Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

rottefella move och rottefella rollers


Ozzian

Recommended Posts

så det finns 3 rotfella, alla med samma pjäxa

 

den vanliga rotfella går väl ej att flytta utan att borra nya hål?

 

och om man har en rotfella bindning på, passar rotfella move i samma hål?

 

Brorsan har en Peltonen skida för 85 kg, jag väger 95(98) kg, kan jag då flytta bindningen några centimeter för att få glid?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill påstå att den "vanliga" Rottefellabindningen är en bindning som du skjuter på en NIS platta. Den skruvbara är främst avsedd för rullskidor. Från och med denna säsong finns även Move systemet som du kan flytta utan av ta av dig skidan. Move passar inte på den gamla NIS plattan, men det finns speciella paket som fixar det problemet. Kostar en rejäl slant.

Du ska nog inte räkna med att brorsans skidor funkar för dig. Fästet blir nog utmärkt, men du vill nog kunna glida lite också

Link to comment
Share on other sites

Skippa MOVE den här vintern och satsa på den traditionella flyttbara bindningen i stället. Med MOVE menar jag den bindningen som du flyttar under färden på skidorna genom att skruva på ett vred, men det är överkurs för en nybörjare och kostar en rejäl slant. Det räcker med en vanlig flyttbar bindning, som du flyttar med en speciell nyckel, innan du ger dig ut på skidturen och efter att ha testat lite kommer du att hitta ett optimalt läge för dig, som du klarar dig med i de flesta fören.

Link to comment
Share on other sites

Skippa MOVE den här vintern och satsa på den traditionella flyttbara bindningen i stället. Med MOVE menar jag den bindningen som du flyttar under färden på skidorna genom att skruva på ett vred, men det är överkurs för en nybörjare och kostar en rejäl slant. Det räcker med en vanlig flyttbar bindning, som du flyttar med en speciell nyckel, innan du ger dig ut på skidturen och efter att ha testat lite kommer du att hitta ett optimalt läge för dig, som du klarar dig med i de flesta fören.

nja , den vanliga kostar 699 och move 999 på en ny skida

Link to comment
Share on other sites

nu sitter det ju den vanliga rottefeller på, så jag kan ej ändra till -2 nu innan jag bytt, så är det lönt att prova?

 

sen är ju frågan, de kostar ju 1500 för en ny move 2 och brorsan ska väl ha 1000-1500 kr.

 

en atomic redster c8 med move kostar ny 4000kr och då är den exakt för mig.

Link to comment
Share on other sites

nu sitter det ju den vanliga rottefeller på, så jag kan ej ändra till -2 nu innan jag bytt, så är det lönt att prova?

 

sen är ju frågan, de kostar ju 1500 för en ny move 2 och brorsan ska väl ha 1000-1500 kr.

 

en atomic redster c8 med move kostar ny 4000kr och då är den exakt för mig.

Men passar Move på en Atomic-skida? Jag har uppfattat det som att det bara är på Peltonen och Madhus de passar? Men jag kan ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att man skall fokusera för mycket på MOVE eller inte utan att du får ett par skidor med rätt spann. Intressant i sammanhanget är om du kommer att gå ner i vikt under träningens gång, så att skidorna utifrån nuvarande vikt kommer att

bli svårare att trycka ner och få att fästa. Jag har åkt 30 vasalopp med fastmonterade skidor och ett av dessa lopp åkte jag på

ett par skidor, som var för hårda och inte gick att få fäste på oavsett vad jag lade på fast det hade nog inte hjälpt om jag kunnat flytta bindningen, Sen gäller det att få skidor, som man trivs med, lätta att få fäste på, smidiga att svänga med och som glider bra och får du skidor, som du vantrivs med hjälper det inte att du flyttar bindningen fram och tillbaka in absurdum.

Jag tycker skogsvakts förslag är klokt att du tar denna vinter som upplärninsperiod och då behöver du inte köpa utrustning som kostar skjortan. Med lite skidvana i bagaget känns det mer motiverat att investera i ett par dyrare skidor till nästa vinter och de gamla skidorna duger då bra till "fulskidor" dvs då snötäcket är tunt och stenar o skräp repar belaget iaf om du bor i södra Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Yepp

Men då det kostar 300kr extra med move/ turnamic på en ny skida så blir det detta.

 

Mailade just pölder om vilka skidor som är perfekta för 95 kg

 

En annan fråga

Jag köper skinn nu, ska jag ens fundera på om det finns samma skida som vallnings skida?

Jag tänker på att jag tränar som sjutton på min skinnskida och sen visar det sig att det troligtvis är 15-20 minus

På Vasaloppshelgen ,, då vill jag ju köra på en vallsida som liknar min skinnskida?

 

Hehe

Just nu är jag så sugen på att åka till Nybro o börja så kag kan tänka mig att valla, men efter 5 vallningar så är det nog ej så kul att valla längre.

Link to comment
Share on other sites

Det vore kul att veta om volevodin är från Nybro

Jag tänker bli medlem o åka lite där

Bland annat rullskidor för seedningen

Nej, jag är inte från Nybro, men det händer att jag åker till Svartbäcksmåla och åker skidor, just nu har de 500 m konstsnöspår. Är Nybro SKI närmaste skidklubb för dig eller har du någon på närmare håll, i så fall vilken ?

Link to comment
Share on other sites

Då skulle jag nog inte välja Nybro SKI  utan en klubb närmare var du bor. Jag tror inte att Marhults SoFK är så aktiva längre utan skulle nog hellre välja Lenhovda IF. I Växjöområdet finns Växjö AIS och Brittatorps TK, som har många vasaloppsåkare och båda klubbarna brukar ordna bussresor till vasaloppet. I Brittatorpsbussen (min klubb) brukar det förutom klubbens egna åkare även åka med deltagare från Lenhovda, Lessebo, Ramkvilla mfl i mån av plats och resan har ett klassiskt upplägg som är omtyckt av resenärerna.

Link to comment
Share on other sites

Konstsnöspår finns inte i Brittatorp, men planeras i Växjö till nästa vinter, så just nu är det Hanaslöv utanför Alvesta som gäller. Just nu har de ett 330-metersspår, men så fort kylan kommer tillbaka kommer de att utöka så att hela 1250 m-slingan blir belagd. Seedningslopp på rullskidor är tillgängligt för alla som är med i någon klubb och krävs inget medlemsskap i Nybro SKI.

Om du vill ha mer information om klubbar i Växjöområdet och kontaktpersoner, kan du skicka ett meddelande till mig på den adress som finns under min profil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...