Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

JemtlandSkiTours klassvinnare korade

Dags fr femte upplagan av Grnklitt Hill Climb

Visma Ski Classics startar Challenger-serie

Dubbelseger fr Ebba och Frida i Norge

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Världscupen i längdskidåkning 2018/2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
114 svar till detta ämne

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Kläbo missade bussen till Dresden,ingen norsk dam i final och trippel svenskt :) Jag tror jag öppnar champagnen och en tub Chola ikväll

Vad tror ni om en svensk herrsatsning på nordisk kombination istället? Calle har nära till hoppbackarna

Allt går i vågor, för 5-8 år sedan hade vi massor med starka herrar men lite svagare på damsidan. 
Det vi ser nu är resultatet av "Kallaeffekten", där Charlotte Kalla med sina tidiga framgångar inspirerade yngre tjejer att satsa på en sport som tidigare alltid dominerats av manliga förebilder. 

Varför vi inte ser en "Hellner-, Jönsson-, eller Olssoneffekt" är helt klart värt att diskutera.
Det har ju tidigare konstaterats att många kvinnor numera kliver in i de positioner där vi traditionellt sett en dominans av män. Frågan är vad grabbarna gör i stället? ...jag skulle gissa på att svenska landslaget i Couter Strike är förhållandevis enkönat (om det finns landslag i e-sport, det kanske bara är privata ligor)? 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Om allt ändå går i cykler kan vi lägga ner allt tävlande direkt. För om Sverige är bra nu så är vi dåliga om 5-10år. Det var ju trist.

Jag lever i nuet och gläds åt att kläbo inte har körkort och att Sverige är tveklöst bäst i världen på damsidan sammantaget på alla distanser
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Om allt ändå går i cykler kan vi lägga ner allt tävlande direkt. För om Sverige är bra nu så är vi dåliga om 5-10år. Det var ju trist.

Jag lever i nuet och gläds åt att kläbo inte har körkort och att Sverige är tveklöst bäst i världen på damsidan sammantaget på alla distanser

Vi KAN egentligen lägga ned allt tävlande.
Om vi ska vara cyniska.
Men hur kul är det?

Elitidrott handlar om arvsanlag (än mer så i en konditionsidrott), alla andra är där för att det ska se ut som en tävling. Därför kommer det alltid att finnas ett par dominanter och några som ibland kanske kan vara med och utmana, alla som är sämre än topp 10 borde egentligen satsa sin tid på någonting annat.

Att man kan nå toppen med vilja och hård träning har egentligen aldrig varit sant. 
Hård träning och vilja är så klart helt avgörande, men har man inte de genetiska förutsättningarna så spelar det ingen roll hur mycket man tränar. 

Det är inte alls säkert att Sverige någonsin igen kommer att kunna hävda sig på herrsidan och det beror så klart inte på att genbanken försämrats utan på att intresset svalnat till den grad att det finns avsevärt färre att sålla från. 
Ingen av de som just nu representerar Sverige på herrsidan kommer någonsin att ta "klivet upp".

Men är det egentligen viktigt att just herrar från Sverige skördar framgångar? Det finns ju massor med andra duktiga skidåkare som man kan heja på, om man vill.
Själv håller jag av någon oförklarlig anledning alltid på fransoserna. De är liksom lagom underdog. 

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

...alltså, dagens sprintstafetter i Dresden? Kan det bli tråkigare?
Det är som att titt på velodromcykling där tokvältränade atleterna kämpar om att inte ligga först fram till sista biten av sista varvet. 

Trasig tävlingsform.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Du kan nog inte mycket om velodromcykling men ok. Du har en poäng om sprintstafett. Det borde verkligen göras om/tas bort från programmet. Det är ungefär lika roligt som att se Johaug tävla
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Det mindre lustiga just nu är ju att på den svenska herrsidan hade förmodligen Johan Olsson och Lars Nelson platsat som distansåkare om dom fortsatt träna ordentligt, möjligtvis Anders Södergren också. Emil Jönsson hade kunnat åka både distans (klassiskt) och sprint om han fortsatt träna och varit skadefri,

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Du kan nog inte mycket om velodromcykling men ok. Du har en poäng om sprintstafett. Det borde verkligen göras om/tas bort från programmet. Det är ungefär lika roligt som att se Johaug tävla

Jag vet inte om jag kan mer eller mindre än någon annan (ingen nämnd). Men så här brukar det ju kunna se ut i på sprinttävlingarna, där ingen riktigt vill ligga först inför sista varvet och där den som gör det allt som oftast förlorar på mållinjen.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Det mindre lustiga just nu är ju att på den svenska herrsidan hade förmodligen Johan Olsson och Lars Nelson platsat som distansåkare om dom fortsatt träna ordentligt, möjligtvis Anders Södergren också. Emil Jönsson hade kunnat åka både distans (klassiskt) och sprint om han fortsatt träna och varit skadefri,

Jag får för mig att alla de där slutade i förtid. 
Johan Olsson kan jag förstå eftersom att han redan varit på den absoluta toppen med en karriär som bara kunde dala (jag tror dock att han hade kunnat bli en dominant på långloppscirkusen om han hade satsat på det).
Lars Nelson har jag hört är i ruggig form fortfarande, men att skidåkning inte längre är hans absoluta prioritet ett? 
Emil Jönsson hade kanske kunnat vara bäst i Sverige både på (medel)distans och sprint i dag, men det är inte helt säkert att det är han som bestämmer. ...jag tror dessutom att även han, liks Olsson, är rätt nöjd.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Du visar ett klipp på en sprint. Det är så den grenen går till. Nu är ju velodromcykling LITE mer än så kära hoppgroda. Det är ungefär som att säga att längdsporten består av åka uppför slalombacke. Men bra försök. Jag har varit på plats under Six Days i London. Förbannat roligt och mycket action. Betydligt mer än TdS. Men nog om det.

Är det någon som verkligen uppskattar sprintstafett? Dessutom...stafett med två åkare? Varför inte fyra? En sträcka var
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 213 inlägg

Dagens HÖJDPUNKT inträffade inte i Dresden utan i Oberhof. Det var Martin Fourcades eleganta vänstersväng i bästa telemarkstil strax före målgång. :)

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 699 inlägg

Helt rätt Volevodin. Det var riktigt snyggt.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 979 inlägg

Här har ni en del av crash-bonanzan i Oberhof - https://video.eurosp...435/video.shtml

Inte riktigt i stil med Risberg, men nära på.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg

Ajaj! Den där kurvan är inte kul med en benig röv i fartdräkt!

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 484 inlägg

Nu har jag ju inte åkt den där kurvan, men vi tittar på åkare som gör detta i stort sett på heltid. Kan man inte förvänta sig lite mer av dessa åkare? OK, det är svårt underlag, men ändå...

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Du visar ett klipp på en sprint. Det är så den grenen går till. Nu är ju velodromcykling LITE mer än så kära hoppgroda. Det är ungefär som att säga att längdsporten består av åka uppför slalombacke. Men bra försök. Jag har varit på plats under Six Days i London. Förbannat roligt och mycket action. Betydligt mer än TdS. Men nog om det.

Är det någon som verkligen uppskattar sprintstafett? Dessutom...stafett med två åkare? Varför inte fyra? En sträcka var

Du var säkert upptagen med att vakta skogen (vi vill ju inte att den rymmer) så jag har full förståelse för att du missade hela poängen med parallellen till just sprinttävlingar i velodromcykling när diskussionen handlade om sprinttävlingar i skidåkning på en rund varvbana där taktik rörande luftmotstånd och slipstream numera blivit så avgörande att man kanske kan ifrågasätta tävlingsformen. 
Men, men. Man kan inte hänga med i alla svängar. Bättre lycka nästa gång.  ^_^ ...nu tycks det som att diskussionen har övergått till skidskytte i alla fall. 

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 699 inlägg

Jag tycker också att man förvänta sig lite mer av fulltränade elitidrottare. Utförsåkning är en del av sporten.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 672 inlägg

Har uppskattat en del sprintstafetter på OS och VM mycket, speciellt en del där vårt östra grannland med Jauhojärvi/Niskanen varit inblandade. Har ju varit en del tuffa närkamper, minst sagt.

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Nu har jag ju inte åkt den där kurvan, men vi tittar på åkare som gör detta i stort sett på heltid. Kan man inte förvänta sig lite mer av dessa åkare? OK, det är svårt underlag, men ändå...

Jag tror det klassiska "åk själv gubbjävel" (möjligtvis könsneutralt invektiv) skulle vara ett rimligt svar från dom aktiva. Jag menar som du skriver, "vi tittar på åkare som gör detta i stort sett på heltid".

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 552 inlägg

Som vanligt tycker jag att sprint ska vara max intensitet från start till mål. Man ska inte kunna vinna ett lopp genom att vila i fem varv och sen smälla till sista 200 metrarna på varv sex. Det är helt ointressant att titta på. Antingen kör man sprint på så korta banor att det måste maxas direkt, eller så skiter man i grenen helt och kör distans. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 256 inlägg

Jag tycker att all skidåkning blir mer underhållande ju större inslag av åkstrategi som finns med, även i sprint. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar