Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp till nybörjare


Elisewii

Recommended Posts

Jag har tänkt lära mig åka skidor!

 

Nu kommer mina dumma frågor:

 

1. Är det dumt att lära sig skate direkt eller bör man börja med klassiskt?

 

2. Om man kör på skate - var hittar man då skidor som passar för en som bara är 1,60 lång? Hittar bara juniorskidor som är 170 långa?

 

3. När man köpt skidorna. Hur vet man hur de ska vallas? Finns inte vallningsfria skateskidor va?

 

4. Går det att lära sig med stark vilja eller är det klokt att boka in ett par pass med någon som kan?

 

5. Tips på bra skidor?

Link to comment
Share on other sites

Börja med skate låter klockrent. God balans, stark bål och envishet tar dig långt. Ge dig inte. Det tar lång tid att bli en bra skejtare.

 

Inga skidor MÅSTE glidvallas. Vad säljare än säger. Alla skateskidor kan ses som vallningsfria. Bara ut och åka. Sen kan du börja med att rengöra dom. Men även det är överkurs i nuläget.

 

Du kan lätt åka på skidor från 170-180 cm. Finns massor ju. Har du tittat på klassiska månne? Dom är bra mkt längre. Skate ska vara 10-20cm längre än din längd.

 

Börja att prova lite själv. Kolla på youtube. Finns massor av bra teknikvideor. Du måste börja med att lära dig att det finns olika växlar. Du kan träna på dom framför spegeln hemma. Det är en stor fördel om du redan innan du ens stått på skidorna har en bild framför dig hur det ska se ut.

 

Bra skidor ligger från 2000kr o uppåt. Skate kräver bra/dyrare skidor. Skistart, huselius och pölder är kungar. Maila dom! Själv gillar jag Funraise. Här är ett tips

https://funraise.se/se/produkt/langdskidakning/skidpaket/Y15640pak/yoko-yxc-skating-skidpaket-erbjudande Finns i 176cm vilket borde vara perfekt längd.

Denna ser oxå trevlig ut

https://www.skistart.com/swe/madshus-hypersonic-carbon-skate-langdskidor-2018-2019.html

Glöm ej stavar. Tex dessa https://www.skistart.com/swe/skigo-stav-racing-1-0-kampanj.html

Till bindning skulle jag rek Salomon prolink. Tycker dom ger en bättre känsla än norska råttsaxen.

Det är olika pjäxor till skate o klassiskt. Skate har en styvare sula och lite med stöd i ankeln. Pjäxor är bäst att prova i butik. Se till dom passar dina bindningar bara.

 

Klassiskt är för vasamotionärer. Vita män med tjänstebil. De har ofta hög hastighet in i rondeller. En sån vill du inte bli.

Link to comment
Share on other sites

För egen del har min skateåkning haft en positiv inverkan på min klassiska åkning, genom att jag fått bättre balans.

Vet inte vart du bor, men tyvärr är ju inte en skatebädd något man kan räkna med överallt...

Ett par skateskidor är ju tacksamt att ha stående, bara att ta dom som dom är, perfekt om man tex ska ut och åka på någon sjö tex.

Tyvärr för egen del, har väl de gjort att jag väldigt sällan åker med fästvalla nu för tiden, utan jag ofta tar skateskidorna när det ska åkas klassiskt också...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Köp inte det allra billigaste i utrustningsväg, speciellt skidskor blir mycket stabilare och lättare att åka med om man går upp lite i kvalitet (och pris...) skidorna blir lättare också. Därmed inte sagt att man behöver likadana som eliten har. De värsta racepjäxorna är ofta ganska tunnfodrade och kalla också.

Teknikkursser är säkert jättebra, annars så krångla inte till det för mycket. Kolla på det som kallas tvåans växel till att börja med och ut och kör!

Det andra tränar man in i så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med Rolv; dåligt underlag, halt o isigt eller dåligt preparerat kan få en nybörjare att tappa lusten speciellt som det är lätt att spänna sig, innan man fått in tekniken, Optimalt är om man kan börja på skare med bra grepp, då kan man ta ut skären obehindrat, samma sak om det är fastfrusen snö på en sjö, fungerar utmärkt, har du tillgång till en välpreparerad skejtbädd på elljusbana el liknande är det en stor fördel. Bor man i södra Sverige har man begränsade möjligheter till skejtträning, men när väl chansen dyker gäller det att ta vara på den och åka varje dag så länge det går.

Link to comment
Share on other sites

Har nu köpt mina första skidor och åkt en liiiten provrunda. Det var inte så himla lätt och 7-åringen åkte ifrån mig direkt.Men skam den som ger sig.

 

-15 grader idag så kanske inte helt ultimat för ett första pass. Fick ändå lite mersmak, speciellt i lätt sluttning då det flöt på extra bra, haha :)

Link to comment
Share on other sites

-15 är inte de bästa förutsättningarna för en nybörjare. Blir ganska kärvt och trögt då. För mig tog det en säsong innan jag fick till det och då åkte jag bara med växel 2 och 4. Andra säsongen insåg jag att det även fanns en växel 3 att öva in. Välkommen in i fristilens underbara värld. .
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...