Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare - sugen på att köpa fler skidor + valla + allt.


patflemming

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, jag på nått sätt förstått att herr Pölder är lite unik. Men, jag måste säga att jag det är stor underhållning att läsa deras katalog.

Det har inget med nutid att göra, Pölders sport är en seriös skidbutik med stor kunskap och brett sortiment. Det ligger några år tillbaka i tiden då sign Boletus hade en hård match med Tony Pölder om stålsickling vs glidvallning. Sen dess har det hänt en hel del både på stålsicklings- och glidvallningsfronten, där bla Lars-Erik har glidit in på scenen på stålsicklade skidor.

 

Men då du har erfarenhet av glidvallning av alpinskidor är det bara att applicera den kunskapen på längdskidorna, stålsickling kan du ev. ta upp längre fram.

Det är bra att du inte bara skaffat skinskidor, med din uppsättning två par vallningsbara skidor tvingas du att lära dig fästvallningens konst. +2 och varmare, -2 och kallare brukar inte vara några problem. 0 grader och nysnö är problemföret,

där det är väldigt lätt att hamna fel säger jag trots att jag haft 50 år att lära mig.

Link to comment
Share on other sites

Var nere i Serneke Skidome igår och testade mina nyinköpta prylar. Hann ju såklart inte göra någonting med dem innan dvs, blev bara att ta grejerna rakt ifrån boxen och köra = noll glid eller fästvalla.

 

Gick väl OK ändå och de flesta som var där klagade på att dom hade dåligt glid.

 

Men, en sak som jag noterade är att det svårt så ini h---vete att diagonala. Jag körde i princip bara stakning.

Link to comment
Share on other sites

Var nere i Serneke Skidome igår och testade mina nyinköpta prylar. Hann ju såklart inte göra någonting med dem innan dvs, blev bara att ta grejerna rakt ifrån boxen och köra = noll glid eller fästvalla.

 

Gick väl OK ändå och de flesta som var där klagade på att dom hade dåligt glid.

 

Men, en sak som jag noterade är att det svårt så ini h---vete att diagonala. Jag körde i princip bara stakning.

Äsch, orka lära sig att diagonala är inget gemene Vasaloppsåkare gör. Går ju bra att göra som dom gör på tv. Staka och fulskejta sig till mora :)

Vill du bli riktig skidåkare som Oxberg och volevodin så rekommenderar jag en teknikkurs. Skidome har bra coacher.

Link to comment
Share on other sites

Äsch, orka lära sig att diagonala är inget gemene Vasaloppsåkare gör. Går ju bra att göra som dom gör på tv. Staka och fulskejta sig till mora :)

Vill du bli riktig skidåkare som Oxberg och volevodin så rekommenderar jag en teknikkurs. Skidome har bra coacher.

Utan fäste är det svårt att diagonala - det blir "fuldiagonal" som en del praktiserar i de stakningsfria zonerna. Steg I: sätt fästvalla och diagonala utan stavar, då lär du dig att trycka ner och få fast skidorna. När du sen tar till stavarna kommer du att vara ett snäpp bättre och du måste nog träna diagonal utan stavar x antal gånger tills tekniken sitter där.

 

Men om du skall bli en riktig skidåkare lär du dig skejta som tex skogsvakt gjort - men det får bli nästa steg efter klassikerperioden.

Link to comment
Share on other sites

Kommer en uppdatering om mina skidäventyr här.

 

Jag och en kompis åkte till Hindås igårkväll. Underbart att få komma till lite riktig snö och känna känslan av vinter trots att vi bor i Gbg. Kul att det fanns fler som oss som var där och åkte en söndagskväll.

 

Hade glidvallat mina Zero skidor innan åkturen så glidet var väldigt bra, tyckte jag iaf. Hade även ruggat "zerodelen" (fästzonen) på zeroskidorna men något fäste kan jag inte påminna mig att jag kände. Blev således stakträning för mig. 

 

Mina erfarenheter:

Bra glid med LF8

Fastnar dock snö i spannet i "zerodelen" dvs fästzonen vilket påverkar glidet.

Bra glid = är bra för moralen.

Min teknik suger säkert på alla nivåer men särskilt mycket när det kommer till att diagonala. Fruktansvärt kass på detta.

 

Efter 60-70 minuter stakning så blir jag stel i ländryggen.

Efter 60-70 minuter börjar jag känna mig lite mör i framsida lår, gissar att jag böjer en del på benen när jag stakar.

Jag tycker kontrollremmen på mina stavar är lite stor

Link to comment
Share on other sites

Kommer en uppdatering om mina skidäventyr här.

 

Jag och en kompis åkte till Hindås igårkväll. Underbart att få komma till lite riktig snö och känna känslan av vinter trots att vi bor i Gbg. Kul att det fanns fler som oss som var där och åkte en söndagskväll.

 

Hade glidvallat mina Zero skidor innan åkturen så glidet var väldigt bra, tyckte jag iaf. Hade även ruggat "zerodelen" (fästzonen) på zeroskidorna men något fäste kan jag inte påminna mig att jag kände. Blev således stakträning för mig. 

 

Mina erfarenheter:

Bra glid med LF8

Fastnar dock snö i spannet i "zerodelen" dvs fästzonen vilket påverkar glidet.

Bra glid = är bra för moralen.

Min teknik suger säkert på alla nivåer men särskilt mycket när det kommer till att diagonala. Fruktansvärt kass på detta.

 

Efter 60-70 minuter stakning så blir jag stel i ländryggen.

Efter 60-70 minuter börjar jag känna mig lite mör i framsida lår, gissar att jag böjer en del på benen när jag stakar.

Jag tycker kontrollremmen på mina stavar är lite stor

 

Zeroskidor fungerar bäst på exakt 0 grader, och kanske ner till -3 eller -4 om det är hög luftfuktighet. Det låter som att det frusit i fästzonen. Något som fungerar är att ta lite flourpulver och gnugga in. Har du pulver så testa detta!

Link to comment
Share on other sites

vanlig silikon från macken, Jula olikn funkar också bra i zerozonen.

 

Stretcha höftböjare, ljumskar så kommer det kanske släppa med smärta i ländryggen. Magmusklerna och höftböjarna (som också ansluter till ljumskarna) (ovansida/framsida längst upp på låren mot magen) aktiveras när du stakar (rätt). Tror d e ett mkt gott tecken du fick ont där du fick. tyder på rätt stakteknik; tror jag...

 

Köp mindre kontrollremmar.

 

Man kan lägga vanlig valla på zeroskidor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...