Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hälsenan!


vasajohan

Recommended Posts

Jag har varit öm runtom hälsenan ett tag nu eller snarare i musklerna på sidorna om hälsenan. Har vilat från träning flera veckor. När smärtan helt är borta och man provar igen första gångerna vilken typ och växel i skidor, rullskidor, stakmaskin är mest skonsam mot hälen?

 

Är skate med frånskjut endast från den bästa foten skonsammast eller stakning med minimalt benanvändande eller ngt annat?

 

Målet är att kunna åka i vuxet familjetempo med vänner eller familj i jul, utan att få tillbaka ngn smygande ömhet.

Link to comment
Share on other sites

Här är en som fått kasta in handduken. Jag står på återbudstid och skall operera hälbenet. Jag har fått en rejäl inflammation då hälbenet legat och gnagt på hälsenan så det blir en öm och irriterad slemsäck. Enligt läkaren så kan det gå tillbaka självt men typ om 4-5 år så då blev beslutet enkelt. 

Jag lär träna på ändå men det blir knappast något Vasalopp...

 

Men jag håller med om excentriska tåhävningar, de är grymma. 

Link to comment
Share on other sites

Gick bra att åka längdskidor nu men åkte endast stakning och med hälen ner på skidan hela tiden :)

 

Nu verkar det så på mina hälproblem att det blir bättre av stretching. Vad betyder detta? Man är ju lite rädd för att stretcha för mycket också ifall det är en skada ska den få vara ifred?

 

Var går gränsem mellan överansträngning och skada

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ofta problem med mina hälsenor mellan 20-40 års åldern. Kom vid innebandy, löpning och diagonalåkning. Sen började jag på gym och där finns en maskin som man ska göra tåhävningar uppåt med hjälp av tyngd på axlarna. Istället sätter jag på en rejäl vikt, 60-80kg, och gå neråt istället dvs så hälsenan sträcks ut. Känns alltid stelt och och lite ont. Står där i 30 sekunder som jag upprepar 3-4 ggr under den tiden jag är på gymmet och sista gången känns det bara skönt. 2 ggr per vecka i snitt under året. Resultat - helt besvärsfri i 8 år. Så fort det går några veckors uppehåll börjar jag känna av det. Fungerar betydligt bättre för mig än excentriska tåhävningar och samtidigt kan man passa på att göra tåupphävningar som måste vara bra för stakningen tänker jag. Dvs om man bara har en akillestendinos (dvs inte någon allvarlig skada på hälsenan som att den varit halvt av) så är det ingen fara med stretching utan tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft besvär med ena hälsenan vid löpning, rullskidor och inlinesåkning, men de har försvunnit helt under snösäsongen. Problemen vid inlines med stavar berodde på att det var en bred fåll på tightsen, som tryckte på hälsenan, samma sak om det är en resår på skiddräkten på benslutet och den trycker på hälsenorna. Lappen; har du resår som sitter åt om hälsenorna vid skidåkning ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft besvär med ena hälsenan vid löpning, rullskidor och inlinesåkning, men de har försvunnit helt under snösäsongen. Problemen vid inlines med stavar berodde på att det var en bred fåll på tightsen, som tryckte på hälsenan, samma sak om det är en resår på skiddräkten på benslutet och den trycker på hälsenorna. Lappen; har du resår som sitter åt om hälsenorna vid skidåkning ?

Hmm, har nästan aldrig hellånga tights sommartid utan korta till 3/4, ofta tillsammans med compressions-calfs.

Fick nya vintertights i julklapp, ska prova....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...