Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata skinskidsguiden


magnil

Recommended Posts

Som nybliven skinskideägare saknar jag den ultimata skinskidsguiden. När fungera skinskidor bäst och när fungerar det inte alls? När bör man valla sitt skin och då hur? Använder man silikon någon gång? Med mera, med mera.

 

Någon som känner sig manad :)

 

Några reflektioner jag gjort efter två säsonger på två olika par skin:

  • Håll skinnet rengjort och impregnerat, samlas mycket smuts som tar fart. På med rengöringen, torka av. Jag använder också en gammal tagelborste för att "borsta ur" skinnet. Om det fungerar vet jag inte men det. Jag har är nöjd med detta kit: https://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/fastvalla/vauhti-quick-kit-skin-ski.html
  • ​Skinskidor är riktigt tunga när det blir många minusgrader. Riktigt dåligt glid när det går ner mot -15 -20 grader. Då är vanliga vallade skidor överlägsna. Fungerar kanon i plusgrader ner till några minus. Runt nollan kan bildas is, märks ganska tydligt när man inte impregnerat pälsen innan.
  • Sköt om glidytorna som vanligt. Håll dom rena. Lägg 20 minuter extra på träning istället för i vallaboden.

Har du flyttbar bindning? Det är ett måste. I år kör jag med rottefellas move-bindning och det känns betydligt smidigare, även fast jag inte fått in knycken än för att klara av att skruva i farten. 

Link to comment
Share on other sites

Några reflektioner jag gjort efter två säsonger på två olika par skin:

 

  • Håll skinnet rengjort och impregnerat, samlas mycket smuts som tar fart. På med rengöringen, torka av. Jag använder också en gammal tagelborste för att "borsta ur" skinnet. Om det fungerar vet jag inte men det. Jag har är nöjd med detta kit: https://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/fastvalla/vauhti-quick-kit-skin-ski.html
  • ​Skinskidor är riktigt tunga när det blir många minusgrader. Riktigt dåligt glid när det går ner mot -15 -20 grader. Då är vanliga vallade skidor överlägsna. Fungerar kanon i plusgrader ner till några minus. Runt nollan kan bildas is, märks ganska tydligt när man inte impregnerat pälsen innan.
  • Sköt om glidytorna som vanligt. Håll dom rena. Lägg 20 minuter extra på träning istället för i vallaboden.
Har du flyttbar bindning? Det är ett måste. I år kör jag med rottefellas move-bindning och det känns betydligt smidigare, även fast jag inte fått in knycken än för att klara av att skruva i farten.

Hur upplever du Rotefellas Move bindning ?

Jag har också den med Madshus Redline men jag tycker allltid att skinnet tar glid, även när bindningen är längst bak.

Trodde inte att skinet skulle påverka glidet när bindningen är längs bak. Köpte skin och movebindning för att kunna staka större hela Vasan och använda fäste i några enstaka backar. Men det är ganska jobbigt psykiskt när man känner att glidet kunde vara bättre. Annars är skidan toppen att träna på, men har inte bestämt mig om jag kommer använda skin på Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Hur upplever du Rotefellas Move bindning ?

Jag har också den med Madshus Redline men jag tycker allltid att skinnet tar glid, även när bindningen är längst bak.

Trodde inte att skinet skulle påverka glidet när bindningen är längs bak. Köpte skin och movebindning för att kunna staka större hela Vasan och använda fäste i några enstaka backar. Men det är ganska jobbigt psykiskt när man känner att glidet kunde vara bättre. Annars är skidan toppen att träna på, men har inte bestämt mig om jag kommer använda skin på Vasaloppet.

Då skulle jag säga att din skida är för mjuk. Förra året hade jag en skida som var exakt för min vikt, och det skinnet långt hela tiden oavsett vilken position bindningen var i, det var praktiskt taget omöjligt att få till bra tyngdförflyttning vid stakningen. På mina nya med Move har jag en skida som är för +85 kg när jag väger runt 72kg. Har jag bindningen längst fram har jag kanonfäste men kasst glid, har jag bindningen längst bak har jag dugligt glid men rätt kasst fäste. Ska tilläggas att glidet när jag har bindningen längst bak så är glidet fortfarandade inte är i närheten av vanligt uppvallade skidor.

Link to comment
Share on other sites

Då skulle jag säga att din skida är för mjuk. Förra året hade jag en skida som var exakt för min vikt, och det skinnet långt hela tiden oavsett vilken position bindningen var i, det var praktiskt taget omöjligt att få till bra tyngdförflyttning vid stakningen. På mina nya med Move har jag en skida som är för +85 kg när jag väger runt 72kg. Har jag bindningen längst fram har jag kanonfäste men kasst glid, har jag bindningen längst bak har jag dugligt glid men rätt kasst fäste. Ska tilläggas att glidet när jag har bindningen längst bak så är glidet fortfarandade inte är i närheten av vanligt uppvallade skidor.

Skinskidor med rätt spann på exakt helt ”flata” spårbäddar stjäl i teorin inte så mycket glid, om man inte är en duktig aktv stakare som jobbar hårt på skidorna.

 

Tyvärr är det endast nydragna spår som är helt flata. När spåren använts ett tag blir ytan bucklig med små små kullar och dalar överallt. På såna spår drar skinnet i mest hela tiden. Startar man i eller före led 1 är nog spåren tillräckligt bra på vasan. Eller om man startar i led 8-10 där fästet är viktigare är glidet.

Link to comment
Share on other sites

Skinskidor med rätt spann på exakt helt ”flata” spårbäddar stjäl i teorin inte så mycket glid, om man inte är en duktig aktv stakare som jobbar hårt på skidorna.

 

Tyvärr är det endast nydragna spår som är helt flata. När spåren använts ett tag blir ytan bucklig med små små kullar och dalar överallt. På såna spår drar skinnet i mest hela tiden. Startar man i eller före led 1 är nog spåren tillräckligt bra på vasan. Eller om man startar i led 8-10 där fästet är viktigare är glidet.

Fast när jag som led 5-6 åkare haft skinskide-åkare bredvid mig på VL har de glidit i paritet med alla andra. De jag pratat med hsr lagt en dtund på att raka pälsen och annat småpyssel. Har just köpt skinskidor själv men bara åkt en gång.

Link to comment
Share on other sites

Fast när jag som led 5-6 åkare haft skinskide-åkare bredvid mig på VL har de glidit i paritet med alla andra. De jag pratat med hsr lagt en dtund på att raka pälsen och annat småpyssel. Har just köpt skinskidor själv men bara åkt en gång.

Jag antar att det är senaste vasan som det börjat bli vanligare med skin och då gled väl skin sämre än vanligt pga den ganska kalla och aggresiva snön.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag när jag kom till vårt lilla 165 m-spår var det fullt med barr, grenar och kottar. Jag hittade en sopborste och skyffel i vallaboden och fick tillsammans med ytterligare en åkare ägna första halvtimmen att rensa spåren från bromsmedicinen.

Jag hade klister under mina skidor, så det blev ett dåligt träningspass med hugg o stopp titt som tätt. Synd att jag inte slängt

med skinskidorna, som är överlägset bäst i "barrföre", det fastnar inte i fästet på dem, då hade det blivit ett bättre träningspass (min kompis gav upp efter 10 min, jag höll på i 45 min)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hur är skin-skidor i riktigt blötföre? Funderar på att säkra upp med ett par skin om det blir svårvallat till vasan..

 

Det är ingen höjdare. Jag har Madshus toppmodell som jag hade tänkt använda på Vasan. Men efter att jag åkt ett lopp i kraftigt snöfall och blötföre har jag tänkt om. Fästet var bra men det gick väldigt trögt. Tyvärr kommer jag endast att använda dom till träning.

 

Det verkar som skin skidorna går som bäst när det är lättvallat och då kan man ju lika gärna åka på vanliga.

Link to comment
Share on other sites

Då skulle jag säga att din skida är för mjuk. Förra året hade jag en skida som var exakt för min vikt, och det skinnet långt hela tiden oavsett vilken position bindningen var i, det var praktiskt taget omöjligt att få till bra tyngdförflyttning vid stakningen. På mina nya med Move har jag en skida som är för +85 kg när jag väger runt 72kg. Har jag bindningen längst fram har jag kanonfäste men kasst glid, har jag bindningen längst bak har jag dugligt glid men rätt kasst fäste. Ska tilläggas att glidet när jag har bindningen längst bak så är glidet fortfarandade inte är i närheten av vanligt uppvallade skidor.

Om skidan är exakt för din vikt så ligger inte skinnet i. Din skida är inte korrekt vald....

 

När du väljer skidan skall du ha lite  plats både framför och bakom skinnet när du har spannmätaren på halv vikt 6 cm bakom balanspunkten. Dessutom skall du ha ordentligt med rum mellan skinnen annars kommer skinnet att slå i vid stakning. En åkare med bra teknik kan välja en skin skida med högre span. 

 

Bäst går skinskidan i grov snö men en bra och rättvald skinskida funkar också hyffsat i nysnö. Vid en junior sprint med en stor del av södra Finlands top 15 åkare tog en flicka silver med Rossignols Premium Skin. Föret -8 och snöfall! När jag såg flickan åka upp sig från placering  5-->2  i en nerförsbacke blev jag nästan "skintroende" :)

 

Håll skinnet rent och borsta det med- och mothårs så att det är "luftigt". Skinn som är smutsigt och ihop klibbat glider dåligt och fäster likväl dåligt. Rengör inte med skinncare eller annat medel som inte löser upp limmet. Du kan krita på fluorkloss för bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

Åkte 3 mil på konstsnö och 6 plusgrader igår eftermiddag i Sollentuna. Bra spår men förstås blöta, särskilt på slutet.

 - Hälften på ett par klisterskidor, extremhårda gamla Atomic med spann som jag inte orkar trycka ner nuförtiden - nollfäste och inget klister som tog glid.

 - Hälften på ett par Atomic Redster C9 med lite för långa glidzoner för blötföre, och skindelen rakade 5 cm fram. Movebindning.

 

Ingen av skidorna hade glidet så anpassat för föret. Bägge gled väl så bra som övriga i spåret. Med bindningen i läge längst bak var glidet generellt ungefär likvärdigt i spåret, med några enstaka hugg när man bytte spår och kom på ojämnt underlag. Med bindningen längre fram var glidet något sämre med skins, men inte dåligt. Fästet på skins var utmärkt - bergfast i neutralläge och mycket få släpp i bakersta läget.

 

Jag tror att hade jag optimerat skidorna med valla o rill hade de "vanliga" glidit noterbart bättre. Men då hade jag fortfarande inte fått fäste - hade jag lagt tillräckligt med klister för fäste hade det nog blivit jämnt skägg. Så för mig som inte stakar 100% var skinskidorna i vilket fall rätt val igår.

Link to comment
Share on other sites

En fundering när man flyttar bindningen för bättre glid/fäste borde inte detta påverka trycket i glidzonerna? Vilket kan göra att en skida som glider bra i 0 läge vid en viss temp och snö typ kan glida sämre om man flyttar bak bindningen och då får mer tryck på bakre glidzonen. Vid samma före. Tänker jag jätte fel??? Har själv skin skidor som går toppen i vissa fören ex plus och ner mot -5 Sen är det glidzonerna som inte är optimala för kall före. Kollat med skiselector.
Link to comment
Share on other sites

Om skidan är exakt för din vikt så ligger inte skinnet i. Din skida är inte korrekt vald....

 

När du väljer skidan skall du ha lite  plats både framför och bakom skinnet när du har spannmätaren på halv vikt 6 cm bakom balanspunkten. Dessutom skall du ha ordentligt med rum mellan skinnen annars kommer skinnet att slå i vid stakning. En åkare med bra teknik kan välja en skin skida med högre span. 

 

Bäst går skinskidan i grov snö men en bra och rättvald skinskida funkar också hyffsat i nysnö. Vid en junior sprint med en stor del av södra Finlands top 15 åkare tog en flicka silver med Rossignols Premium Skin. Föret -8 och snöfall! När jag såg flickan åka upp sig från placering  5-->2  i en nerförsbacke blev jag nästan "skintroende" :)

 

Håll skinnet rent och borsta det med- och mothårs så att det är "luftigt". Skinn som är smutsigt och ihop klibbat glider dåligt och fäster likväl dåligt. Rengör inte med skinncare eller annat medel som inte löser upp limmet. Du kan krita på fluorkloss för bättre glid.

Om man inte skall rengöra med skincare, vad skall man rengöra med då ? Jag har använt samma som till övriga skidor dvs T-vit, vilket i princip är samma som vallaväck.

Link to comment
Share on other sites

Undrar när det kommer plus och cold-varianter av skin-skidorna. För egen del hade jag velat ha en plusvariant med korta glidzoner. Dock kan jag tänka mig att mänga nybörjare osv är ute efter en mer universal skin-skida eller cold-variant.

Det är ju den naturliga utvecklingen att skinskidor kommer att komma med olika spannkurvor för olika fören men jag kan tänka mej att det är ett pedagogiskt dilemma för branschen. Folk vill ha en universallösning. De vill satsa sin prylbudget på ett par riktigt bra skidor som ska funka jämt och har då fått lära sej att de ska satsa på ett par riktigt bra skins med flyttbar bindning så är saken biff.

 

”Sorry folks.. vi har bara lurat er de senaste säsongerna.. har ni en bakre glidzon som suger i blötföre så hjälper det inte ett skit, snarare risk att det blir värre, om ni flyttar bak bindningen.. men om ni köper vår nya produkt redline 4.0 IG plus, då jäklar! (ska vi pungslå er ännu mer)”

Link to comment
Share on other sites

Vi får se hur det utvecklar sig men just nu är det otroligt många som är missnöjda med sina skinskidor och skyller på att de är felplockade. Dvs skidhandlarna får skulden, inte tillverkarna.

 

Hypen kommet lägga sig. Igen. Jag väntar på skidor med rörlig fästdel som kommer ut i diagonalsteget och som inte stjäl glid vid stakning. Då är ordningen återställd och klassisk teknik räddad.

Link to comment
Share on other sites

Jag väntar på skidor med rörlig fästdel som kommer ut i diagonalsteget och som inte stjäl glid vid stakning. Då är ordningen återställd och klassisk teknik räddad.

Lagom kul om man går upp på tå i stakningen, eller tappar balansen utför och får hela tyngden på ena skidan. Eller ska det finnas en sensor som känner av om det är ett äkta diagonalsteg eller ej?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...