Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fantasy World Cup Nove Mesto: Minst 150 euro i priser!

Moa och Gustaf leder Volkswagen cup

Sverige vrldscupvinnare - med reservlag

Rickardsson brt norska dominansen i stersund

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Nybörjare - sugen på att köpa fler skidor + valla + allt.

• Vänligen logga in för att kunna svara
62 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 354 inlägg
Nja om du tänker skidtajts som i tävlingsdräkt sk kondom så är dom supertunna.

Jag tävlar i kondom med underställ under
Jag tränar i underställ med överdragskläder ovanpå. Typ vindjacka m byxa

Men det är ju högst personligt. Men nej, skidtajts är lika kalla som löpartajts
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 452 inlägg

Har skidtajts, vinterlöptajts o vintertajts för cykling. Skiljer inte mycket mellan olika modeller mer än om huruvida det finns windstopper fram eller inte. ochjag använder dem om vartannat.

Är det kallt kan det vara väldigt skönt med att ha windstopper i ytterlagret. Annars finns ju underställ med windstopper fram, och Gundekallingar är ett måste. Är det kallt o du inte kör hårt, tycker jag personligen att det känns lite bättre med lite lösare ytterlager (inte fladdriga, men inte heller tajta). Men det är nog bara min personliga smak. Fladdriga kläder, resp helt vindtäta båda fram o bak, går bort. En lite varmare väst att ha över när det är kallt/före o efter träningspasset är väldigt bra. 

Att klä sig för att träna hårt/tävla i måttlig kyla är en sak. Räcker med underställ o ett tunt ytterlager. Att klä sig för fix o promenad före/efter passet, teknikträning, åkning i lite måttligare tempo, zon 1-åkning i kyla osv är en annan. Vitsen är ju att klä sig så att man varken fryser eller börjar svettas:-)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 784 inlägg

Det enda råd jag har är att inte köpa fodrad skidjacka, tex fleece el liknande. De fungerar bra i -10 o kallare, men ner mot nollan blir du alldeles för varm. Så ofodrad överdel rekommenderas det är under du anpassar efter vilken temperatur du skall åka i. Är det riktigt kallt kan man förstärka med en tunn skidväst, ja tom reflexväst kan duga i vissa lägen.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 794 inlägg

Nu verkar du ju inte riktigt tänka budget som jag gjorde i början av min skidkarriär så kanske mina tips inte passar så bra men själv började jag med att återanvända mina löparträningskläder till skidåkningen. Vid jämförelse med klubbkamrater eller andra i skidspåret, diskussioner här på forumet osv så handlade jag på mig mer.

Mina Gundekallingar har jag aldrig använt...

Mitt vindskyddade underställ desto oftare och givetvis mina vindskyddade skidtights (äger inga vindskyddade löpartights).

Vid varmare väder och någon minus och uppåt behöver jag inget vindskydd alls i tävlingsförhållande.

Till skillnad från Anl gillar jag mitt fladdriga R90 ställ vid träning, med underställ, R90 är helt vindtätt runt om och passar mig väldigt bra vid lugnare träning med mer luft mellan underställ och ytterlager, nu är jag dock ingen fortkörare...

Mitt första Vasalopp kördes i R90 :) inte så snyggt men skönt.

Numera har jag kondomdräkt till tävling, vindskyddade skidtights och R90 blandat till träning. Aldrig löpartights eftersom de är för tunna för min del... vinden kyler benen i skidåkning där man ändå använder benen betydligt mindre än i löpning plus håller högre hastighet.

Om j ag har något köptips direkt så är det skidtights, vindskyddade. Överdel fungerar hyfsat tight löparjacka ganska bra men fladdrigt är inte kul i tävling (inte så ovanligt dock).

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

OK, tack för alla svar. Har jag förstått rätt om jag sammanfattar så här:

1. Det är vanligt att man har underställ i tex Merino eller Syntet och sen ett par skidtights över det? Särskilt när tempen kryper neråt?

Vid temp runt nollan så kör man typ bara i sina vindskyddande skidtights.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 354 inlägg
Beror ju på hur frusen man är. Enbart skidtajts av typen kondom kör jag enbart med kalsong under om det är 10-15km tävling och över noll. Att åka längdskidor och frysa förstör hela upplevelsen.

Kan du inte fråga om stålsickling vs glidvalla istället? Hetsa igång dunderklumpen och Lars Erik
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 977 inlägg

Jag kan ta den för laget. Frågan alla väntat på. Vad är bäst egentligen, stålsickling, glidvallning eller fästvallning?

..och fråga nu inte bäst för vad för det sabbar hela diskussionen.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 234 inlägg
Glidvallning är bäst för glidzonerna och fästvallning är bäst för fästzonen, antaget att du vill åka klassisk stil med kick på fästvallningsbara skidor.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 784 inlägg

Jag tror det är svårt att stålsickla skidtightsen, så jag föreslår paraffinering av framsida, gärna benen också för säkerhets skull (men använd låg värme på järnet ! :lol: )

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Stålsickling har jag inte ens tänkt en tanke på... tänkte lägga glidvalla (för det är det jag har hemma till mina alpina skidor) och det är lite lagom mysigt att stå ute i garaget och borsta.

Fästvalla, blir en ny erfarenhet för mig att jobba med. Önskar att jag hade kraft för att bara köra stakning men så blir det tyvärr inte. 

Lite off-topic, jag köpte förresten i veckan ett andra par skidor till mig själv. Crazy? Ja, förmodligen. Ett par Nanosonic Zero skidor som jag fick för väldigt fint pris på skistart. Måste fan ge killar och tjejerna på skistart beröm för att de stått ut med mina korkade nybörjarfrågor samt väldigt bra service, tycker jag. 

Ska ha mina Nanosonic som trial and error skidor och öva vallning, teknik med mera och så blir mina redline typ tävlingsskidan som jag "finåker" på. Nu gäller det bara att.... lära sig åka också + anmäla mig till seedningslopp.

Vi ses ute i spåren!

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 452 inlägg

Hade jag börjat nu hade jag valt skin-skidor och stålsickling, och skippat alla typer av vallor och kemikalier. Och köpt bra borstar o rillers istället för vallor. Tror inte jag hade åkt långsammare för det. Men eftersom jag vallade mitt första par på 60-talet, har jag gamla vanor, gamla skidor och gamla vallor som styr mig.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 074 inlägg

Jag kör med windstopper underställ, långkallingar o långärmad tröja, under racedräkt såväl träning som tävling. Kör jag lugnare så tar jag bara ngt plagg till på mig under understället.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 354 inlägg
Jag måste säga 1+ på skinskidor. Kör du stålsickling på det så får du ett enkelt skidliv. Med garanterat tillräckligt glid och fäste för nivån ”topp 1000 ” på Vasan.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 594 inlägg
Allra enklast om du skippar stålsicklingen också och bara kör på skidorna som dom är. Prova.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 074 inlägg

precis, varken stålsickling eller glidvallning är alls nödvändigt

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 977 inlägg

precis, varken stålsickling eller glidvallning är alls nödvändigt

Va! Stoppa pressarna. Kan 99% av alla sällanåkare verkligen ha rätt?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 354 inlägg
Precis, varken Vasaloppet eller stakträna är nödvändigt. Ändå gör 99% av alla (icke) skidåkare det
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 977 inlägg

Jag kör med windstopper underställ, långkallingar o långärmad tröja, under racedräkt såväl träning som tävling. Kör jag lugnare så tar jag bara ngt plagg till på mig under understället.

Jag försöker visualisera hur du är klädd egentligen men det är rätt svårt. Hur menar du egentligen? 

"Ett underställ är ett heltäckande trikåplagg med ärmar och ben, avsett att användas som underkläder eller pyjamas. Det består av långkalsonger och matchande tröja. Understället introducerades med viktorianskt mode på 1800-talet." Wikipedia

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 784 inlägg

Det finns ett undantag från regeln att en underställströja har långa ärmar. Gör som jag och G P, klipp av ärmarna vid axelpartiet och du får en I-shirt att ha närmast kroppen, som ökar ledigheten i ärmrörelserna. Sen har jag en ledig tröja över och ytterst ofodrad vindjacka. Det är tjockleken på mellanlagret som jag varierar efter temperaturen. Jag tycker det blir för tjockt och varmt i ärmarna med både långärmad underställströja och långärmad mellantröja samt att armrörelsen hindras. Jag rekommenderar flera att testa att klippa bort ärmarna på underställströjan.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 036 inlägg

Det finns ett undantag från regeln att en underställströja har långa ärmar. Gör som jag och G P, klipp av ärmarna vid axelpartiet och du får en I-shirt att ha närmast kroppen, som ökar ledigheten i ärmrörelserna. Sen har jag en ledig tröja över och ytterst ofodrad vindjacka. Det är tjockleken på mellanlagret som jag varierar efter temperaturen. Jag tycker det blir för tjockt och varmt i ärmarna med både långärmad underställströja och långärmad mellantröja samt att armrörelsen hindras. Jag rekommenderar flera att testa att klippa bort ärmarna på underställströjan.

Finns det någon del av din utrustning som du inte modifierat på något sätt...? ;-) Tänker på dina ideer om stavremmar, vinklade  bindningar mm.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar