Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2018/2019


Hoppskate

Recommended Posts

Jag tror inte det minsta har att göra med Johaugs deltagande utan att Estland totalt saknar åkare av klass. På den tiden när Smigun, Veerpalu och May härjade i resultatlistorna såg man nog mellan fingrarna på de dopingrykte som florerade för dessa åkare. Om de var dopade var det nog "tyngre" saker än en "sketen" läppsalva...........

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, FIS måste helt klart rannsaka sig själva och se över sin produkt.

Vilket publikintresse väcker 10/15 km individuell start egentligen? Jag har förståelse för att folk som inte redan är frälsta vid sporten tycker det är helt ointressant.

 

Prio 1 måste vara att få med mellan/södra Europa på tåget och då krävs nog drastiska åtgärder, tänk följande:

 

- Slopa klassisk teknik i Världscupen. Trist men förmodligen nödvändigt. Låt långloppen ta hand om detta istället.

Bromsa inte den naturliga utvecklingen av sporten.

 

- Fler mini-tourer. Masstart lördag följt av jaktstart söndag. Slopa individuell start i största möjliga mån.

 

- Sprint är den mest publikfriande produkten, det måste tas vara på. Lyft fram rivalmöten och skapa lite dramatik, t ex Bolsjunov vs Kläbo, Nilsson vs Falla. Utmanande banor likt det vi såg i TdS kan vara rätt väg att gå - bra underhållningsvärde.

 

- TdS - gör om, gör rätt. Det funkar just nu bara var 4:e år när det inte är mästerskap. Bra idé i grunden dock.

 

 

Sen kan vi sitta och gnälla hur mycket vi vill här uppe och tycka att man förstört sporten, vill vi att andra länder än S/NOR/FIN/RUS ska bry sig i framtiden måste det hända nåt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Skidskyttet har ju dock inga problem med individuell start, så det borde ju funka även här, så jag tror orsaken är mer att tyskland/österrike/italien/frankrike haft bra skidskyttar ett längre tag (o norge har inte tokdominerat där..) vilket gör att folk kommer o tittar.

Link to comment
Share on other sites

:)  Bra där! Handling och inte bara "tangentbordsgnäll",  :)

Jag skall INTE till Ulricehamn och jag skall INTE "gnälla"mer om lite publik på längdtävlingar. Jag har kommit till INSIKT om att det inte är någon större katastrof med lite eller ingen publik på idrottstävlingar. Detta efter att den lokala idrottsskribenten uttalat stor indignation att så få människor stöttat det lokala laget och besökt hemmamatcherna gångna säsongen. Men det är väl ingen SKYLDIGHET att besöka idrottsevenemang, kanske det finns annat som är viktigare i vars och ens liv.

Link to comment
Share on other sites

Skidskyttet har ju dock inga problem med individuell start, så det borde ju funka även här, så jag tror orsaken är mer att tyskland/österrike/italien/frankrike haft bra skidskyttar ett längre tag (o norge har inte tokdominerat där..) vilket gör att folk kommer o tittar.

Jag gjorde i efterhand ett litet experiment där jag skummade herrarnas 15km i Otepää och klockade tiden som favoriten och vinnaren Iivo Niskanen var i bild under loppet.

Här är resultatet:

12 + 32 + 19 + 24 + 25 = 112 sekunder

 

Under ett 40 minuter långt lopp och en TV-sändning på drygt en och en halv timma fick vi alltså se Iivo "in action" i knappa två minuter.  :blink:  (jag räknar inte in segerintervjuer och liknande) 

Jag som skidnörd har inga problem med detta, men jag kan förstå att en icke på förhand frälst modern publik med obefintligt "attention span" kan ställa sig frågande till detta upplägg.  :P 

 

Jag har dock börjat luta mot att det faktiskt inte är viktigt att längdskidor är en stor internationell TV-sport. Låt det vara en nördsport och en i huvudsak Norsk angelägenhet. Vem bryr sig, det roliga är ju att åka!  :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, FIS måste helt klart rannsaka sig själva och se över sin produkt.

Vilket publikintresse väcker 10/15 km individuell start egentligen? Jag har förståelse för att folk som inte redan är frälsta vid sporten tycker det är helt ointressant.

 

Prio 1 måste vara att få med mellan/södra Europa på tåget och då krävs nog drastiska åtgärder, tänk följande:

 

- Slopa klassisk teknik i Världscupen. Trist men förmodligen nödvändigt. Låt långloppen ta hand om detta istället.

Bromsa inte den naturliga utvecklingen av sporten.

 

- Fler mini-tourer. Masstart lördag följt av jaktstart söndag. Slopa individuell start i största möjliga mån.

 

- Sprint är den mest publikfriande produkten, det måste tas vara på. Lyft fram rivalmöten och skapa lite dramatik, t ex Bolsjunov vs Kläbo, Nilsson vs Falla. Utmanande banor likt det vi såg i TdS kan vara rätt väg att gå - bra underhållningsvärde.

 

- TdS - gör om, gör rätt. Det funkar just nu bara var 4:e år när det inte är mästerskap. Bra idé i grunden dock.

 

 

Sen kan vi sitta och gnälla hur mycket vi vill här uppe och tycka att man förstört sporten, vill vi att andra länder än S/NOR/FIN/RUS ska bry sig i framtiden måste det hända nåt.. :)

 

...jag vill bara passa på att bedyra att det alltså INTE är jag som skapat en ny profil.

Hoppskate och Havreflarn är två olika personer, men som det verkar med identiska åsikter.  :lol: 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker precis tvärtom :-)

För att få mellaneuropa intresserat av längdåkning igen så behöver de någon som kan vinna tävlingar. Som det är nu med mycket masstarter är det bara en handfull som kan vinna. Med intervallstarter blir det i alla fall något större spridning.

 

Och ta bort alla jäkla minitourer! Sista dagens jaktstart är ju oftast totalt ointressant då de bästa har ett ointagligt försprång.

Och det här med att skapa en konstgjord spänning med bonussekunder och bonuspoäng mitt i loppet, bort med det också. Det är ju de bästa som brukar vara först där också och dryga ut ledningen och förstöra den lilla spänningen som finns kvar.

 

Varför inte tre separata tävlingar istället. T.ex. Sprint på fredagen, 30 eller 15km på lördagen och en stafett på söndagen istället för en tråkig jaktstart.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde i efterhand ett litet experiment där jag skummade herrarnas 15km i Otepää och klockade tiden som favoriten och vinnaren Iivo Niskanen var i bild under loppet.

Här är resultatet:

12 + 32 + 19 + 24 + 25 = 112 sekunder

 

Under ett 40 minuter långt lopp och en TV-sändning på drygt en och en halv timma fick vi alltså se Iivo "in action" i knappa två minuter.  :blink:  (jag räknar inte in segerintervjuer och liknande) 

Jag som skidnörd har inga problem med detta, men jag kan förstå att en icke på förhand frälst modern publik med obefintligt "attention span" kan ställa sig frågande till detta upplägg.  :P 

 

Jag har dock börjat luta mot att det faktiskt inte är viktigt att längdskidor är en stor internationell TV-sport. Låt det vara en nördsport och en i huvudsak Norsk angelägenhet. Vem bryr sig, det roliga är ju att åka!  :)

Hur mycket TV-tid hade vinanren fått i ett masstartlopp där han (för är det damer så får Johaug och kanske 2 till precis all TV-tid) ligger inbäddad i en klunga 99% av loppet och sen är med i spurten...?;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker precis tvärtom :-)

För att få mellaneuropa intresserat av längdåkning igen så behöver de någon som kan vinna tävlingar. Som det är nu med mycket masstarter är det bara en handfull som kan vinna. Med intervallstarter blir det i alla fall något större spridning.

 

Och ta bort alla jäkla minitourer! Sista dagens jaktstart är ju oftast totalt ointressant då de bästa har ett ointagligt försprång.

Och det här med att skapa en konstgjord spänning med bonussekunder och bonuspoäng mitt i loppet, bort med det också. Det är ju de bästa som brukar vara först där också och dryga ut ledningen och förstöra den lilla spänningen som finns kvar.

 

Varför inte tre separata tävlingar istället. T.ex. Sprint på fredagen, 30 eller 15km på lördagen och en stafett på söndagen istället för en tråkig jaktstart.

Jag vet inte riktigt hur det skall gå till, men stafetternas upplägg borde vara så att det inte avgörs före sista sträckan. Jfr sista sträckan på herrarnas skidskyttestafett, där 3 + 3 gick ut på sista sträckan och sen alla i en klunga och med spänning ända in i mål.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt hur det skall gå till, men stafetternas upplägg borde vara så att det inte avgörs före sista sträckan. Jfr sista sträckan på herrarnas skidskyttestafett, där 3 + 3 gick ut på sista sträckan och sen alla i en klunga och med spänning ända in i mål.

Bästa sättet att säkerställa att en stafett inte avgörs förrän på sista sträckan är väl att man bara har en sträcka...;)

Link to comment
Share on other sites

Att kalla svensk herrskidåkning under isen är alldeles för snällt. 39 999 av publiken i Ulricehamn är där för att se Kalla och Ebba. Herrarna borde sikta på en tävling några mil västerut. Barnens Vasalopp i Hindås.

 

Frågan är om Sverige slår Indien imorrn på stafetten

Viktor Thorn svarar: 

https://www.svt.se/sport/langdskidor/thorn-manga-har-hakat-pa-trenden-att-smutskasta-oss

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Teamsprinten är verkligen längdsportens sorgebarn. Publiken i lathis och jag verkar var lika intresserade. Denna disciplin måste göras om rejält.

 

... hela FIS längdavdelning känns som ett sjunkande skepp

Riktigt spännande damfinal tyckte jag. I övrigt har jag samma uppfattning om beslutsfattarna i FIS.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker tvärtom att teamsprinten är mer spännande än den individuella, då det är mer taktik och smarthet i upplägget som fäller avgörandet tom ett fall kan reda ut sig, om det inte sker på näst sista och sista sträckan. Det gäller att spara lite krafter på de inledande sträckorna för att kunna vara med på näst sista och sista sträckan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fyra ryssar i topp på Holmenkollen. Hmmm... 
Kul. Men märklig formtoppning liksom, till helgen efter mästerskapet.

Det är dock väldigt, väldigt tråkigt för de ryska åkarna att man aldrig riiiktigt kan glädjas med dem, i och med att man aldrig är riiiktigt säker på om de spelar rent. ...Vylegzhanin liksom? Helt omöjligt att veta vad man ska tro.

Världscupen lever ännu på herrsidan! Kul!  :D

Link to comment
Share on other sites

Men Bolsjunov är en fantastisk skidåkare, som fightades med Kläbo vid varje spurtpris och ändå hade krafter kvar att vinna hela femmilen. Hoppas han vinner totala cupen i så fall en värdig vinnare som behärskar allt från sprint till långdistans.Även roligt att Vilegzhanin fick avsluta skidkarriären med en silvermedalj.

ps. Cologna, fransmännen + några VM-åkare saknades pga att de laddar för morgondagens Engandin.

Link to comment
Share on other sites

Efter de senaste dopingsavslöjandena - där det är uppenbart att dopingtester inte räcker för att upptäcka bloddoping, utan att det krävs polisiärt spaningsarbete - kan jag bara instämma i vad Hoppskate skriver. Jag tror INTE att ryska polisen är särskilt aktiv i att sätta dit ryska dopade idrottare. (Inte för att jag vet om den svenska polisen heller ägnar sig åt att motverka doping...)

Sen kan man ju hoppas på att Bolsjunov tillhör en yngre "renare" generation ryssar men det kanske är önsketänkande.

Link to comment
Share on other sites

För att det ska kunna bedrivas polisisärt arbete mot en företeelse så krävs till att börja med att den är olaglig. Att tanka om sitt eget blod (blodopning) i syfte att förbättra idrottsprestation är inte olagligt i andra europesika länder än Österrike, Frankrike, Spanien och Italien vad jag vet. Det är lite olika under vilka åtal det faller. I Österike bl.a. så räknas det som bedrägeri att bryta mot antidopningsregler och delta i tävlingar.

 

Sverige är ett av de länder där blodtankning inte är olagligt och där man alltså bara kan åka fast om man har extrem otur. Det är bara att barrikadera sig någonstans och dra för persiennerna. Ingen kan tvinga sig in och det är väldigt osannolikt att någon utomstående i förhand har något att gå på. 

 

Måhända ett oavsiktligt tips till de hemska ryssarna och andra hugade. Sedan kan man ju diskutera var gränserna för rättsväsendets uppgifter går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...