Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka skin-skidor?


Rossi86

Recommended Posts

Är ute efter ett par skin-skidor men det är ju en djungel.

 

Vad säger övriga medlemmar om dessa alternativ?

 

Rossignol R-skin

Fischer twin skin race

Atomic redster c8

Madshus terrasonic

 

Sen säljer Intersport en madshus-skida som heter supersonic som jag inte hittar info om någonstans??

 

Har ett par fischer RCS som jag åkt öppet spår på, men nu vill jag bara enkelt kunna ta mig ut och åka någon runda då och då när andan faller på

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Ross R-skin. Mitt par är två säsonger gamla och från den tiden då R-skin bara fanns i en modell. Idag finns det åtminstone 3 modeller. Rådet från mig till dig är att inte köpa de billigaste varianterna. De känns ganska tunga och otympliga. Märket spelar mindre roll, men se till att du får en spanngaranti så att du kan byta om skidan blir för hård eller mjuk.
Link to comment
Share on other sites

Jag har Salomon Equipe och åkt en vinter på dem och är väl sådär nöjd med dem. Trygga och lugna, lite Fischerkänsla, men inget som man hetsar upp sig för. Jag har varit på xxl och klämt lite på Madshus och Rossignol R-skin och blev faktiskt lite

sugen på Rossen, som hade ett spänstigt och fint spann. Är de lika smidiga och lättåkta som tidigare modeller borde de vara ett givet val. Men det rök en plomb häromdan, så lagningen kommer nog att dränera kassan till minst halva skidköpet.

Link to comment
Share on other sites

Fischer Twin Race är nog är jättebra val, hoppas du blir nöjd!

Det är tyvärr svårt att få objektiva svar i en sån här fråga, man har oftast mindre/inga erfarenheter av andra modeller/märken än man själv ägt.

Generellt gäller nog som många redan sagt - undvik de billigaste instegsmodellerna och fokusera på att hitta en skida vars spann passar din vikt, åkförmåga, etc. Märke är sekundärt - alla stora tillverkare gör bra skin-skidor idag.

 

Själv kör jag Ross R-Skin och är väldigt nöjd med dessa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...