Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vallachefen Urban Nilsson lmnar landslaget

Tvlingsprogram Volkswagen Cup och Scandic Cup 2019/2020

Craft och Vasaloppet frlnger och frstrker samarbetet

Landslaget p sn i Sognefjll

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vårda skins-skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 520 inlägg

Har precis testat mina nya skins-skidor ett par km, Atomics Redster C9 Skintec.

Hur vårdar och preppar jag pälsen bäst? Behöver jag diverse tillbehör med rengörings- och glidhokus-pokus som "skin cleaner" och "skin care"? Eller går det lika bra med lite silikon elelr hf-valla ingnuggat? Rengöring med vallaväck?

Vad säger proffsen/eliten, och vad är en pragmatisk verklighetslösning?

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 555 inlägg

Jag fick höra av en vän att glid går bra med vanliga produkter. Värma in vallan lite försiktigt för bästa resultat. (Låg värme) Rengöring ska du inte använda vallaväck utan skin-cleaner annars finns det risk att förstöra skinnet. 

Ta det som hörsägen, jag har inte testat själv. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 520 inlägg
Verkligen ingen av er som själva äger skins-skidor som har någåt att bidra med?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Jag har ett par billigare skinskidor som träningslagg. De gör jag så lite med som det bara går. Gjort rent skinnet när det nån gång fastnat klisterrester från konstsnöspåret. Jag använde skincleaner, det funkar bra. För starka medel kanske löser upp klistret som skinnet sitter fast med.

jonas454

jonas454

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Har precis testat mina nya skins-skidor ett par km, Atomics Redster C9 Skintec.

Hur vårdar och preppar jag pälsen bäst? Behöver jag diverse tillbehör med rengörings- och glidhokus-pokus som "skin cleaner" och "skin care"? Eller går det lika bra med lite silikon elelr hf-valla ingnuggat? Rengöring med vallaväck?

Vad säger proffsen/eliten, och vad är en pragmatisk verklighetslösning?

Viktigaste är att hålla pälsen ren och då är det viktigt som LFN och oxberg säger att du använder ett medel avsett för skinskidor. 

Här visar John på madshus lite enkla knep vad du kan göra för att justera dina skinskidor: https://www.youtube....h?v=6Ol4_1UWjr4

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 699 inlägg

Jag åker inte så mycket med mina Ross R-skin. Det blir mest när jag inte orkar fixa till mina vanliga skidor. Jag behandlar glidytorna på samma sätt på alla mina skidor. Stålsicklar och borstar. Lägger på valla någon gång på något par varje säsong, men mest för att det är lite trevlig sysselsättning. Märker ingen skillnad på glidet. Huden har jag rakat bort lite i framkant för att få ett bättre glid. Jag gör rent med vanlig vallaväck. Det kanske man inte ska göra, men för mig har det funkat. Gnider in huden med lite vanligt paraffin ibland för att få ett mindre aggressivt fäste och undvika ifrysning.

pohorne

pohorne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
Jeg har en påstand om at man kan bruke vanlig vallaväck uten at det er noe problem. Hvis skinn løsner er det vel bare å lime fast igjen. Noen som kan motbevise min påstand?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar