Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2018/2019


Hoppskate

Recommended Posts

Låt damerna bestämma själva hur långt de vill åka. Jag tycker det är bra att distanserna är olika långa så man inte börjar jämföra prestation mellan disciplinerna. Damdistanser känns lagom som åskådare med ont om tid.

 

Jag tycker det är ett större problem med långloppen där damerna startar en halvtimme för herrarna för att gå i mål efter. Jag har svårt att komma på något bättre sätt att förminska deras prestation. Det är inte så konstigt att dom har svårt att rekrytera damer till Ski classics.

 

Både män och kvinnor kan åka Nordenskiöld om det är längden som är viktig. Men i världscupen tävlar man inte i att åka långt. Blanda inte ihop jämlikt (på lika villkor) och rättvist (lika långt).

 

Skogsvakt du har också bra argument! :)

Nej, låt INTE de aktiva välja själva. Det säger ju sig självt. De aktiva (framförallt de etablerade i toppen) kommer så klart alltid att förespråka status quo i en idrott där de redan är etablerade.

 

Det här är liksom inte ett ämne som man ska behöva debattera 2018. Det känns ofattbart mossigt att det överhuvud taget finns en anledning till att ifrågasätta varför kvinnor åker en kortare distans än män. 

 

Och med det sagt så kan jag hålla med om att exempelvis 30km med individuell start kan vara en väldigt långdragen historia som inte riktigt passar det moderna TV-formatet, jag tror inte att majoriteten av TV-tittarna skulle klaga om man kortade ned herrarnas distanser i stället för att förlänga damernas. 

 

Men jag tror i ärlighetens namn att längdskidåkning kommer att dö ut som internationell tävlingsidrott innan vi kommer att se någon förändring. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nej, låt INTE de aktiva välja själva. Det säger ju sig självt. De aktiva (framförallt de etablerade i toppen) kommer så klart alltid att förespråka status quo i en idrott där de redan är etablerade.

 

Det här är liksom inte ett ämne som man ska behöva debattera 2018. Det känns ofattbart mossigt att det överhuvud taget finns en anledning till att ifrågasätta varför kvinnor åker en kortare distans än män. 

 

Och med det sagt så kan jag hålla med om att exempelvis 30km med individuell start kan vara en väldigt långdragen historia som inte riktigt passar det moderna TV-formatet, jag tror inte att majoriteten av TV-tittarna skulle klaga om man kortade ned herrarnas distanser i stället för att förlänga damernas. 

 

Men jag tror i ärlighetens namn att längdskidåkning kommer att dö ut som internationell tävlingsidrott innan vi kommer att se någon förändring. 

Så om de kvinnliga WC-åkarna är utsatt för diskriminiering genom att ett antal onda män genom världshistorien tvingat de svaga kvinnorna att åka kortare än den korrekta manliga normen så ska inte de påstått diskriminerande kvinnorna få tycka till om de vill ändra det eftersom dom kan tycka fel...? Utan därför ska ett antal kloka män bestämma åt kvinnorna istället att de ska åka de längre och finare distanserna som männen åker...? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Så om de kvinnliga WC-åkarna är utsatt för diskriminiering genom att ett antal onda män genom världshistorien tvingat de svaga kvinnorna att åka kortare än den korrekta manliga normen så ska inte de påstått diskriminerande kvinnorna få tycka till om de vill ändra det eftersom dom kan tycka fel...? Utan därför ska ett antal kloka män bestämma åt kvinnorna istället att de ska åka de längre och finare distanserna som männen åker...? ;-)

Vem har sagt någonting om diskriminering? 

 

Så låt oss korta ned herrarnas distanser i stället, så att även du blir nöjd. 

För mig spelar det ingen roll. Det finns ingen "norm" för hur lång eller kort en skidtävling skall vara. 

 

...jag kan inte förstå varför du tycker att herrarnas distanser är finare? Var får du det ifrån?

 

Link to comment
Share on other sites

Ni är som ett gäng gamla trästubbar. Iofs inte oväntat.

 

Friidrott, simning, fotboll , långlopp, curling , hopp med liten gjutjärnsspis. Kan nog bara komma på längdskidåkningen som är unik med sån gammaldags syn på damidrott. Det finns inte ett enda argument för att damerna ska köra 15km i helgen och herrarna 30km. Mer än att Ulvang är en gammal mossig dinosaurie.

Link to comment
Share on other sites

Men jag tror i ärlighetens namn att längdskidåkning kommer att dö ut som internationell tävlingsidrott innan vi kommer att se någon förändring. 

 

Klimatförändringarna kanske gör så att det blir en tynande cirkus som turnerar på några konstsnöspår (à 2,75km) runtom i världen?

 

Sen, även att ni alla har sunda resonemang och goda idéer, så saknar jag den kvinnliga inputen i diskussionen. Om ingen trähatt mörkar sitt kön???  :o

Link to comment
Share on other sites

Vem har sagt någonting om diskriminering? 

 

Så låt oss korta ned herrarnas distanser i stället, så att även du blir nöjd. 

För mig spelar det ingen roll. Det finns ingen "norm" för hur lång eller kort en skidtävling skall vara. 

 

...jag kan inte förstå varför du tycker att herrarnas distanser är finare? Var får du det ifrån?

 

Förlåt, byt ut ordet diskriminering mot ojämlikt eller ojämsträllt så blir det rätt.

 

Jag hoppas du förstår att jag raljerade. Men av någon anledning så verkar jämställdheten betyda att kvinnorna ska göra som männen. Titta på fotboll och hockey tex där spelar man på samma planer och lika långa matcher men inte blir man mer jämställda för det.

Det är när man värderar prestationen på samma sätt exempelvis med lika mycket medial uppmärksamhet och prispengar för båda könen som man når jämställdhet.

 

Sen till Skogvaktarn så är det inte bara längdåkarna som skiljer på distanser mellan könen. Gång, orienteringsidrotterna (inkl skid- och MTB-OL, här har man dock ungefär lika långa tävlingstidertider men inte samma distanser), terränglöpning och skidskytte är exempel på idrotter där man inte tävlar på samma distanser. Sen kan man tycka vad man vill om det men det är inte bara inom längdåkningen i alla fall även om skillnaderna kanske är störst där. Sen kör väl inte damerna de tuffaste störtloppen i Alpina WC (typ Wengen och Kitzbuhel) heller om jag minns rätt och i friidrott har damerna lättare redskap i kastgrenarna.

 

Till sist vill jag instämma i Lars Berns reflektion i att den kvinnliga inputen saknas här. Det blir märkligt när män ska bestämma hur kvinnorna ska ha det för att det ska vara jämställt.

Link to comment
Share on other sites

Förlåt, byt ut ordet diskriminering mot ojämlikt eller ojämsträllt så blir det rätt.

 

Jag hoppas du förstår att jag raljerade. Men av någon anledning så verkar jämställdheten betyda att kvinnorna ska göra som männen. Titta på fotboll och hockey tex där spelar man på samma planer och lika långa matcher men inte blir man mer jämställda för det.

Det är när man värderar prestationen på samma sätt exempelvis med lika mycket medial uppmärksamhet och prispengar för båda könen som man når jämställdhet.

 

Sen till Skogvaktarn så är det inte bara längdåkarna som skiljer på distanser mellan könen. Gång, orienteringsidrotterna (inkl skid- och MTB-OL, här har man dock ungefär lika långa tävlingstidertider men inte samma distanser), terränglöpning och skidskytte är exempel på idrotter där man inte tävlar på samma distanser. Sen kan man tycka vad man vill om det men det är inte bara inom längdåkningen i alla fall även om skillnaderna kanske är störst där. Sen kör väl inte damerna de tuffaste störtloppen i Alpina WC (typ Wengen och Kitzbuhel) heller om jag minns rätt och i friidrott har damerna lättare redskap i kastgrenarna.

 

Till sist vill jag instämma i Lars Berns reflektion i att den kvinnliga inputen saknas här. Det blir märkligt när män ska bestämma hur kvinnorna ska ha det för att det ska vara jämställt.

Det finns en väldigt bra aspekt av längdskidåkningen som du, kanske omedvetet(?), vidrör i din kommentar här ovan och det är att sporten i vissa betydligt viktigare avseenden inte gör någon större skillnad på män och kvinnor.

Med undantag för Holmenkollen så har damtävlingarna lika många åskådare som herrtävlingarna (tv-sändningarna har säkerligen fler tittare då damernas tävlingar alltid har bättre sändningstid). 

 

Prispengarna är dessutom jämt fördelade, Vasaloppet som exempel har ju samma prispeng för herrar och damer helt oavsett hur många av åkarna i loppet som är kvinnor eller män. 

 

När det kommer till sponsorkontrakt så kan man tydligt se att personlighet och individuella resultat är betydligt viktigare än kön. Bland de svenska åkarna har ju flera av damerna rätt ok inkomster medan herrarna lever på inkomster som ibland (i alla fall på pappret) ligger runt existensminimum. 

