Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tung motgng fr Thorn - ny ryggoperation vntar

Team XC Gold ger inspiration och utveckling

Fredrik gjorde det han drmde om - en mnad p rullskidor genom Sverige

Erixon siktar sitt slutml i Smygehuk

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Nybörjare - sugen på att köpa fler skidor + valla + allt.

• Vänligen logga in för att kunna svara
62 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

Finns det någon del av din utrustning som du inte modifierat på något sätt...? ;-) Tänker på dina ideer om stavremmar, vinklade  bindningar mm.

Man får räkna med att bli ifrågasatt, om man vågar gå utanför "den breda mittfåran", men det är väl inte förbjudet ?

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Perkelä.

Jag visste att det var dumt att börja läsa på sådana här forum. Jag var trygg i min komfortzon med att jag skall hålla på med valla av olika slag och nu har någon fått mig att börja läsa om Kuzminsickling och vips så ställs allt på ända igen och man ligger sömnlös ;) och funderar på vad som är bäst....

Forum kan vara bra, men också en styggelse.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 120 inlägg

Man får räkna med att bli ifrågasatt, om man vågar gå utanför "den breda mittfåran", men det är väl inte förbjudet ?

Nä absolut inte. Jag tycker att det är kul att du går dina egna vägar och står för det även om jag inte alltid delar dina idéer.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Perkelä.

Jag visste att det var dumt att börja läsa på sådana här forum. Jag var trygg i min komfortzon med att jag skall hålla på med valla av olika slag och nu har någon fått mig att börja läsa om Kuzminsickling och vips så ställs allt på ända igen och man ligger sömnlös ;) och funderar på vad som är bäst....

Sen ska du välja mellan Kuzmin eller skimateria :) Skicka ett vykort när du är klar
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

Perkelä.

Du kan ju alltid fråga Pölder.... :blink:  :)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg

Perkelä.

Många nya skidor går jättebra på fabriksslipen. Då är allt du behöver en borste.

Eller vänta nu ... nylonborste, tagelborste fin stålborste, mässingsborste ... roterande eller handhållna ...

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Är du helt ny på skidor så föreslår jag att du börjar med att åka på de skidor du har. Det där med diverse borstar och pulver och sicklar och fan och hans moster är lull lull som spelar roll långt senare. Just nu behöver du tid i spåret. Du verkar ha en jättefin utrustning redan, ut och njut.  

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 123 inlägg

precis; fästvallningen - om man råkar lägga för tjockt eller för mjuk valla - kan pajja glidet rejält.

Lägger du för tunt eller för hård (om vi pratar burk) får du inget fäste.

Behandlingar och hokus pokus osv osv av glidytorna handlar väl om i runda slängar ngn skillnad på ngra sekunder per km, MAX. - En evighet för eliten men ngt vi andra oftast inte ens märker.

Så fokusera på fästet och ut o åk.

Om du inte tycker det är kul med prepp av glidytor. men förbered dig på huvudbry och låååååånga stunder såväl i vallaboden som läsandet av lika många olika åsikter som det finns människor, minst. Samt det finns inget vetenskapligt som egentligen säger vad och fr. allt varför som ger bättre glid.

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Ni är för sköna alltså på det här forumet.

Och ja, jag har förstått att det är tid i spåret som jag behöver inte tid framför forumet men.... ibland lurar man sig att tro att man blir bättre på något genom att läsa olika människors olika åsikter i ämnet.

Igår fick jag mina skidor på posten och med lite tur hinner jag iaf öppna paketet under helgen emellan allt skjutsande av barnen till alla aktiviteter.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

För att liva upp stämningen lite brukar vi skoja till det lite emellanåt och vissa skämt kan vara lite svåra att fatta om man inte hängt här länge (tex pölderskämtet), men de klarnar nog efterhand.

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Jo, jag på nått sätt förstått att herr Pölder är lite unik. Men, jag måste säga att jag det är stor underhållning att läsa deras katalog.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg

TIll slut brukar det ändå hamna i Labradorens skid-dogma. Allt det andra vi skriver är egentligen oviktigt jämfört med vad som står där ...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

Jo, jag på nått sätt förstått att herr Pölder är lite unik. Men, jag måste säga att jag det är stor underhållning att läsa deras katalog.

Det har inget med nutid att göra, Pölders sport är en seriös skidbutik med stor kunskap och brett sortiment. Det ligger några år tillbaka i tiden då sign Boletus hade en hård match med Tony Pölder om stålsickling vs glidvallning. Sen dess har det hänt en hel del både på stålsicklings- och glidvallningsfronten, där bla Lars-Erik har glidit in på scenen på stålsicklade skidor.

Men då du har erfarenhet av glidvallning av alpinskidor är det bara att applicera den kunskapen på längdskidorna, stålsickling kan du ev. ta upp längre fram.

Det är bra att du inte bara skaffat skinskidor, med din uppsättning två par vallningsbara skidor tvingas du att lära dig fästvallningens konst. +2 och varmare, -2 och kallare brukar inte vara några problem. 0 grader och nysnö är problemföret,

där det är väldigt lätt att hamna fel säger jag trots att jag haft 50 år att lära mig.

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Var nere i Serneke Skidome igår och testade mina nyinköpta prylar. Hann ju såklart inte göra någonting med dem innan dvs, blev bara att ta grejerna rakt ifrån boxen och köra = noll glid eller fästvalla.

Gick väl OK ändå och de flesta som var där klagade på att dom hade dåligt glid.

Men, en sak som jag noterade är att det svårt så ini h---vete att diagonala. Jag körde i princip bara stakning.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Var nere i Serneke Skidome igår och testade mina nyinköpta prylar. Hann ju såklart inte göra någonting med dem innan dvs, blev bara att ta grejerna rakt ifrån boxen och köra = noll glid eller fästvalla.

Gick väl OK ändå och de flesta som var där klagade på att dom hade dåligt glid.

Men, en sak som jag noterade är att det svårt så ini h---vete att diagonala. Jag körde i princip bara stakning.

Äsch, orka lära sig att diagonala är inget gemene Vasaloppsåkare gör. Går ju bra att göra som dom gör på tv. Staka och fulskejta sig till mora :)
Vill du bli riktig skidåkare som Oxberg och volevodin så rekommenderar jag en teknikkurs. Skidome har bra coacher.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

Äsch, orka lära sig att diagonala är inget gemene Vasaloppsåkare gör. Går ju bra att göra som dom gör på tv. Staka och fulskejta sig till mora :)
Vill du bli riktig skidåkare som Oxberg och volevodin så rekommenderar jag en teknikkurs. Skidome har bra coacher.

Utan fäste är det svårt att diagonala - det blir "fuldiagonal" som en del praktiserar i de stakningsfria zonerna. Steg I: sätt fästvalla och diagonala utan stavar, då lär du dig att trycka ner och få fast skidorna. När du sen tar till stavarna kommer du att vara ett snäpp bättre och du måste nog träna diagonal utan stavar x antal gånger tills tekniken sitter där.

Men om du skall bli en riktig skidåkare lär du dig skejta som tex skogsvakt gjort - men det får bli nästa steg efter klassikerperioden.

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Teknikkurs står på önskelistan...

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 894 inlägg
Staka går nog bra i 90 minuter men gå är klara med Vasan då... det är bara att lära sig fyra växlar som nybörjare sedan kan man reducera om man är svag...

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Kommer en uppdatering om mina skidäventyr här.

Jag och en kompis åkte till Hindås igårkväll. Underbart att få komma till lite riktig snö och känna känslan av vinter trots att vi bor i Gbg. Kul att det fanns fler som oss som var där och åkte en söndagskväll.

Hade glidvallat mina Zero skidor innan åkturen så glidet var väldigt bra, tyckte jag iaf. Hade även ruggat "zerodelen" (fästzonen) på zeroskidorna men något fäste kan jag inte påminna mig att jag kände. Blev således stakträning för mig. 

Mina erfarenheter:

Bra glid med LF8

Fastnar dock snö i spannet i "zerodelen" dvs fästzonen vilket påverkar glidet.

Bra glid = är bra för moralen.

Min teknik suger säkert på alla nivåer men särskilt mycket när det kommer till att diagonala. Fruktansvärt kass på detta.

Efter 60-70 minuter stakning så blir jag stel i ländryggen.

Efter 60-70 minuter börjar jag känna mig lite mör i framsida lår, gissar att jag böjer en del på benen när jag stakar.

Jag tycker kontrollremmen på mina stavar är lite stor

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 129 inlägg

Kommer en uppdatering om mina skidäventyr här.

Jag och en kompis åkte till Hindås igårkväll. Underbart att få komma till lite riktig snö och känna känslan av vinter trots att vi bor i Gbg. Kul att det fanns fler som oss som var där och åkte en söndagskväll.

Hade glidvallat mina Zero skidor innan åkturen så glidet var väldigt bra, tyckte jag iaf. Hade även ruggat "zerodelen" (fästzonen) på zeroskidorna men något fäste kan jag inte påminna mig att jag kände. Blev således stakträning för mig. 

Mina erfarenheter:

Bra glid med LF8

Fastnar dock snö i spannet i "zerodelen" dvs fästzonen vilket påverkar glidet.

Bra glid = är bra för moralen.

Min teknik suger säkert på alla nivåer men särskilt mycket när det kommer till att diagonala. Fruktansvärt kass på detta.

Efter 60-70 minuter stakning så blir jag stel i ländryggen.

Efter 60-70 minuter börjar jag känna mig lite mör i framsida lår, gissar att jag böjer en del på benen när jag stakar.

Jag tycker kontrollremmen på mina stavar är lite stor

Zeroskidor fungerar bäst på exakt 0 grader, och kanske ner till -3 eller -4 om det är hög luftfuktighet. Det låter som att det frusit i fästzonen. Något som fungerar är att ta lite flourpulver och gnugga in. Har du pulver så testa detta!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar