Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på prisvärt underställ?


AlexFärsking

Recommended Posts

Hej! Jag har inte åkt längdskidor speciellt länge (började februari 2018) och äntligen finns det snö och spår att åka i hos mig. Jag tänker steppa upp lite den här säsongen då jag fullkomligt älskar att åka skidor!

Jag vill köpa ett vettigt underställ. Just nu har jag bara ett par vanligt långkalsonger i bomull och en funktions-tshirt.

Ska man tänka på nåt speciellt när man köper? Vad ska det vara för material? Jag vill helst inte lägga mer än 500 spänn för byxor+tröja.

Sen har jag en till fråga, jag har ett par strumpor för längdåkning som jag köpt i den lokala skidbutiken. Men brukar man ha ett par vanliga strumpor under dom eller ska jag bara ha dom? Förstår att det är valfritt ( :P ), men hur brukar folk göra?

Kul att ha hittat det här forumet, ni kommer nog få dras med mig och lite nybörjarfrågor under vintern ;)

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Absolut inga vanliga strumpor i bomull!

 

Bomull suger upp vatten som då ligger och kyler.

Ull värmer även när det är blött.

Syntet antingen transporterar bort vattnet, fungerar som ull eller en kombination.

 

Självklart är olika strumpor olika bra på det de ska fungera till. Men skidåkning med blöta kalla fötter är inte kul så undvik det till varje pris.

Link to comment
Share on other sites

har underställ som kostat från typ 50 kr - 1000 kr. Ingen större skillnad.

 

Så länge det är polyester / funktionsmtrl så funkar det mesta bra. - Biltemas är rätt bra.

 

Crafts windstopper gillar jag; särskilt om man har lycra/racedräkt utanpå. - blir väl en 1500 - 2000 kr för långkalling och tröja.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar! Jag köpte ett underställ på Intersport (199 per del) och igår hade vi -22 och jag hade inte alls samma problem som förra säsongen med kylan.

Även det med strumpor märkte jag skillnad på. Nu har jag ett par "riktiga och moderna" strumpor, istället för ett par ganska tjocka i ull som jag hade förra säsongen. Stor skillnad måste jag säga!

Återigen, tack för era inputs. Perfekt för en nybörjare att få svar på såna här frågor som nog är självklart för de flesta av er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...