...eller för den delen; konstsnöspår. 

Det är väl en fis i rymden jämfört med alla skattepengar som plöjts ner i olika fotbolls- och hockeyarenor (och de lag som nyttjar dom) genom åren...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar