Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tjock gubbe vill testa att träna inför vasaloppet.


Ozzian

Recommended Posts

Vikten går bara ner om ändrar förhållandet aktivitet och födointaget t ex ät samma och rör dig mer.

Tyvärr mycket enklare att öka intag än uttag, t ex bränner ett kort intervallpass inte så mycket som ett långt och lugnt pass.

 

Sedan ökar ju aptiten när man tränar så inte helt enkelt...

Jag försöker och försöker men ligger ganska still på min vikt

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag hoppas på ihållande kyla framöver och att isarna blir bärkraftiga, så att jag kan ta fram långfärdsskridskorna och skejta fram

över isen inte i första hand för träningens utan för nöjets skull. :)  Även om jag använder mina skejtstavar är det bra träning för benen men mest stärkande för psyket. B)

Link to comment
Share on other sites

jo långfärdskriskor låter skittrevligt.

Idag körde jag stakintervaller i maskin, betydligt roligare än jag trott

 

körde 5x 16 min, jag kom 3150-3270m per intervall, ca 12km/h

enligt en vasaloppsåkare var 4,3 i motstånd samma som flatåkning, jag körde på 6

 

Tips på annan träning på stakmaskinen?

eller funkar det bra som jag gör?

12km /h blir ju 8h i vasaloppet.....om man nu klarar den farten i 8h

Om jag ska fortsätta med 16min intervaller så är det  ju bara att öka farten allt eftersom

pulsen låg från 127-144, jag gissar min maxpuls är 185

 

jag sprang och 174 i puls verkade lite svårt att komma över utan att jag var tom(jag var slut efteråt men kunde nog pressat 10 slag till.

 

Tänker köra

löpning 8min intervaller

cykel 30 min intervaller

skidor

16 min intervaller

simning ca 3min intervaller

 

Detta varje dag(en gren) med en dag vila när jag är sliten

Link to comment
Share on other sites

Frågan är när en intervall övergår i tempolopp. För mig är intervaller en kortare period, där man håller ett högt tempo genom hela intervallen för mig max 6 min vid slätlöpning och 3 min vid backintervaller. Vid backintervall går pulsen upp min maxnivå medan den på slät eller småkuperad intervall ligger på kanske runt 80 %.

Om man kör intervaller på skidor blir det oftast stakintervaller och tanken med det är att man skall kunna lära sig staktekniken i tävlingstempo på kortare lopp.

Som LG säger så får man inte glömma bort uthållighetsträningen, som är basen i en konditionsidrott som skidor, och som skall ske i lågt tempo.

Link to comment
Share on other sites

jag  har ca dessa pulsvärden

16 min stakning mellan 130-140(max144)

16 min löpning 150-170 (max 174)

30 min cykel 125-135(max 135)

vet ej simning 7x3min men när jag får in pulsen så ligger den på 110, detta tar ca 30 sec efter intervallen

 

Jag ska ut o se om snön räcker nu, gör den det så blir det1800m intervaller annars kanske det blir ett coopertest på löpbandet.

Link to comment
Share on other sites

Fick du konstaterat om det verkligen var gikt du hade drabbats av??

En riskfaktor för gikt kan vara insulinresistens, aka pre-diabetes. En person jag känner fick gikt utan någon uppenbar anledning. Han hade mycket måttlig alkoholkonsumtion, ingen särskilt kraftig övervikt, regelbunden motion och inget överdrivet intag av födoämnen som associeras med gikt. Men i efterhand kan man konstatera att han helt säkert hade en långt utvecklas insulinresistens vid den tiden, eftersom han något år senare fick diagnosen typ 2 diabetes. Så jäkla onödigt, om bara signalerna hade tagits på allvar i tid.

 

Verkar som att du känner dej stressad av att du inte når de resultat du förväntar dej avs vikten. Men du behöver inte alls känna dej misslyckad om du inte fixar att kombinera hård träning och viktnedgång. Verkar vara väldigt vanligt att folk tror att de ska gå ned i vikt av att de tränar och så blir resultatet noll eller det motsatta. Jag har också kämpat med just detta, med blandade resultat. Finns ju så många metoder där ute så var och en får väl utvärdera och hitta sin grej. Nu tycker jag att jag har hittat ett upplägg som "funkar för mej". Har legat stabilt senaste 4 månaderna på samma vikt som jag hade för 11 år sedan när jag nådde min hittills bästa vasaloppsplacering (ca 2350). 2011-2015 vägde jag ca 15 kg mer och de kilona var inte särskilt välplacerade.

Link to comment
Share on other sites

Fick du konstaterat om det verkligen var gikt du hade drabbats av??

En riskfaktor för gikt kan vara insulinresistens, aka pre-diabetes. En person jag känner fick gikt utan någon uppenbar anledning. Han hade mycket måttlig alkoholkonsumtion, ingen särskilt kraftig övervikt, regelbunden motion och inget överdrivet intag av födoämnen som associeras med gikt. Men i efterhand kan man konstatera att han helt säkert hade en långt utvecklas insulinresistens vid den tiden, eftersom han något år senare fick diagnosen typ 2 diabetes. Så jäkla onödigt, om bara signalerna hade tagits på allvar i tid.

 

Verkar som att du känner dej stressad av att du inte når de resultat du förväntar dej avs vikten. Men du behöver inte alls känna dej misslyckad om du inte fixar att kombinera hård träning och viktnedgång. Verkar vara väldigt vanligt att folk tror att de ska gå ned i vikt av att de tränar och så blir resultatet noll eller det motsatta. Jag har också kämpat med just detta, med blandade resultat. Finns ju så många metoder där ute så var och en får väl utvärdera och hitta sin grej. Nu tycker jag att jag har hittat ett upplägg som "funkar för mej". Har legat stabilt senaste 4 månaderna på samma vikt som jag hade för 11 år sedan när jag nådde min hittills bästa vasaloppsplacering (ca 2350). 2011-2015 vägde jag ca 15 kg mer och de kilona var inte särskilt välplacerade.

ok, diabetes??

frågor eller vad jag vet.

jag dricker ej alkohol alls

jag hade något höga "sockervärde" förut men inom marginalerna.

nej jag vet ej om det var gikt

 

ska jag ta några andra prover?

Link to comment
Share on other sites

LCHF

jag har kört lchf

gick ner jättefort men tränade inget då, från 108kg till 86kg på 4 månader.

 

Jag vägde 93-94 kg innan jag började med styrketräning, då gick jag upp till nuvarande 98kg.(antagligen en hel del vätska, tar kreatin)

 

jag hoppas att jag ska ner till 94kg nu med massa kardio.

 

åkte 2,5kg grusskidor idag, ska ner och ta intervaller på cykeln nu, blir 2x30 min eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

När väl snön kommer gäller det att "masa på" så man får ihop mil. Jag åkte idag 1 tim och räknar med att jag hann 12 km på gräsunderlag. Det gick ganska bra tack vare den finkorniga snön i botten, dagens snö var fluffig och gav inte mycket skydd mot gräset. Körde ruggat, men ena skidan frös i, så jag fick stanna och skrapa bort snö o is, men genomförde träningspasset likaväl.

 

ps. antar du menade 2,5 km när du skrev 2,5 kg, eller hur ?

Link to comment
Share on other sites

All information om hur man kan förebygga att sjukdomar uppkommer är viktig. Vad innebär "långt utvecklad insulinresistens" och vad hade man kunnat gjort för att förebygga att diabetes 2 skulle bryta ut ?

Insulinresistens innebär att kroppen reagerar dåligt på insulin och att buksspotsskörteln då överproducerar insulin pga att den inte har fått signaler om att insulinet har gett effekt. Det är något som kan fortgå odiagnostiserat många år och gradivis blir värre och värre, tills att personen har diabetes typ 2.

