Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare - sugen på att köpa fler skidor + valla + allt.


patflemming

Recommended Posts

Hej Forum

 

Har precis beställt ett par Redline Classic Cold från skistart med alla möjliga typer av skimateria och hotbox preppareringar. Allright! Känns precis rätt för mig som inte åkt skidor på 30 år och knappt ens innan det. (Är 40 nu).

 

Bor i Gbg och kommer köra en del i Serneke Skidome inför det stora testet = Vasan. 

 

Första frågan. Hur tar jag bäst hand om mina nyinköpta skidor? Hur ofta måste jag göra om strukturen? Försvinner strukturen om jag vallar/sicklar/borstar för mycket?

 

Fråga 2. Tänkte gå all in och lära mig valla (fästvalla och glid) men kanske bäst att bara i början köra tejp på fästzonen eller är det att svära i kyrkan med en så fin skida som redline.

 

Fråga 3. Ser att Skistart har ett bra pris på Nanosonic Zero för typ 2000:-, bra pris för fin skida med bindning (ja, jag vet en zeroskida). Jag tänkte köpa en sådan för att inte slita för mkt på min redline samt använda den som zero och plusskida för att lätt komma ut och träna, dvs bara rugga fästzonen och glidvalla glidzonerna. Tänkte isf köpa helt utan skimateriastrukturer och hotbox (ska bara funka som slit och släng). Är detta med en skida till en bra idé eller ska jag lägga fokus på att lära mig mina redline så bra som möjligt? Kan ju dessutom bli så att man behöver en zero eller plus skida på Vasaloppet om det är varmt så ini h---vete och då kan väl en Nanosonic Zero vara bättre än en Redline Cold?

 

Fråga 4. Vad är lämplig vallautrustning att köpa? Jag har järn, nylonborste, plastsickel och Lf paraffin röd och gul hemma som jag använder till mina alpina skidor. tänkte nu komplettera med:

Tagelborste

Fästvalla blå + nån mer (vilken modell är bra?)

Paraffin Blå + viloett. Lf eller ännu hellre HF

Grafit (ska man tydligen ha i botten men behövs man det om gjort en hotbox redan?)

 

Klister tänkte jag strunta i. Dumt?

 

Många frågor men jag är banne mig komplett nybörjare men tyvärr begåvad med noll självinsikt eller bara en vilja att lära mig nya saker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

är det klisterföre - vilket det ofta är - behöver du klister. - klisterföre är ofta scheissenajs åka i;  spikerfäste o dunderglid. Valla klister tycker jag går snabbare än burk. (fast då lägger jag ofta 7-10 lager burk)

 

burkvalla du istället för tejp; dels har du generellt bra chans få snabbare skidor = roligare = bättre träning. (sämre glid/fäste ger ej bättre träning) o dels så lär du dig burkvalla. - Notera vad det var för snöförhållanden, hur du vallat och hur skidorna gick.

 

Går utmärkt att burkvalla en zeroskida. (på samma vis går det rutmärkt rugga en vanlig skida)

 

Auklandbrödernas bok kan jag rek.

 

Tagelbortse; ja.

 

Skulle rek en linje fästvalla, tex Swix VR; typ iaf 5 burkar ur den.

 ngt liknande med klister

 

För egen del stålsicklar jag och kör med Kuzmins roterande borstar; bla FP.

  - detta med glidvalla är som religion; alla tror stenhårt på sitt och dömer ut andras.

 

Rugga i icke ruggföre ger nog inge bra fäste; och trol inge bra glid heller...

 

Alltid bra med flera par skidor, bla ett "stockholmspar" om det är risk för sten i spåret = repor. - kan ju också vara bra om man är osäker på föret i spåret ha flera, olika vallade, par med sig. - Eller ha "rullande" ett par burk o ett par klister.

 

 

det som ofta påverkar glidet mest är fästvallningen.

 

Strukturen håller nog en hel vinter, om du inte lägger pulver flera ggr e vallar med redigt varmt järn.

 

Ngn riller kan va kul att ha; så kan du variera strukturen lite. - Men ej nödvändigt alls.

 

bra vallaställ är najs, så skidorna sitter fast ordentligt när du vallar o sicklar. har man en bra bänk / bord; så tycker jag det är smidigt och fullt tillräckligt stabilt med sådana man bara fäster i bordskanten.

Link to comment
Share on other sites

Bra svar men jag vill gärna ha ännu mer specifik info (typ inköpslista) om vilka vallor som är bra att ha. Nybörjare som sagt.

 

Sen har jag noll koll på när man ska använda fästvalla eller klister. Upplys mig gärna om detta.

 

Kan det vara en idé att köpa en sån där vallabox som swix och ski go har eller är det bara skräpvallor där som man egentligen inte vill ha?

 

Riller eller vad det heter känns lite overkill för mig, ännu. Men vänta två veckor så har jag säkert lyckats övertyga och övertala mig själv om nödvändigheten med detta.

 

Kommer köra mkt träning i skidome serneke i Göteborg. Vilka skidor passar där?

 

Finns det andra bra områden runt gbg man kan komma åt snö?

Link to comment
Share on other sites

Alternativet till zeroskidor är skinskidor - väldigt hett just nu.

 

Om du väljer Swix klister behöver de tre olika: blå eller lila som grund, en silver och en röd tub. Swix silver kan ersättas med Start World Wide

 

Burk: grundvax alt i sprayform, Vauhti Morot, Rode super, rode multigrade, Skigo orange

 

Vallatips; Pölders vallatabell

Link to comment
Share on other sites

Håller med skogvakt, man blir ingen skidåkare av att valsa runt i en inomhushall med liknande förhållande dag och dag in.

Skidåkning är en utomhusidrott i skiftande väderförhållande, där man genom praktisk övning lär sig hur teknik och vallning fungerar i regn, snö, plus och minusgrader och ibland under idealiska förhållande med sol, minusgrader, hårda fasta spår

och då "glömmer man vardagens bråk och besvär och endast minner att vintern äntligen är här" :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med skogvakt, man blir ingen skidåkare av att valsa runt i en inomhushall med liknande förhållande dag och dag in.

Skidåkning är en utomhusidrott i skiftande väderförhållande, där man genom praktisk övning lär sig hur teknik och vallning fungerar i regn, snö, plus och minusgrader och ibland under idealiska förhållande med sol, minusgrader, hårda fasta spår

och då "glömmer man vardagens bråk och besvär och endast minner att vintern äntligen är här" :)

Kan det vara så att det är lite skidåkarpoesi på väg?

Link to comment
Share on other sites

Bra svar men jag vill gärna ha ännu mer specifik info (typ inköpslista) om vilka vallor som är bra att ha. Nybörjare som sagt.

 

Sen har jag noll koll på när man ska använda fästvalla eller klister. Upplys mig gärna om detta.

 

Kan det vara en idé att köpa en sån där vallabox som swix och ski go har eller är det bara skräpvallor där som man egentligen inte vill ha?

 

Riller eller vad det heter känns lite overkill för mig, ännu. Men vänta två veckor så har jag säkert lyckats övertyga och övertala mig själv om nödvändigheten med detta.

 

Kommer köra mkt träning i skidome serneke i Göteborg. Vilka skidor passar där?

 

Finns det andra bra områden runt gbg man kan komma åt snö?

Finns nog inga skräpvallor - de är bra i olika förhållanden, och beroende på om du lagt på dem rätt. Men vill du göra livet enkelt och lägga tid+pengar på skidträning köper du skinskidor. Eller har ett par skidor med tejp och ett par mjuka med blå burk på för när det råkar vara kallt och nysnö.

 

Skulle säga att jag tror att riller oftast ger mer effekt än vallning. Vilken av alla hårda glidvallor med fluor i du väljer - eller inte väljer om du bara sicklar istället - tror jag spelar betydligt mindre roll än att du borstar och rillar anpassat till spår/före.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör konsekvent på tejp för träning. Det ger nästan alltid bra fäste och de gånger det inte funkar så kör jag stakträning. Det är inte det bästa sättet om man vill ha perfekta skidor men det är otroligt enkelt och innebär fler minuter i spåret för mig. (Och det är där jag vill vara) 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det finns en viktig aspekt i att träna på vallning också, glidvallning kan man leja bort på tävling med gott resultat men fästvallning? Om jag inte fästvallar på träning känner jag inte vallazonerna och det spelar stor roll för glidet.

Skin eller tejp är nog bra men jag åker alltför sällan på snö för att hoppa över vallningsmomentet.

Så för min del så tränar jag på vallning nästan lika ofta som snöskidåkning... 1-2 ggr per vecka i bästa fall och alltför få veckor.

Inte betungande, fästvallning viktigast.

 

Om man nu vill jobba med den biten... går ju att hoppa över också och fokusera på skidträning enbart. Men jag tror inte att det ger optimalt resultat vid skidåkning möjligtvis optimerar nöjet men knappast resultat.

Jag har aldrig behövt minska träningstid pga vallning... det gör jag innan träningstillfället typ sent kvällen innan eller tidigt på morgonen.

Link to comment
Share on other sites

Ok tack för alla tips. Har börjat förstå ett och annat kring skidåkning och känner mig nöjd med mitt skidval.

 

Nu kommer nästa fråga:

Ska ut i spåret och behöver köpa någon typ av skidställ. Hur tänker man där. Vill ha ett ställ som passar till vasan samt träning. Ska man köra tights eller lite fladdrigare? 

 

Är det fö nån skillnad på fodrade, vindtäta löpartights och ett par längdtights? Tänkte att man kanske kan fynda ett par löpartights isf för svindyra skidtights.

Link to comment
Share on other sites

Har skidtajts, vinterlöptajts o vintertajts för cykling. Skiljer inte mycket mellan olika modeller mer än om huruvida det finns windstopper fram eller inte. ochjag använder dem om vartannat.

 

Är det kallt kan det vara väldigt skönt med att ha windstopper i ytterlagret. Annars finns ju underställ med windstopper fram, och Gundekallingar är ett måste. Är det kallt o du inte kör hårt, tycker jag personligen att det känns lite bättre med lite lösare ytterlager (inte fladdriga, men inte heller tajta). Men det är nog bara min personliga smak. Fladdriga kläder, resp helt vindtäta båda fram o bak, går bort. En lite varmare väst att ha över när det är kallt/före o efter träningspasset är väldigt bra. 

 

Att klä sig för att träna hårt/tävla i måttlig kyla är en sak. Räcker med underställ o ett tunt ytterlager. Att klä sig för fix o promenad före/efter passet, teknikträning, åkning i lite måttligare tempo, zon 1-åkning i kyla osv är en annan. Vitsen är ju att klä sig så att man varken fryser eller börjar svettas:-)

Link to comment
Share on other sites

Det enda råd jag har är att inte köpa fodrad skidjacka, tex fleece el liknande. De fungerar bra i -10 o kallare, men ner mot nollan blir du alldeles för varm. Så ofodrad överdel rekommenderas det är under du anpassar efter vilken temperatur du skall åka i. Är det riktigt kallt kan man förstärka med en tunn skidväst, ja tom reflexväst kan duga i vissa lägen.

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar du ju inte riktigt tänka budget som jag gjorde i början av min skidkarriär så kanske mina tips inte passar så bra men själv började jag med att återanvända mina löparträningskläder till skidåkningen. Vid jämförelse med klubbkamrater eller andra i skidspåret, diskussioner här på forumet osv så handlade jag på mig mer.

Mina Gundekallingar har jag aldrig använt...

Mitt vindskyddade underställ desto oftare och givetvis mina vindskyddade skidtights (äger inga vindskyddade löpartights).

 

Vid varmare väder och någon minus och uppåt behöver jag inget vindskydd alls i tävlingsförhållande.

Till skillnad från Anl gillar jag mitt fladdriga R90 ställ vid träning, med underställ, R90 är helt vindtätt runt om och passar mig väldigt bra vid lugnare träning med mer luft mellan underställ och ytterlager, nu är jag dock ingen fortkörare...

 

Mitt första Vasalopp kördes i R90 :) inte så snyggt men skönt.

Numera har jag kondomdräkt till tävling, vindskyddade skidtights och R90 blandat till träning. Aldrig löpartights eftersom de är för tunna för min del... vinden kyler benen i skidåkning där man ändå använder benen betydligt mindre än i löpning plus håller högre hastighet.

 

Om j ag har något köptips direkt så är det skidtights, vindskyddade. Överdel fungerar hyfsat tight löparjacka ganska bra men fladdrigt är inte kul i tävling (inte så ovanligt dock).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...