Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Strkenloppet rddat av konstsn

Sveriges trupp till juniorlandskamp och EYOF

Skidgymnasium inte enda vgen till skideliten

Roslagsloppet genomfrs som planerat

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Tjock gubbe vill testa att träna inför vasaloppet.

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 323 inlägg
Det är kanske lidingölöppet som är största risken som otränad för uppgiften då man är så att säga "på egna ben" hela loppet. Om man inte har som vana att springa ett tvåmilspass i veckan utan problem mellan övriga distanspass.
Visserligen har jag en teori att man bör klara repet på Lidingö om man går loppet i rask takt.

Vasaloppet kräver nog hyfsad åkteknik för att hinna.

Vättern gör man ju sittande om baken tillåter.

Vansbro kan bli väldigt kallt om det är ett sådant år och man ska hålla på i två timmar.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Det är kanske lidingölöppet som är största risken som otränad för uppgiften då man är så att säga "på egna ben" hela loppet. Om man inte har som vana att springa ett tvåmilspass i veckan utan problem mellan övriga distanspass.
Visserligen har jag en teori att man bör klara repet på Lidingö om man går loppet i rask takt.

Vasaloppet kräver nog hyfsad åkteknik för att hinna.

Vättern gör man ju sittande om baken tillåter.

Vansbro kan bli väldigt kallt om det är ett sådant år och man ska hålla på i två timmar.

då tänker vi rätt lika, som sagt jag tränar PW nu med viktväst och ligger på 6-7 km /h tror jag borde gå i 8km/h och då få slut tid på 3,5h, eller gå uppför o jogga på planan.

vasaaloppet kan ju bytas mot engelbrekt,, beror nog på om jag stakar eller åker vanligt, men visst , just nu kanske det är det tuffaste, men med nya skidor behöver man nog knappt träna... men vad är rimligt, träna så man åker ett 4.5 mils lopp innan?

vättern handlar mest om hur ont i baken man får.

vansbro hoppas jag på under 21 grader så man får använda dräkt/flytväst) och där ska jag bara testa simma ca 1km i motströms, men vet inte var.

just nu då, toppar träningen med 6km pw  dagligen, men om någon dag får jag hem cykeln och då blir det den istället.

anledningen till viktväst och PW är mest för att stärka ligament i knäna och resten av kroppen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 899 inlägg

PW är väldigt bra om man har övervikt, men skippa viktvästen och öka längden i stället (du har ju redan en viktväst som skall minskas ner) Genom att öka längden på PW får du fettförbränning och stärker benen inför ev jogging framledes. 1 mil på 1,5 tim brukar vara en rek fart i PW och testa någon gång att gå 2 mil för uthålligheten.

Börja med att köra ett seedningslopp på skidor tex Nybroloppet och ta därefter ställning till om du skall åka vasaloppet i hel eller halv form. (finns startplatser att köpa på startplatser.se)

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

PW är väldigt bra om man har övervikt, men skippa viktvästen och öka längden i stället (du har ju redan en viktväst som skall minskas ner) Genom att öka längden på PW får du fettförbränning och stärker benen inför ev jogging framledes. 1 mil på 1,5 tim brukar vara en rek fart i PW och testa någon gång att gå 2 mil för uthålligheten.

Börja med att köra ett seedningslopp på skidor tex Nybroloppet och ta därefter ställning till om du skall åka vasaloppet i hel eller halv form. (finns startplatser att köpa på startplatser.se)

ja mitt egna fel, tjock gubbe är inte riktigt sant, tung gubbe är mer rätt, har inge airbag sedan 1 år tillbaks.

men jag har kört riktigt tuff styrketräning typ ett år nu med bra kost,

enkelt sagt, vägde 108 kg för 1-1,5 år sedan, bantade ner mig med lchf till 88kg, byggde upp mig med muskler(säkert massa vatten o fett med) så ligger på 98kg nu.

målet är att trimma ytterligare ner mot 92-93kg men samtidigt öka konditionen och försöka bibehålla styrkan.

PW med viktväst är för att spara tid, hellre 30 min med viktväst än 30 min uten, självklart är 90 min utan väst bättre än 30 min med viktväst.

detta löser jag nu med att träna skike,rullskidor,skidor,cykel,löpning, blir det riktigt kul så löser jag nog tidsproblemen.

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Jag säger kör på! Är ju inte värre än att du eventuellt måste bryta.

Med rätt inställning och pannben kommer man långt!

Men.. Håller helt med om att du kan behöva längre träningspass för att vänja kroppen.

Lycka till!

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Jag har nu kört gym varje dag och ca 6 mil cykel och 2km skike, hann ju med ca 4km skidor innan snön försvann, och 2 pass i simbassängen , 300m första gången och 600m igår, men tyvärr så var jag nog sjuk igår.

Ligger i soffan och kollar skidor nu och vill bara ut men när jag reser mig för mer kaffe så bara skriker musklerna, så måste ta det lugnt nån dag till.

skike var trist då jag märkte att däcken ej höll luften, trist när man köpte begagnade i nyskick, men nya slangar beställda.

Vi har fått snö idag men ännu inte så det täcker marmarken, hoppas på mer så kag får testa mina Madshus.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 899 inlägg

Viktigt att komma på snö och börja åka. Jag rekommenderar att du åker till Landsbro och tränar på deras konstnöspår. Det är bra preparerat och inga svåra backar. Du startar utanför Parken och kör rakt fram nerför backen i vänstertrafik, vänder och kör tillbaka = 1600 m, tar sen lilla rundan 600 m genom att svänga runt åt vänster och är sen tillbaka = 2,2 km. Banan är dock avstängd lördag-söndag för GM, ev att de öppnar efter tävlingarna på söndag em. I så fall rekommenderar jag att du vänder före Ravinen, som är en mycket brant nerförsbacke, som man sen återkommer till som saxbacke efter en vända.

Råtefella

Råtefella

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Tips: Åk uten stavar på plattan när du tränar på snö. 

Tips 2: Kapa rejalt på gymträningen. 

(Jag var 173cm/96kg på Vasaloppet 2016: 6.40)  :)

VL 2015: Led 5: 7.07 VL 2016: Led 5: 6.40 VL 2018: led4: 6.22

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg
Japp
Helt rätt, gymmet kommer stå tillbaks när snön kommer, men kör det sista nu, dock behåller jag vikterna ökar ej utan höjer tempot.
Hoppas gå ner nått kg på det sättet.

Kag jobbar för att få med någon till Nybro , känns sådär att köra 11 mil för att åka 2x20 min, mer orkar jag nog ej nu.

Men vill gudarna så får vi 5cm inatt o imorgon då kan jag åka på min hästrakbana, 975 m...
Men tränar kondisen i simhallen nu, ökat från 300 till 550 till 600m då det går framåt.
Ja sen pw 7 km varje dag utöver annan träning.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 899 inlägg

Är planen fortfarande 9 mil i vasaskogarna ? Då kan jag berätta att det är 6 veckor till ÖS och 7 veckor till VL. Tiden rinner iväg snabbt och om du menar allvar med att deltaga måste du trappa upp skidåkningen på snö rejält nu, det räcker inte med små "fisrundor". Dessutom måste du testa ut vilka alternativa lägen du skall ha på din MOVE-bindning utifrån det före som gäller.

Lita inte på att natursnön skall komma - planera in resor till konstsnön, där det ofta är mer vasaloppsliknande spår - kommer den är det bara att tacka och ta emot.

Rossi86

Rossi86

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Spännande! Efter mindre lyckad vadslagning fick jag åka och köpa skidor, pjäxor och stavar i slutet på januari 2017. Skrapade ihop 8 mil totalt (enda milen i vuxen ålder) och stakade mig runt ÖS på 8:50

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Är planen fortfarande 9 mil i vasaskogarna ? Då kan jag berätta att det är 6 veckor till ÖS och 7 veckor till VL. Tiden rinner iväg snabbt och om du menar allvar med att deltaga måste du trappa upp skidåkningen på snö rejält nu, det räcker inte med små "fisrundor". Dessutom måste du testa ut vilka alternativa lägen du skall ha på din MOVE-bindning utifrån det före som gäller.

Lita inte på att natursnön skall komma - planera in resor till konstsnön, där det ofta är mer vasaloppsliknande spår - kommer den är det bara att tacka och ta emot.

Du har helt rätt. Angående Move-bindningen vill jag också tillägga att man måste träna på att snurra på skruven. Det är lätt att göra det när man står i butiken och testar men att ha en vikten av mig som väger runt 73kg på en bindning kräver lite kraft och insats. Det behövs en del tyngdöverföring för att lätta på trycket på den skidan som ska skruvas. Till detta kommer att stavarna ska hållas inom kontroll.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg
Målet är klassikern 2020
Men jag ska träna för den i år, Vasaloppet blir det inte i år men kanske något annat Lopp.

Angående move så får vi se hur svårt det är, borde väl funka om man stannar och ändrar.
Vi har fått 20 mm inatt hoppas på lika mycket till idag så blir det en runda ikväll, jag har lyckats skada höger foten, nån sträckning i vristen, kanske vid kick i simningen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 899 inlägg

Ja, det låter klokt, då behöver du inte stressa upp din skidåkning utan i lugn och ro träna upp tekniken. Sen finns det ju långlopp i Småland att testa på, inte nödvändigt att ta 4-milen direkt utan starta upp med 2-milen (som min son) Vill du känna på atmosfären i vasaloppsspåret på ej fulldistans finns ju både Kortvasan och Halvvasan - inte fel att skaffa sig lite erfarenhet inför en start 2020.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

jag har fått ta en vilodag, jag testade pw men foten ömmade, så jag har kört liniment ikväll o ska nu sätta mig i biorummet.

Det kom ej tillräckligt mycket snö, men funkar foten så blir det simning i morgon.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg
Skit
Foten är kass, och jag begriper inte varför !
Blev 8 skitjobbiga längder innan jag fick bryta, satt 90 min i bubbelpoolen men foten är kass.
Det får bli läkare på måndag om det inte blir bättre

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 078 inlägg
Ställ dig i stakmaskinen så länge!

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 064 inlägg

Skit
Foten är kass, och jag begriper inte varför !
Blev 8 skitjobbiga längder innan jag fick bryta, satt 90 min i bubbelpoolen men foten är kass.
Det får bli läkare på måndag om det inte blir bättre

Vad har du gjort om foten inte ens tål simning?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 260 inlägg
Blir så kraftiga bensparkar om man tar 200 i knäböj

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Vad har du gjort om foten inte ens tål simning?

ingen aning, kanske typ sprätt till med foten eller överansträngt nån liten fjantmuskel.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar