Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ny seger fr Johan Ekberg - Victor Gustafsson trea

Chervotkin och Bjornsen vann Aure till Brekka - Dahlqvist tta, Karlsson kraschade

Stllningen i STS Roll Cup efter tvlingarna i Trollhttan

Johannes Hsflot Klbo lanserar egen HESTRA-handske

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Världscupen i längdskidåkning 2018/2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
114 svar till detta ämne

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Jag tycker att all skidåkning blir mer underhållande ju större inslag av åkstrategi som finns med, även i sprint. 

Jag är beredd att hålla med. 
Det var ju det som var så roligt när Petter dök upp! Helt plötsligt fanns det fler aspekter än att bara snora i skogen. 

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Som vanligt tycker jag att sprint ska vara max intensitet från start till mål. Man ska inte kunna vinna ett lopp genom att vila i fem varv och sen smälla till sista 200 metrarna på varv sex. Det är helt ointressant att titta på. Antingen kör man sprint på så korta banor att det måste maxas direkt, eller så skiter man i grenen helt och kör distans. 

Sprintstafett i form av 4 sträckor med 4 åkare har mig veterligen aldrig provats, det borde göras! Om det skulle bli annorlunda vet jag ej men varje åkare har ju bara en chans så då finns det ju en poäng att gå det man har på dom första 3 sträckorna i alla fall. Kanske har inte FIS viljat ha det då det skulle gynna dom större nationerna när det behövs 4 åkare,precis som att distansstafett i VC är sällsynt numer.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Sprintstafett i form av 4 sträckor med 4 åkare har mig veterligen aldrig provats, det borde göras! Om det skulle bli annorlunda vet jag ej men varje åkare har ju bara en chans så då finns det ju en poäng att gå det man har på dom första 3 sträckorna i alla fall. Kanske har inte FIS viljat ha det då det skulle gynna dom större nationerna när det behövs 4 åkare,precis som att distansstafett i VC är sällsynt numer.

Jag tror att det är sant precis så som du säger. Väldigt få nationer har fyra tillräckligt bra åkare för att kunna göra tävlingen relevant. 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 263 inlägg

Jag är beredd att hålla med. 
Det var ju det som var så roligt när Petter dök upp! Helt plötsligt fanns det fler aspekter än att bara snora i skogen.

Jo han har ju gjort ett avtryck minst sagt även om Petter sällan gick i mål med snorbetar. Han skakade av sig dom i spurten.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Jo han har ju gjort ett avtryck minst sagt även om Petter sällan gick i mål med snorbetar. Han skakade av sig dom i spurten.

"snorbetar"  :D  :D  :D 

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

När han först dök upp brukade jag avsky honom. Jag avskydde masstart och jag avskydde taktikkörning.
Men efter ett par år lärde jag mig att uppskatta hur sporten hade utvecklats.
Dessutom märkte jag att folk på jobbet som normalt sett aldrig brytt sig om skidåkning plötsligt kunde återge helgens tävlingar.  :) Han skapade liksom ett intresse som ingen i dag förmår.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Det vore helt klart mer sevärt. Du har nog rätt angående åkarbristen tyvärr. Skulle bli en massa Norge-1 och Norge-2 lag. 

Fast å andra sidan gör väl inte den nuvarande formen på sprint underverk för intresset nere i Europa heller. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Det vore helt klart mer sevärt. Du har nog rätt angående åkarbristen tyvärr. Skulle bli en massa Norge-1 och Norge-2 lag. 

Fast å andra sidan gör väl inte den nuvarande formen på sprint underverk för intresset nere i Europa heller. 

Nej men det enda sättet att lösa det med en 4-åkare stafett vore ju att köra mixed, men du ska ju fortfarande ha 4 bra åkare för att komma på pallen.

Oavsett form på tävlingarna så hjälper det ju inte om Tyskland/Österrike/Tjeckien/Italien osv inte har så många i toppen för tillfället.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Läktaren i dagens världscuptävling befolkades av ca 15 personer när damerna körde. 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 608 inlägg
Ja folk är inte så intresserade av en så förutsägbar sport med fd dopare som vinner. Förståeligt
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Ja folk är inte så intresserade av en så förutsägbar sport med fd dopare som vinner. Förståeligt

Jag säger inte emot. Det är inte kul att se en helt överlägsen vinnare som har varit avstängd för doping. 

Det är inte ett lätt uppdrag att få upp intresset för sporten just nu. 

Tallica

Tallica

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Ja, hyfsad skillnad mot folkfesten i Ruhpolding under skidskyttet!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 255 inlägg

Ja, hyfsad skillnad mot folkfesten i Ruhpolding under skidskyttet!

Jag noterade också kontrasten mellan den folktomma läktaren i Otepää och det 24000-hövdade publikhavet i Ruhpolding. :o

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Att Johaug är totaldominerande just nu har absolut ingenting att göra med att hon en gång klantade sig med en läppsalva. Släpp det där larvet. 

Innan henne var det Björgen och om något år är det någon annan.

Men, det var minst sagt deprimerande att se de fullständigt tomma läktarna i Otepää (jag kan tänka mig att den mycket lilla publiken möjligtvis bestod av närmast sörjande norrmän i exil). :( 
Och inte var det bättre i Dresden förra helgen. En tävling där det för ett antal år sedan var packat med folk på både läktare och runt banan. 

Tyvärr är det här en utveckling som det nog inte går att vända på. 

Man skulle kanske kunna öka dramatiken genom att efterlikna skidskyttet och lägga in ett oberäkneligt slumpmoment som lite då och då under loppet kastar om och vänder på resultatlistan.  :huh: Det gillar fölket.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 608 inlägg
Klart att en ev publik i otepää tycker det är ett problem att en fd dopad åkare vinner varje tävling med en minut. Jag tycker nog inte två års avstängning för en tung drog är ”larv” Vi har fortfarande ingen aning om det var en läppsalva eller ej.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 255 inlägg

Jag tror inte det minsta har att göra med Johaugs deltagande utan att Estland totalt saknar åkare av klass. På den tiden när Smigun, Veerpalu och May härjade i resultatlistorna såg man nog mellan fingrarna på de dopingrykte som florerade för dessa åkare. Om de var dopade var det nog "tyngre" saker än en "sketen" läppsalva...........

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 356 inlägg

Publikmässigt hoppas jag på en total kontrast i Ulricehamn till helgen, i jämförelse med Otepää.

Jag ska dra mitt strå till stacken i alla fall, och heja på utav bara f-n

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Publikmässigt hoppas jag på en total kontrast i Ulricehamn till helgen, i jämförelse med Otepää.

Jag ska dra mitt strå till stacken i alla fall, och heja på utav bara f-n

:)  Bra där! Handling och inte bara "tangentbordsgnäll",  :)

Havreflarn

Havreflarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Ja, FIS måste helt klart rannsaka sig själva och se över sin produkt.

Vilket publikintresse väcker 10/15 km individuell start egentligen? Jag har förståelse för att folk som inte redan är frälsta vid sporten tycker det är helt ointressant.

Prio 1 måste vara att få med mellan/södra Europa på tåget och då krävs nog drastiska åtgärder, tänk följande:

- Slopa klassisk teknik i Världscupen. Trist men förmodligen nödvändigt. Låt långloppen ta hand om detta istället.

Bromsa inte den naturliga utvecklingen av sporten.

- Fler mini-tourer. Masstart lördag följt av jaktstart söndag. Slopa individuell start i största möjliga mån.

- Sprint är den mest publikfriande produkten, det måste tas vara på. Lyft fram rivalmöten och skapa lite dramatik, t ex Bolsjunov vs Kläbo, Nilsson vs Falla. Utmanande banor likt det vi såg i TdS kan vara rätt väg att gå - bra underhållningsvärde.

- TdS - gör om, gör rätt. Det funkar just nu bara var 4:e år när det inte är mästerskap. Bra idé i grunden dock.

Sen kan vi sitta och gnälla hur mycket vi vill här uppe och tycka att man förstört sporten, vill vi att andra länder än S/NOR/FIN/RUS ska bry sig i framtiden måste det hända nåt.. :)

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Skidskyttet har ju dock inga problem med individuell start, så det borde ju funka även här, så jag tror orsaken är mer att tyskland/österrike/italien/frankrike haft bra skidskyttar ett längre tag (o norge har inte tokdominerat där..) vilket gör att folk kommer o tittar.

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar