Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare - sugen på att köpa fler skidor + valla + allt.


patflemming

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stålsickling har jag inte ens tänkt en tanke på... tänkte lägga glidvalla (för det är det jag har hemma till mina alpina skidor) och det är lite lagom mysigt att stå ute i garaget och borsta.

 

Fästvalla, blir en ny erfarenhet för mig att jobba med. Önskar att jag hade kraft för att bara köra stakning men så blir det tyvärr inte. 

 

Lite off-topic, jag köpte förresten i veckan ett andra par skidor till mig själv. Crazy? Ja, förmodligen. Ett par Nanosonic Zero skidor som jag fick för väldigt fint pris på skistart. Måste fan ge killar och tjejerna på skistart beröm för att de stått ut med mina korkade nybörjarfrågor samt väldigt bra service, tycker jag. 

 

Ska ha mina Nanosonic som trial and error skidor och öva vallning, teknik med mera och så blir mina redline typ tävlingsskidan som jag "finåker" på. Nu gäller det bara att.... lära sig åka också + anmäla mig till seedningslopp.

 

Vi ses ute i spåren!

Link to comment
Share on other sites

Hade jag börjat nu hade jag valt skin-skidor och stålsickling, och skippat alla typer av vallor och kemikalier. Och köpt bra borstar o rillers istället för vallor. Tror inte jag hade åkt långsammare för det. Men eftersom jag vallade mitt första par på 60-talet, har jag gamla vanor, gamla skidor och gamla vallor som styr mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med windstopper underställ, långkallingar o långärmad tröja, under racedräkt såväl träning som tävling. Kör jag lugnare så tar jag bara ngt plagg till på mig under understället.

 

Jag försöker visualisera hur du är klädd egentligen men det är rätt svårt. Hur menar du egentligen? 

 

"Ett underställ är ett heltäckande trikåplagg med ärmar och ben, avsett att användas som underkläder eller pyjamas. Det består av långkalsonger och matchande tröja. Understället introducerades med viktorianskt mode på 1800-talet." Wikipedia

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett undantag från regeln att en underställströja har långa ärmar. Gör som jag och G P, klipp av ärmarna vid axelpartiet och du får en I-shirt att ha närmast kroppen, som ökar ledigheten i ärmrörelserna. Sen har jag en ledig tröja över och ytterst ofodrad vindjacka. Det är tjockleken på mellanlagret som jag varierar efter temperaturen. Jag tycker det blir för tjockt och varmt i ärmarna med både långärmad underställströja och långärmad mellantröja samt att armrörelsen hindras. Jag rekommenderar flera att testa att klippa bort ärmarna på underställströjan.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett undantag från regeln att en underställströja har långa ärmar. Gör som jag och G P, klipp av ärmarna vid axelpartiet och du får en I-shirt att ha närmast kroppen, som ökar ledigheten i ärmrörelserna. Sen har jag en ledig tröja över och ytterst ofodrad vindjacka. Det är tjockleken på mellanlagret som jag varierar efter temperaturen. Jag tycker det blir för tjockt och varmt i ärmarna med både långärmad underställströja och långärmad mellantröja samt att armrörelsen hindras. Jag rekommenderar flera att testa att klippa bort ärmarna på underställströjan.

Finns det någon del av din utrustning som du inte modifierat på något sätt...? ;-) Tänker på dina ideer om stavremmar, vinklade  bindningar mm.

Link to comment
Share on other sites

Perkelä.

 

Jag visste att det var dumt att börja läsa på sådana här forum. Jag var trygg i min komfortzon med att jag skall hålla på med valla av olika slag och nu har någon fått mig att börja läsa om Kuzminsickling och vips så ställs allt på ända igen och man ligger sömnlös ;) och funderar på vad som är bäst....

 

Forum kan vara bra, men också en styggelse.

Link to comment
Share on other sites

Perkelä.

 

Jag visste att det var dumt att börja läsa på sådana här forum. Jag var trygg i min komfortzon med att jag skall hålla på med valla av olika slag och nu har någon fått mig att börja läsa om Kuzminsickling och vips så ställs allt på ända igen och man ligger sömnlös ;) och funderar på vad som är bäst....

 

Forum kan vara bra, men också en styggelse.

Sen ska du välja mellan Kuzmin eller skimateria :) Skicka ett vykort när du är klar

Link to comment
Share on other sites

Perkelä.

 

Jag visste att det var dumt att börja läsa på sådana här forum. Jag var trygg i min komfortzon med att jag skall hålla på med valla av olika slag och nu har någon fått mig att börja läsa om Kuzminsickling och vips så ställs allt på ända igen och man ligger sömnlös ;) och funderar på vad som är bäst....

 

Forum kan vara bra, men också en styggelse.

Du kan ju alltid fråga Pölder.... :blink:  :)

Link to comment
Share on other sites

Perkelä.

 

Jag visste att det var dumt att börja läsa på sådana här forum. Jag var trygg i min komfortzon med att jag skall hålla på med valla av olika slag och nu har någon fått mig att börja läsa om Kuzminsickling och vips så ställs allt på ända igen och man ligger sömnlös ;) och funderar på vad som är bäst....

 

Forum kan vara bra, men också en styggelse.

Många nya skidor går jättebra på fabriksslipen. Då är allt du behöver en borste.

Eller vänta nu ... nylonborste, tagelborste fin stålborste, mässingsborste ... roterande eller handhållna ...

Link to comment
Share on other sites

Är du helt ny på skidor så föreslår jag att du börjar med att åka på de skidor du har. Det där med diverse borstar och pulver och sicklar och fan och hans moster är lull lull som spelar roll långt senare. Just nu behöver du tid i spåret. Du verkar ha en jättefin utrustning redan, ut och njut.  

Link to comment
Share on other sites

precis; fästvallningen - om man råkar lägga för tjockt eller för mjuk valla - kan pajja glidet rejält.

 

Lägger du för tunt eller för hård (om vi pratar burk) får du inget fäste.

 

Behandlingar och hokus pokus osv osv av glidytorna handlar väl om i runda slängar ngn skillnad på ngra sekunder per km, MAX. - En evighet för eliten men ngt vi andra oftast inte ens märker.

 

Så fokusera på fästet och ut o åk.

 

Om du inte tycker det är kul med prepp av glidytor. men förbered dig på huvudbry och låååååånga stunder såväl i vallaboden som läsandet av lika många olika åsikter som det finns människor, minst. Samt det finns inget vetenskapligt som egentligen säger vad och fr. allt varför som ger bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

Ni är för sköna alltså på det här forumet.

 

Och ja, jag har förstått att det är tid i spåret som jag behöver inte tid framför forumet men.... ibland lurar man sig att tro att man blir bättre på något genom att läsa olika människors olika åsikter i ämnet.

 

Igår fick jag mina skidor på posten och med lite tur hinner jag iaf öppna paketet under helgen emellan allt skjutsande av barnen till alla aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...