Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vårda skins-skidor


Anl

Recommended Posts

Har precis testat mina nya skins-skidor ett par km, Atomics Redster C9 Skintec.

 

Hur vårdar och preppar jag pälsen bäst? Behöver jag diverse tillbehör med rengörings- och glidhokus-pokus som "skin cleaner" och "skin care"? Eller går det lika bra med lite silikon elelr hf-valla ingnuggat? Rengöring med vallaväck?

 

Vad säger proffsen/eliten, och vad är en pragmatisk verklighetslösning?

Link to comment
Share on other sites

Jag fick höra av en vän att glid går bra med vanliga produkter. Värma in vallan lite försiktigt för bästa resultat. (Låg värme) Rengöring ska du inte använda vallaväck utan skin-cleaner annars finns det risk att förstöra skinnet. 

 

Ta det som hörsägen, jag har inte testat själv. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par billigare skinskidor som träningslagg. De gör jag så lite med som det bara går. Gjort rent skinnet när det nån gång fastnat klisterrester från konstsnöspåret. Jag använde skincleaner, det funkar bra. För starka medel kanske löser upp klistret som skinnet sitter fast med.
Link to comment
Share on other sites

Har precis testat mina nya skins-skidor ett par km, Atomics Redster C9 Skintec.

 

Hur vårdar och preppar jag pälsen bäst? Behöver jag diverse tillbehör med rengörings- och glidhokus-pokus som "skin cleaner" och "skin care"? Eller går det lika bra med lite silikon elelr hf-valla ingnuggat? Rengöring med vallaväck?

 

Vad säger proffsen/eliten, och vad är en pragmatisk verklighetslösning?

 

Viktigaste är att hålla pälsen ren och då är det viktigt som LFN och oxberg säger att du använder ett medel avsett för skinskidor. 

 

Här visar John på madshus lite enkla knep vad du kan göra för att justera dina skinskidor: https://www.youtube.com/watch?v=6Ol4_1UWjr4

Link to comment
Share on other sites

Jag åker inte så mycket med mina Ross R-skin. Det blir mest när jag inte orkar fixa till mina vanliga skidor. Jag behandlar glidytorna på samma sätt på alla mina skidor. Stålsicklar och borstar. Lägger på valla någon gång på något par varje säsong, men mest för att det är lite trevlig sysselsättning. Märker ingen skillnad på glidet. Huden har jag rakat bort lite i framkant för att få ett bättre glid. Jag gör rent med vanlig vallaväck. Det kanske man inte ska göra, men för mig har det funkat. Gnider in huden med lite vanligt paraffin ibland för att få ett mindre aggressivt fäste och undvika ifrysning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...