Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grusade förhoppningar


Volevodin

Recommended Posts

Idag har Gatuförvaltningen grusat nästan alla cykelbanor i stan utom en liten del som socker-saltas. Det innebär att det blir svårt att åka rullskidor och risken att köra på en sten ökar. Förra vintern kunde jag åka på en 2 km del av den sockersaltade och det funkade bra. Nu går det inte då man lagt sand vid sidorna och det har kommit upp stenar på asfalten samt att på mitten är en del avstängd med en grusförbifart.

Nu tvingas jag ta bilen till en asfaltsväg med biltrafik, där jag kör fram och åter på en 2 km sträcka, fin asfalt och lite småbackar.

Fast man kanske inte skall klaga, då man kunnat ta rundan hemifrån ända till i början av december, inte alla år man kunnat det.

Link to comment
Share on other sites

Ofta används stenkross på cykelbanor (naturgrus får man betala en "miljöavgift" för). Krosset är vasst och omilt mot cykeldäck. Det är nog främst gångtrafikanterna som har nytta av grusade vägar. För cyklister och skidrullare är det farligare och obekvämt att åka på.

 

Jag åker på en sopsaltad cykelbana och vanligen går det bra. Men häromdagen när jag hade två km kvar på passet mötte jag sopsaltaren som trots blidväder sköljde cykelbanan med högkoncentrerad saltlake. Saltet hade inte ens löst sig helt i vattnet.

Jag försökte hålla mig på kanten saltaren inte åkte på men när jag var framme lät mina framhjulslager som ett metalliskt skrapande. Jag orkade inte skruva efter passet utan nöjde mig med att skölja av skidorna med trädgårdsslangen.

Idag när jag kände på hjulen gick de knappt att rubba. Jag tog isär lagren och fick igång dem med 5-56. Nu får de ligga i avfettning över natten så får man hoppas att de går att rekonditionera..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...