Det är svårt att argumentera mot marknadskrafterna. Jag har full förståelse varför det finns skillnader mellan olika idrotter samt olika kön inom en och samma idrott. Jag är inte säker på att "saftglasrättvisa" är något man ska eftersträva.

 

Avslutningsvis vill jag återigen påpeka att jag som man alltså inte behöver föra kvinnors talan, och inte heller gör det.

När man för fram argumentet att "män inte ska blanda sig i hur kvinnor vill, eller inte vill, att sporten ska utvecklas" så ramlar man i den klassiskt gubbiga gropen där man tänker sig att det alltid är kvinnorna som ska ändra sig och anpassa sig. 

Vad jag säger är att man exempelvis bör korta ned herrarnas 15km till 10km. 

 

Link to comment
Share on other sites

Klimatförändringarna kanske gör så att det blir en tynande cirkus som turnerar på några konstsnöspår (à 2,75km) runtom i världen?

 

Jag förutspår att det snarare kommer att vara en tynande cirkus som turnerar runt på konstsnöspår i norra norden.  :( 

Det största hotet på kort sikt är dock inte klimatförändringarna, utan snarare det fallande intresset. 

 

När Viessman hoppade av som huvudsponsor av Världscupen så blev det smärtsamt tydligt vad som håller på att hända. Nämligen att de största marknaderna nere på kontinenten har tappat intresset för sporten till den grad att viktiga sponsorer inte längre vill engagera sig. 

Pengar är om möjligt viktigare än snö!

Jag läste i någon Norsk nättidning att tävlingarna i Lillehammer förra helgen hade varit en brakförlust för arrangörerna och att de skulle få svårt att finansiera nya tävlingar.

 

Kanske är det ett sundhetstecken?

Kanske är det inte rimligt med 8 meter breda spårgator i skogen, preparerade med tunga pistmaskiner.

Kanske man inte behöver vallabussar och läkarteam?

Kanske är allt man behöver ett spår i skogen och några pappersvimplar (från Lundmans ICA i Hortlax). ...så som det "ska" vara.  :wub: 

 

Link to comment
Share on other sites

Ni är som ett gäng gamla trästubbar. Iofs inte oväntat.

 

Friidrott, simning, fotboll , långlopp, curling , hopp med liten gjutjärnsspis. Kan nog bara komma på längdskidåkningen som är unik med sån gammaldags syn på damidrott. Det finns inte ett enda argument för att damerna ska köra 15km i helgen och herrarna 30km. Mer än att Ulvang är en gammal mossig dinosaurie.

Volevodin hade ju nån modern ide om ett tredje kön - Hen! Vill du utveckla hur långt hen ska åka Voldevodin?

Gärna på vers med rim.

 

Edit: köpte Ulvangs sportlångfisar i ull som visade sig vara väldigt sköra. Nästan som om de vore vävda av mossa.

Link to comment
Share on other sites

Vallamiss i båda stafetterna på de klassiska sträckorna. Lite märkligt att de inte kunde rätta till det till herrarnas stafett.

Förklaringen var att de hade lagt för mycket fäste på för hårda skidor. Det var tydligen inte fel struktur som Fredriksson trodde, ty de verkade inte ha så dåliga skidor på skejtsträckorna, men då var de för långt efter för att konkurrera om pallplatserna. Bäst insats gjorde Ida Ingemarsdotter, som krigade på till sista svettdroppen trots dåligt utgångsläge.

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad från FIS och div forumtroll tkr jag det är en fröjd att se damer åka längd. Undra hur det hade gått om damerna kört 30km i lördags. Johaug mattades ju av lite grann på slutet o kalla kom starkt! Hur hade det sett ut efter 3 mil får vi aldrig veta pga Ulvang och hans armada av Nyasasaurus parringtonis.

 

Ida krigade på beundransvärt. Till skillnad från herrarna som viker ner sig. Calle är expert på att ge upp. Lär av damerna. Jag tror faktiskt herrarna skulle må bra av tjejernas inställning till idrottandet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kläbo missade bussen till Dresden,ingen norsk dam i final och trippel svenskt :) Jag tror jag öppnar champagnen och en tub Chola ikväll

 

Vad tror ni om en svensk herrsatsning på nordisk kombination istället? Calle har nära till hoppbackarna

Allt går i vågor, för 5-8 år sedan hade vi massor med starka herrar men lite svagare på damsidan. 

Det vi ser nu är resultatet av "Kallaeffekten", där Charlotte Kalla med sina tidiga framgångar inspirerade yngre tjejer att satsa på en sport som tidigare alltid dominerats av manliga förebilder. 

