Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Storlek Alpina-pjäxor


larsbern

Recommended Posts

Börjar seriöst överväga byte till NNN på det klassiska laggen till att börja med och är intresserad av era erfarenheter av storlekar speciellt på Alpina-pjäxor.

På Salomon/Atomic/Adidas har jag normalt 42 2/3 eller lite rymligare 43 1/3 men när jag prövar Alpina så är 43 snudd på för små och 44 känns som motsvarande 43 1/3.

Delar ni den upplevelsen och är det likadant med Madshus och Rossignol?

Link to comment
Share on other sites

Visst finns den tanken, har ju t.ex. Salomon Skiathlon idag och de är sköna, men har hört gott om både Alpina och Madshus.

För mig brukar 44 passa både på Salomon (som jag tävlade med tidigare) och Alpina(som jag tävlar med nu). Men angående Salomon vs Alpina så är ju Alpinas ECL bra mycket mindre stabil än Salomons S/race (tidigare S-lab). Du måste upp på Alpinas carbonsko för att få samma stabilitet. Kanske inte spelar jättestor roll på snö men på rullskidor gör det mer.

 

Dock gillar inte jag Salomons Prolinksula, den blir, tycker jag, onödigt styv/tjock vid klassisk åkning. Xcellerator sulan på Alpina är bättre där. Tycker Salomons gamla SNS sula var bättre. Självklart funkar Salomons carbonsko bra men den kostar ju där efter.

Link to comment
Share on other sites

Och nu till en omöjlig fråga. Körde precis sönder min skejtpjäxa ( fråga inte hur...) hade siktat in mig på alpina esk, tycker den klassiska skon är fantastisk i passformen. Ska jag tänka annorlunda för skejt? Har bara provat esk i affär och inte tyckt mig hitta rätt storlek.
Link to comment
Share on other sites

Och nu till en omöjlig fråga. Körde precis sönder min skejtpjäxa ( fråga inte hur...) hade siktat in mig på alpina esk, tycker den klassiska skon är fantastisk i passformen. Ska jag tänka annorlunda för skejt? Har bara provat esk i affär och inte tyckt mig hitta rätt storlek.

Åter igen, för mig funkar 44 både i klassiskt och skate, men skate kan man ju ha mindre i storleken så den sitter riktigt tight men mig veterligen är det bara typ landslagsåkare som kör det. Poängen är att om du det funkar med en trängre skate eftersomdu inte går upp på tårna och trycker fast en klassisk skida med den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...