Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2018/2019


Hoppskate

Recommended Posts

Så var vi igång igen!  :D 

Kul start på säsongen med underhållande sprinttävlingar. 

Och extra underhållande att se Klæbo klanta bort segern när han divar sig på upploppet. Ett lopp som han på intet vis dominerade. 
...men att det främst är ryssarna som utmanar lämnar alltid en bismak. 

Starkt av Maja Dahlqvist och Ida Ingemarsdotter! Kul!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra av tjejerna ja :)

Halva Kalvarsson är vårt enda hopp på herrsidan.

 

Riktigt, riktigt bra prestationer även på söndagens distanslopp, både på herr och damsidan! 

Tur att Juhaug inte vann med flera minuter i säsongens första lopp och punkterade säsongen redan dag ett. Hennes person gör liksom att man tyvärr sällan riktigt gläds med henne, snarare tvärt om. 

 

Återigen är ryssarna framme och tråkigt nog så vet man aldrig om de är rena eller inte. 

Bolsjunov ...hmmm, hur står det till där tror vi?

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid tyckt att längdåkarna kör för lite och för korta tävlingar. Jämför även med cykel. Där tävlas det extremt mkt mer än längdåkarna. Ta bara TdS. På en vecka är tävlingstiden sammanlagt 2h? Kalla och Johaug tävlade denna helgen alltså 28min....

Jag hade gärna sett säg 15km fristil på lör och 40 km klassiskt på sön. Då pratar vi hård konditionsidrott

 

Bolle TROR jag är helt ren. Tror han har sån talang. Ryssland är ett jätteland och det är logiskt om dom får fram nåt underbarn nån gång. Sen är känslan att dom som tokdopar sig ofta gör det lite senare i karriären. Sånna som är mer medelgoda åkare som sällan vinner nåt men som med dopning som gör en 10% bättre skulle ge massa segrar. Personer som ligger och pendlar plac 10-30 på WC tror jag lockar mest. Ja, och att dom är från Ryssalnd eller norge då :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid tyckt att längdåkarna kör för lite och för korta tävlingar. Jämför även med cykel. Där tävlas det extremt mkt mer än längdåkarna. Ta bara TdS. På en vecka är tävlingstiden sammanlagt 2h? Kalla och Johaug tävlade denna helgen alltså 28min....

Jag hade gärna sett säg 15km fristil på lör och 40 km klassiskt på sön. Då pratar vi hård konditionsidrott

 

Bolle TROR jag är helt ren. Tror han har sån talang. Ryssland är ett jätteland och det är logiskt om dom får fram nåt underbarn nån gång. Sen är känslan att dom som tokdopar sig ofta gör det lite senare i karriären. Sånna som är mer medelgoda åkare som sällan vinner nåt men som med dopning som gör en 10% bättre skulle ge massa segrar. Personer som ligger och pendlar plac 10-30 på WC tror jag lockar mest. Ja, och att dom är från Ryssalnd eller norge då :)

 

Jag skulle ÄLSKA att se ett Tour De France för längdskidåkning!  :)  Dock tror jag att formatet skulle passa bättre i långloppscuppen där åkarna kör för privata stall och inte ständigt behöver lägga upp träning och tävling för att bli uttagna till landslaget varje helg.

Dessutom är ju TDF möjligt just genom omfattande stallkörning. Något som inte riktigt låter sig göras i världscuppen med dess ovanliga landslagsupplägg. 

Ska man vara realistisk så tror jag dock att längdskidåkning är en alldeles för obetydlig sport för att det skulle vara ekonomiskt möjligt att rodda ihop ett sådant jättearrangemang. 

 

Huruvida de ryska åkarna är dopingfria är helt omöjligt att veta. Det är nog lite fifty-fifty. Så länge jag kan dra mig till minnes så har de alltid fifflat. För mig var SotjiOS sista spiken i kistan. Dessutom har man rent kulturellt en lite annan syn på vad som är medicinsk fusk än vad som är normen i Sverige. 

 

Norge är ju mest kända för att alltid tänja på gränserna och försöka hitta luckor i regelverket. En gång i tiden var det sk. höghöjdshus, nu senast var det överdosering av astmamediciner. Precis som i Sverige är regelrätt tokdoping väldigt stigmatiserat. 

 

Link to comment
Share on other sites

Så var det dags igen!
Alla dessa stavbrott är ett otyg på sprinttävlingarna.
Man undrar varför stavtillverkarna inte kan göra specialstavar till eliten, stavar som är något förstärkta längst ned?

Sen kan man diskutera spårvalen och taktikkörningen hur mycket man vill...
Calle hade ju högerspåret, där Klæbo klev in. Men, att Klæbo kliver in där är inte konstigt med tanke på att det är en högerkurva på krönet. Jag tycker inte heller att det är konstigt att han sänker farten när han väl är där. Avsikten är inte att sabba för Calle, avsikten är att släppa upp någon annan till vänster för att sedan kunna lägga sig i suget och samtidigt ha Calle bakom sig. Taktiskt helt rätt tänkt. Snyggt.

 

Men han är ung Klæbo och han har fortfarande mycket att lära...
Förra helgen fick han lära sig att det är inte bara när man går över gatan som man ska titta åt både höger och vänster.

Den här helgen fick han lära sig att inte stå i vägen för de snabbare åkarna. 

Link to comment
Share on other sites

När det är OS och VM-år har inte WC prio ett, vilket i och för sig är riktigt. Vem kommer ihåg en medelbra åkare, som håller

sig i toppen hela året, men som inte sticker ut med några spektakulära insatser typ Heidi Weng. Man må tycka vad man vill om

Johaug, men hon åker så spån och sticker yr. På herrsidan har vi Kläbo som flisar på i sprint på samma sätt, hittills i år med missflyt, Heroiska insatser har levererats av Niskanen i mästerskap och de sitter kvar på näthinnan, men WC är inget man tänker på under vinterns tävlingar. En djärv tanke; säsongen avslutades med en 5-mil med jaktstart för de 10-15 bästa i världscupen och först i mål var vinnaren.

Link to comment
Share on other sites

När det är OS och VM-år har inte WC prio ett, vilket i och för sig är riktigt. Vem kommer ihåg en medelbra åkare, som håller

sig i toppen hela året, men som inte sticker ut med några spektakulära insatser typ Heidi Weng. Man må tycka vad man vill om

Johaug, men hon åker så spån och sticker yr. På herrsidan har vi Kläbo som flisar på i sprint på samma sätt, hittills i år med missflyt, Heroiska insatser har levererats av Niskanen i mästerskap och de sitter kvar på näthinnan, men WC är inget man tänker på under vinterns tävlingar. En djärv tanke; säsongen avslutades med en 5-mil med jaktstart för de 10-15 bästa i världscupen och först i mål var vinnaren.

...men i längdskidåkning så är det ju mästerskap nästan VARJE år! I alla fall mer ofta än sällan. 

Det är liksom konstigt att över huvud taget prata om mästerskaps år när sporten ser ut så här:

2017 mästerskapsår,

2018 mästerskapsår,

2019 mästerskapsår,

2020 inte mästerskapsår,

2021 mästerskapsår,

2022 mästerskapsår,

2023 mästerskapsår,

2024 inte mästerskapsår,

2025 mästerskapsår,

2026 mästerskapsår,

2027 mästerskapsår. 

 

En ännu djärvare tanke vore att fimpa ett VMår, så att det bara är ett mästerskap vartannat år. 

Dessutom skulle man kunna fimpa den där jippobacken i TDS och i stället göra en ordentlig tour som går av stapeln enbart de år då det inte är mästerskap.

Link to comment
Share on other sites

Man skulle gjort en gigantisk tour hvert fjerde (mesterskapsfrie) år, der world cup-løperne blant annet deltok i La Transjurasienne, Marcialonga etc og fikk sammenlagtpoeng deretter. Det ville vært en fin symbiose mellom de store klassikere og i tillegg ville det faktisk være en tour, ikke bare en uke med hektisk world cup-program på diverse 3,75 km løyper.

 

Angående den svenske suksessen på sprinten i går, nå tror jeg vi kommer til å se en effekt hos dem som de norske har hatt. Har den ene løperen en dårlig dag, så står tre-fire andre i kø for å ta over.