 

Varför vi inte ser en "Hellner-, Jönsson-, eller Olssoneffekt" är helt klart värt att diskutera.

Det har ju tidigare konstaterats att många kvinnor numera kliver in i de positioner där vi traditionellt sett en dominans av män. Frågan är vad grabbarna gör i stället? ...jag skulle gissa på att svenska landslaget i Couter Strike är förhållandevis enkönat (om det finns landslag i e-sport, det kanske bara är privata ligor)? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om allt ändå går i cykler kan vi lägga ner allt tävlande direkt. För om Sverige är bra nu så är vi dåliga om 5-10år. Det var ju trist.

 

Jag lever i nuet och gläds åt att kläbo inte har körkort och att Sverige är tveklöst bäst i världen på damsidan sammantaget på alla distanser

Vi KAN egentligen lägga ned allt tävlande.

Om vi ska vara cyniska.

Men hur kul är det?

 

Elitidrott handlar om arvsanlag (än mer så i en konditionsidrott), alla andra är där för att det ska se ut som en tävling. Därför kommer det alltid att finnas ett par dominanter och några som ibland kanske kan vara med och utmana, alla som är sämre än topp 10 borde egentligen satsa sin tid på någonting annat.

 

Att man kan nå toppen med vilja och hård träning har egentligen aldrig varit sant. 

Hård träning och vilja är så klart helt avgörande, men har man inte de genetiska förutsättningarna så spelar det ingen roll hur mycket man tränar. 

 

Det är inte alls säkert att Sverige någonsin igen kommer att kunna hävda sig på herrsidan och det beror så klart inte på att genbanken försämrats utan på att intresset svalnat till den grad att det finns avsevärt färre att sålla från. 

Ingen av de som just nu representerar Sverige på herrsidan kommer någonsin att ta "klivet upp".

 

Men är det egentligen viktigt att just herrar från Sverige skördar framgångar? Det finns ju massor med andra duktiga skidåkare som man kan heja på, om man vill.

Själv håller jag av någon oförklarlig anledning alltid på fransoserna. De är liksom lagom underdog. 

Link to comment
Share on other sites

Det mindre lustiga just nu är ju att på den svenska herrsidan hade förmodligen Johan Olsson och Lars Nelson platsat som distansåkare om dom fortsatt träna ordentligt, möjligtvis Anders Södergren också. Emil Jönsson hade kunnat åka både distans (klassiskt) och sprint om han fortsatt träna och varit skadefri,

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog inte mycket om velodromcykling men ok. Du har en poäng om sprintstafett. Det borde verkligen göras om/tas bort från programmet. Det är ungefär lika roligt som att se Johaug tävla

Jag vet inte om jag kan mer eller mindre än någon annan (ingen nämnd). Men så här brukar det ju kunna se ut i på sprinttävlingarna, där ingen riktigt vill ligga först inför sista varvet och där den som gör det allt som oftast förlorar på mållinjen.

Link to comment
Share on other sites

Det mindre lustiga just nu är ju att på den svenska herrsidan hade förmodligen Johan Olsson och Lars Nelson platsat som distansåkare om dom fortsatt träna ordentligt, möjligtvis Anders Södergren också. Emil Jönsson hade kunnat åka både distans (klassiskt) och sprint om han fortsatt träna och varit skadefri,

Jag får för mig att alla de där slutade i förtid. 

Johan Olsson kan jag förstå eftersom att han redan varit på den absoluta toppen med en karriär som bara kunde dala (jag tror dock att han hade kunnat bli en dominant på långloppscirkusen om han hade satsat på det).

Lars Nelson har jag hört är i ruggig form fortfarande, men att skidåkning inte längre är hans absoluta prioritet ett? 

Emil Jönsson hade kanske kunnat vara bäst i Sverige både på (medel)distans och sprint i dag, men det är inte helt säkert att det är han som bestämmer. ...jag tror dessutom att även han, liks Olsson, är rätt nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Du visar ett klipp på en sprint. Det är så den grenen går till. Nu är ju velodromcykling LITE mer än så kära hoppgroda. Det är ungefär som att säga att längdsporten består av åka uppför slalombacke. Men bra försök. Jag har varit på plats under Six Days i London. Förbannat roligt och mycket action. Betydligt mer än TdS. Men nog om det.

 

Är det någon som verkligen uppskattar sprintstafett? Dessutom...stafett med två åkare? Varför inte fyra? En sträcka var

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...