 

Det kan nog finnas många olika åsikter om hur insulinresistens reverseras på bästa sätt, precis som med kost och folkhälsa generellt. Något som verkar vara väldigt kraftfullt är att kombinera ketogen kost och periodisk fasta (keto+IF). Om jag hade anledning att tro att jag vore akut i riskzonen att utveckla någon av våra vanliga kostrelaterade välfärdssjukdomar så är det nog på den rutan som jag skulle placera mina spelmarker.

 

Keto+IF har alltså att göra med makronutrientfördelning och periodisering av ätandet. Det innebär inte per automatik att det är hälsosamt. För att säkerställa att det är hälsosamt så får man också väga in livsmedelskvalitet och mikronutrienter. En guru på detta område är Dr Eric Berg som kan hittas på youtube.

 

Ketogen kost är en variant av lågkolhydratkost.

 

ok, diabetes??

frågor eller vad jag vet.

jag dricker ej alkohol alls

jag hade något höga "sockervärde" förut men inom marginalerna.

nej jag vet ej om det var gikt

 

ska jag ta några andra prover?

Informationen jag har gett om att gikt kan vara ett tecken på kommande diabetes är ju väldigt ”anekdotisk” eftersom det är baserat på en person. Du får göra dina egna bedömningar om du tycker att det är något du vill läsa på mer om och ev göra några tester.
Link to comment
Share on other sites

Insulinresistens innebär att kroppen reagerar dåligt på insulin och att buksspotsskörteln då överproducerar insulin pga att den inte har fått signaler om att insulinet har gett effekt. Det är något som kan fortgå odiagnostiserat många år och gradivis blir värre och värre, tills att personen har diabetes typ 2.

 

Det kan nog finnas många olika åsikter om hur insulinresistens reverseras på bästa sätt, precis som med kost och folkhälsa generellt. Något som verkar vara väldigt kraftfullt är att kombinera ketogen kost och periodisk fasta (keto+IF). Om jag hade anledning att tro att jag vore akut i riskzonen att utveckla någon av våra vanliga kostrelaterade välfärdssjukdomar så är det nog på den rutan som jag skulle placera mina spelmarker.

 

Keto+IF har alltså att göra med makronutrientfördelning och periodisering av ätandet. Det innebär inte per automatik att det är hälsosamt. För att säkerställa att det är hälsosamt så får man också väga in livsmedelskvalitet och mikronutrienter. En guru på detta område är Dr Eric Berg som kan hittas på youtube.

 

Ketogen kost är en variant av lågkolhydratkost.

 

Informationen jag har gett om att gikt kan vara ett tecken på kommande diabetes är ju väldigt ”anekdotisk” eftersom det är baserat på en person. Du får göra dina egna bedömningar om du tycker att det är något du vill läsa på mer om och ev göra några tester.

Frågan är väl om ketogen kost verkligen är att rekommendera för en person med insulinresistens eller begynnande diabetes (eller överhuvudtaget beroende på vem man frågar...). En diabetiker riskerar på ett annat sätt än helt friska människor att drabbas av ketoacidos som kan vara ett livshotande tillstånd.

Link to comment
Share on other sites

Insulinresistens innebär att kroppen reagerar dåligt på insulin och att buksspotsskörteln då överproducerar insulin pga att den inte har fått signaler om att insulinet har gett effekt. Det är något som kan fortgå odiagnostiserat många år och gradivis blir värre och värre, tills att personen har diabetes typ 2.

 

Det kan nog finnas många olika åsikter om hur insulinresistens reverseras på bästa sätt, precis som med kost och folkhälsa generellt. Något som verkar vara väldigt kraftfullt är att kombinera ketogen kost och periodisk fasta (keto+IF). Om jag hade anledning att tro att jag vore akut i riskzonen att utveckla någon av våra vanliga kostrelaterade välfärdssjukdomar så är det nog på den rutan som jag skulle placera mina spelmarker.

 

Keto+IF har alltså att göra med makronutrientfördelning och periodisering av ätandet. Det innebär inte per automatik att det är hälsosamt. För att säkerställa att det är hälsosamt så får man också väga in livsmedelskvalitet och mikronutrienter. En guru på detta område är Dr Eric Berg som kan hittas på youtube.

 

Ketogen kost är en variant av lågkolhydratkost.

 

Informationen jag har gett om att gikt kan vara ett tecken på kommande diabetes är ju väldigt ”anekdotisk” eftersom det är baserat på en person. Du får göra dina egna bedömningar om du tycker att det är något du vill läsa på mer om och ev göra några tester.

Vad är de tecken som du vet om, endast ev gikt eller vet du mer?

Link to comment
Share on other sites

Ketoacidos är ingen risk för någon med prediabetes. Sen finns det många olika sätt att äta bra, det gäller att hitta sitt sätt. Ketogen kost+fasta är ju inte direkt något som är lätt att följa. Mycket grönsaker och äta mindre kalorier än vad du förbrukar är nyckeln. Konditionsträning har också väldigt bra effekt på insulinkänsligheten.

 

Nu har jag ingen aning om du har prediabetes eller inte men om du är osäker så är det bra att kolla fasteglukos samt eventuellt göra en glukosbelastning där du kan få svar hur väl du hanterar kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade lite om diabetes och blodsocker och fick fram att normalt fastevärde var 4-6 mmol/l och om man har 6,1-7 mmol/l så har man prediabetes samt värdena för icke fastande låg högre. För en lekman borde det vara lättare att få en uppfattning om man ligger i farozonen utifrån sina fastevärden och att man håller sig under gränsvärdet 7.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade lite om diabetes och blodsocker och fick fram att normalt fastevärde var 4-6 mmol/l och om man har 6,1-7 mmol/l så har man prediabetes samt värdena för icke fastande låg högre. För en lekman borde det vara lättare att få en uppfattning om man ligger i farozonen utifrån sina fastevärden och att man håller sig under gränsvärdet 7.

Ett litet tillägg så ingen grips av panik. En frisk person kan ha betydligt högre värden än så efter måltid, men jag ser att du skrev fastevärden.

 

Är ganska. bekant med typ-1. Min mor har haft det i 40 år. Min snart 8-åriga dotter har haft det i drygt 5 år.

Min dotters sköterska berättade att hon hade gått med blodsockersensor på sig under sin graviditet ( om det var produkttest, eller för egen skull vågar jag inte svara på). Hon berättade iaf att den visade ett blodsocker på runt 12, efter en måltid hos en känd restaurangkedja. [emoji39] Hon är inte diabetiker...

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl om ketogen kost verkligen är att rekommendera för en person med insulinresistens eller begynnande diabetes (eller överhuvudtaget beroende på vem man frågar...). En diabetiker riskerar på ett annat sätt än helt friska människor att drabbas av ketoacidos som kan vara ett livshotande tillstånd.

Låter som att det är ryktesspridning på gång.Läs på istället. Viktiga grejor det här.

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/farhagor#ketoacidos

För er som inte vet så står LCHF för Low Carb High Fat, inte No Carb.

Link to comment
Share on other sites

Ketoacidos är ingen risk för någon med prediabetes. Sen finns det många olika sätt att äta bra, det gäller att hitta sitt sätt. Ketogen kost+fasta är ju inte direkt något som är lätt att följa. Mycket grönsaker och äta mindre kalorier än vad du förbrukar är nyckeln. Konditionsträning har också väldigt bra effekt på insulinkänsligheten.

 

Nu har jag ingen aning om du har prediabetes eller inte men om du är osäker så är det bra att kolla fasteglukos samt eventuellt göra en glukosbelastning där du kan få svar hur väl du hanterar kolhydrater.

Om man har varit i ketos ett tag ger glucosbelastningstest felaktigt resultat, som om man vore diabetiker. Det tar ett par dagar innan man kopplat på insulinresponserna igen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...