Link to comment
Share on other sites

Terese Johaug och Johan Muhlegg åker med massa frenesi. Sundby är en strimma av fornstora astmadagar. Calle är en märklig skidlöpare. Varför gav han först upp på upploppet för att sen börja köra igen? Vad är det med dagens åkare som slutar innan mållinjen? Jag gissar det är tecken på dåliga förlorare
Link to comment
Share on other sites

Terese Johaug och Johan Muhlegg åker med massa frenesi. Sundby är en strimma av fornstora astmadagar. Calle är en märklig skidlöpare. Varför gav han först upp på upploppet för att sen börja köra igen? Vad är det med dagens åkare som slutar innan mållinjen? Jag gissar det är tecken på dåliga förlorare

Jag tycker att vi ska släppa det där med att Johaug eventuellt skulle vara dopad.

Hon "fuckade upp" och har redan fått betala ett både rimligt och samtidigt väldigt högt pris för det.

 

Hon är bra(dominerande) av framförallt fyra anledningar: 

1. Hon har goda genetiska förutsättningar för längdskidåkning.

2. Hon har anpassat sin träning och teknik efter sina fysiska förutsättningar, i stället för att som många andra åkare som försöker anpassa sin fysik efter den teknik som för tillfället är i ropet.

3. För att behålla den klassiska tekniken går världscuptävlingar och mästerskap numera på allt backigare och tuffare banor. Detta är en fördel för väldigt lätta och småvuxna åkare. Bjørgen visade dock att man kan hävda sig på dessa banor även med en mer "maskulin" fysik. 

4. Hon tränar oerhört hårt. Det gör i och för sig alla på den här nivån. Men i just Johaugs fall så misstänker jag (efter att ha sett intervjuer med hennes släktingar i samband med avstängningen) att hon kommer från en bakgrund och en familj där just hennes eventuella framgångar är "viktiga" på ett sätt som inte är normalt, eller sunt. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en självbiografi som i sinom tid är en uppgörelse med allt det där. ...men jag tycker mig sällan se någon riktig glädje i hennes leende.

 

Att påstå att åkare som Calle Halfvarsson skulle "ge upp" därför att han är en "dålig förlorare" är ju ett nästan provocerande påstånde. ALLA åkarna på den där nivån har en förmåga att plåga sin kropp på ett sätt som vi vanliga aldrig riktigt kan förstå. 

Dessutom är "dagens" åkare på en nivå som forntidens tävlande aldrig var i närheten av.

Link to comment
Share on other sites

Det är högst tveksamt om man kan lägga in ett världscuplopp i en jaktstart. Det innebär att andraplansåkare kan vinna tack vare att det taktikkördes i huvudklungan, roligt för dem men knappast rättvisande resultat. Sen återstår att se om Burman är så bra som dagens placering vittnar om.

Ja eller hur!

Eller som i skidskytte där man till och med har jaktstart på VM- och OS-programmet! 

Man kan alltså bli "olympisk mästare i försprång". 

Oerhört märkligt (även för en redan märklig sport).

Link to comment
Share on other sites

Ja eller hur!

Eller som i skidskytte där man till och med har jaktstart på VM- och OS-programmet! 

Man kan alltså bli "olympisk mästare i försprång". 

Oerhört märkligt (även för en redan märklig sport).

Jag menade inte att man inte borde få räkna in både jaktstarten och nettoresultatlista i världscupen. Men jag är inte helt övertygad om att jag har rätt, då det skulle kunna ge extrapoäng till de som inte fisåker i en klunga utan går för fullt hela loppet. Men i det rådande föret hade det nog varit dömt att misslyckas för åkare i den stora klungan, de som låg efter denna klunga hade ju större möjligheter att få en bra tid o placering om de körde för fullt hela loppet.

Link to comment
Share on other sites

Fysisk var han nok fin, men klisteret stoppet helt opp i nysnøen. Han holdt på å gjøre noe helt nytt, å stoppe opp og brekke  skiene foran kamera. :lol: Taktisk var det veldig smart å slippe seg ned til gruppen, i alle fall med resultatet i hånd.

 

https://www.nrk.no/sport/iversen-planla-a-skjelle-ut-egen-smorer-_-ville-knekke-skiene-i-loypa-1.14321619

Link to comment
Share on other sites

Skandalen fortsätter. Ett skämt. Inget annat. Till helgen ska herrarna göra upp i ett härligt kraftprov över 30 km individuells start:) Uthållighet , styrka, kondition och teknik avgör vem som vinner denna holmgång. Inget att skylla på. Starkaste MAN vinner! Kul!!!

 

Damerna däremot. (Ett nödvändigt ont enligt FIS?) Dom orkar säkert inte tittarna följa mer än halva distansen. 15km får räcka. Flickorna skulle säkert ändå inte orka tre mil.

Link to comment
Share on other sites

Skandalen fortsätter. Ett skämt. Inget annat. Till helgen ska herrarna göra upp i ett härligt kraftprov över 30 km individuells start:) Uthållighet , styrka, kondition och teknik avgör vem som vinner denna holmgång. Inget att skylla på. Starkaste MAN vinner! Kul!!!

 

Damerna däremot. (Ett nödvändigt ont enligt FIS?) Dom orkar säkert inte tittarna följa mer än halva distansen. 15km får räcka. Flickorna skulle säkert ändå inte orka tre mil.

Vi har varit inne på det här tidigare.  :( 

FIS skämmer ut sig (och oss skidintresserade) IGEN.

I långloppscupen åker damer och herrar (i den mån jag följt tävlingarna) samma distans.

Att damerna i världscupen kör 15km när herrarna kör 30km, kan 2018 närmast liknas vid ett opassande skämt. 

Personligen skulle jag gärna se att man fimpade båda distanserna och ändrade det så att både herrar och damer (förutom sprintdistansen) även kör: 10km, 25km, 50km. Alltså att man kortar ned herrarnas korta distans och förlänger damernas långa samt lägger en snygg halvdistans däremellan.

Link to comment
Share on other sites

Mitt förslag är att alla åker till dom stupar om man ska tävla i hur långt man åker. Eller man kanske ska se vem som kommer längst på en timme?

 

Inom löpningen är det mer prestige i att springa korta distanser så i rättvisans namn borde man korta ned herrdistanserna till damdistanser eftersom de ju är finare.

 

Fast i slutänden är det väl det viktiga att vi lyckas inordna damerna i vårt patriarkala system så det inte råder något tvivel om vems normer och väderingar som är de rätta.

Link to comment
Share on other sites

Vi har varit inne på det här tidigare. :(

FIS skämmer ut sig (och oss skidintresserade) IGEN.

I långloppscupen åker damer och herrar (i den mån jag följt tävlingarna) samma distans.

Att damerna i världscupen kör 15km när herrarna kör 30km, kan 2018 närmast liknas vid ett opassande skämt.

 

Personligen skulle jag gärna se att man fimpade båda distanserna och ändrade det så att både herrar och damer (förutom sprintdistansen) även kör: 10km, 25km, 50km. Alltså att man kortar ned herrarnas korta distans och förlänger damernas långa samt lägger en snygg halvdistans däremellan.

Kloka ord :)

Vad har FIS för argument för att damerna ska köra HALVA distansen? Det är ju otroligt 1800talstänk

Enda grejen är väl att distansen måste inte prompt vara exakt samma. Men tävlingstiden ska vara det. Å andra sidan vore det svårt att få till när banorna ofta går på kortare banor numer.

Oxberg, du har väldigt bra argument. Oerhört genomtänkt

Link to comment
Share on other sites

Låt damerna bestämma själva hur långt de vill åka. Jag tycker det är bra att distanserna är olika långa så man inte börjar jämföra prestation mellan disciplinerna. Damdistanser känns lagom som åskådare med ont om tid.

 

Jag tycker det är ett större problem med långloppen där damerna startar en halvtimme för herrarna för att gå i mål efter. Jag har svårt att komma på något bättre sätt att förminska deras prestation. Det är inte så konstigt att dom har svårt att rekrytera damer till Ski classics.

 

Både män och kvinnor kan åka Nordenskiöld om det är längden som är viktig. Men i världscupen tävlar man inte i att åka långt. Blanda inte ihop jämlikt (på lika villkor) och rättvist (lika långt).

 

Skogsvakt du har också bra argument! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...