Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Markus Ottosson avbryter ssongen

Stor risk att Stina Nilsson missar VM i Seefeld!

Allt klart fr det femte ICA-loppet i Matfors

SM-tour med 100 000 i prispotten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

rottefella move och rottefella rollers

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

är det samma pjäxa?

alltså passar samma pjäxa till båda bindningarna?

FredrikE

FredrikE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Ja, det är till samma system

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 942 inlägg

Om man inte vill flytta bindningen vid snöskidåkning, är Rottefella rollers skruvbar bindning ett alternativ ? Man kan ju testa ut den optimala placeringen med en flyttbar bindning och sen skruva fast en rollerbindning där alt säkra den flyttbara bindningen med en egen skruv.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

så det finns 3 rotfella, alla med samma pjäxa

den vanliga rotfella går väl ej att flytta utan att borra nya hål?

och om man har en rotfella bindning på, passar rotfella move i samma hål?

Brorsan har en Peltonen skida för 85 kg, jag väger 95(98) kg, kan jag då flytta bindningen några centimeter för att få glid?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 671 inlägg
Jag vill påstå att den "vanliga" Rottefellabindningen är en bindning som du skjuter på en NIS platta. Den skruvbara är främst avsedd för rullskidor. Från och med denna säsong finns även Move systemet som du kan flytta utan av ta av dig skidan. Move passar inte på den gamla NIS plattan, men det finns speciella paket som fixar det problemet. Kostar en rejäl slant.
Du ska nog inte räkna med att brorsans skidor funkar för dig. Fästet blir nog utmärkt, men du vill nog kunna glida lite också

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

tackar

jo brorsans var den vanliga rottefeller(acelerator)  och jag vill ha move.

jag ser att den kostar över 5000kr ny, peltonen infra x.

Jag fick förslag på mailen nu av Pölder:

salomon rc8

atomic redster c8

jag som börjar bli sugen på Peltonen:):

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 671 inlägg
5000 är väl för skida och bindning. Själva bindningen kostar inte så mycket. Atomic och Salomon gör bra grejer, men vill du ha Peltonen borde P kunna fixa även det.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 942 inlägg

Skippa MOVE den här vintern och satsa på den traditionella flyttbara bindningen i stället. Med MOVE menar jag den bindningen som du flyttar under färden på skidorna genom att skruva på ett vred, men det är överkurs för en nybörjare och kostar en rejäl slant. Det räcker med en vanlig flyttbar bindning, som du flyttar med en speciell nyckel, innan du ger dig ut på skidturen och efter att ha testat lite kommer du att hitta ett optimalt läge för dig, som du klarar dig med i de flesta fören.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Skippa MOVE den här vintern och satsa på den traditionella flyttbara bindningen i stället. Med MOVE menar jag den bindningen som du flyttar under färden på skidorna genom att skruva på ett vred, men det är överkurs för en nybörjare och kostar en rejäl slant. Det räcker med en vanlig flyttbar bindning, som du flyttar med en speciell nyckel, innan du ger dig ut på skidturen och efter att ha testat lite kommer du att hitta ett optimalt läge för dig, som du klarar dig med i de flesta fören.

nja , den vanliga kostar 699 och move 999 på en ny skida

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

5000 är väl för skida och bindning. Själva bindningen kostar inte så mycket. Atomic och Salomon gör bra grejer, men vill du ha Peltonen borde P kunna fixa även det.

infra x kostar 5500 med nis platta, det är väl ej med move bindning?

https://polder.se/sv...n-infra-x-skin/

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 413 inlägg
Kom ihåg att Iversen skidat WC med Johaugs skidor
Prova din brors skidor o fatta beslut efter det. Lägg bindningen i -2 så funkar skidorna bra förutsätt att de är någorlunda ok för din bror.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

nu sitter det ju den vanliga rottefeller på, så jag kan ej ändra till -2 nu innan jag bytt, så är det lönt att prova?

sen är ju frågan, de kostar ju 1500 för en ny move 2 och brorsan ska väl ha 1000-1500 kr.

en atomic redster c8 med move kostar ny 4000kr och då är den exakt för mig.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 072 inlägg

nu sitter det ju den vanliga rottefeller på, så jag kan ej ändra till -2 nu innan jag bytt, så är det lönt att prova?

sen är ju frågan, de kostar ju 1500 för en ny move 2 och brorsan ska väl ha 1000-1500 kr.

en atomic redster c8 med move kostar ny 4000kr och då är den exakt för mig.

Men passar Move på en Atomic-skida? Jag har uppfattat det som att det bara är på Peltonen och Madhus de passar? Men jag kan ha fel.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 942 inlägg

Jag tycker inte att man skall fokusera för mycket på MOVE eller inte utan att du får ett par skidor med rätt spann. Intressant i sammanhanget är om du kommer att gå ner i vikt under träningens gång, så att skidorna utifrån nuvarande vikt kommer att

bli svårare att trycka ner och få att fästa. Jag har åkt 30 vasalopp med fastmonterade skidor och ett av dessa lopp åkte jag på

ett par skidor, som var för hårda och inte gick att få fäste på oavsett vad jag lade på fast det hade nog inte hjälpt om jag kunnat flytta bindningen, Sen gäller det att få skidor, som man trivs med, lätta att få fäste på, smidiga att svänga med och som glider bra och får du skidor, som du vantrivs med hjälper det inte att du flyttar bindningen fram och tillbaka in absurdum.

Jag tycker skogsvakts förslag är klokt att du tar denna vinter som upplärninsperiod och då behöver du inte köpa utrustning som kostar skjortan. Med lite skidvana i bagaget känns det mer motiverat att investera i ett par dyrare skidor till nästa vinter och de gamla skidorna duger då bra till "fulskidor" dvs då snötäcket är tunt och stenar o skräp repar belaget iaf om du bor i södra Sverige.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg
Yepp
Men då det kostar 300kr extra med move/ turnamic på en ny skida så blir det detta.

Mailade just pölder om vilka skidor som är perfekta för 95 kg

En annan fråga
Jag köper skinn nu, ska jag ens fundera på om det finns samma skida som vallnings skida?
Jag tänker på att jag tränar som sjutton på min skinnskida och sen visar det sig att det troligtvis är 15-20 minus
På Vasaloppshelgen ,, då vill jag ju köra på en vallsida som liknar min skinnskida?

Hehe
Just nu är jag så sugen på att åka till Nybro o börja så kag kan tänka mig att valla, men efter 5 vallningar så är det nog ej så kul att valla längre.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 103 inlägg
Träna du på dina skinnskidor och lär känna dem i alla fören. CarlA hävdar att antalet skidor man behöver är antalet man har plus ett till. Som du märker :)

Åk inte fel så du hamnar i nybroviken

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg
Det vore kul att veta om volevodin är från Nybro
Jag tänker bli medlem o åka lite där
Bland annat rullskidor för seedningen

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Det blev en terrasonic med move

stadium säljer ut för 2700kr  

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 942 inlägg

Det vore kul att veta om volevodin är från Nybro
Jag tänker bli medlem o åka lite där
Bland annat rullskidor för seedningen

Nej, jag är inte från Nybro, men det händer att jag åker till Svartbäcksmåla och åker skidor, just nu har de 500 m konstsnöspår. Är Nybro SKI närmaste skidklubb för dig eller har du någon på närmare håll, i så fall vilken ?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

hej

skidklubb ja eller växjö

men vi har marhult soc  men bara 2,5km eljusspår när snön stannar, även 2n 2,5 km i lenhovda

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar