Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidhacks


MC Hammer

Recommended Posts

Jag börjar med ett tips till alla som tycker att det är svårt att träna diagonal pga att alla diagonalbackar snabbt blir söndersaxade av nybörjare, barnfamiljer etc.:

 

Stick ut någon tid då knappt någon annan åker, tex med pannlampa efter mörkrets inbrott i ett icke belyst spår. Då kan du åka i fel riktning och ha saxfria spår i uppförsbackarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar med ett tips till alla som tycker att det är svårt att träna diagonal pga att alla diagonalbackar snabbt blir söndersaxade av nybörjare, barnfamiljer etc.:

 

Stick ut någon tid då knappt någon annan åker, tex med pannlampa efter mörkrets inbrott i ett icke belyst spår. Då kan du åka i fel riktning och ha saxfria spår i uppförsbackarna.

Riktigt bra tips! Och kul upplägg på tråd. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid med en rulle gladpack i valla lådan till klisterskidorna så de inte kladdar av sig. Bara att dra ett par varv runt klisterzonen.

Bra att ha!

Gladpacken kan i nödfall linda in ett skärsår tills en kan ta hand om det ordentligt, en slipper bloda ner så mycket. (Tips från kajakkurs). Ursäkta sidospåret.

Link to comment
Share on other sites

Bästa klisterföretricket är när jag har kapat toppen och botten på en enliters T-röd, så att ”flaskan” blir som ett rör.

Den drar jag ända upp på bindningen.

Då behövs inget annat för att hålla ihop skidorna och man får samtidigt en plats att bära skidorna på som inte kladdar ner händer eller handskar. Klockisch!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hade ett par gamla vallaburkar som blev för små att använda.

Smälte ner innehållet i en (tom) burk "Armens hudsalva".....-bättre vallaburk än originalet!

Bra tips!

Jag gillar småburkar...

Köper nya burkvallor för att ha hemma i vallaväskan.

Småburkarna får leva resten av sitt liv i midjebältet. Sparar utrymme och vikt i spåret.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bästa klisterföretricket är när jag har kapat toppen och botten på en enliters T-röd, så att ”flaskan” blir som ett rör.

Den drar jag ända upp på bindningen.

Då behövs inget annat för att hålla ihop skidorna och man får samtidigt en plats att bära skidorna på som inte kladdar ner händer eller handskar. Klockisch!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har du så kort fäste på dina klisterskidor ?

Link to comment
Share on other sites

Tips angående stavarnas placering i glidställning:

 

Det är ju en källa till irritation på lopp, inte minst VL, att folk spretar med stavspetsarna. Ofta kan det nog vara pga trötthet och ouppmärksamhet att händerna åker ihop i glidställningen och att spetsarna då spretar ut åt sidorna. Prova istället att placera händerna bakom knävecken med stavarna bakåt så att spetsarna hamnar strax ovanför snön ca en halv stavlängd bakom skidornas bakända. Från den positionen är det ingen risk att man råkar spreta av misstag och bakomvarande kommer sannolikt hålla längre avstånd så att du troligtvis slipper få bakändarna överkörda när glidsträckan tar slut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...