Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Krger suvern vinnare i Davos - Hggstrm 15:e

Linn Smskar tva i Vuokatti

Hanna berg tva i Hochfilzen

Johaug verlgsen igen - Kalla tionde

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Tjock gubbe vill testa att träna inför vasaloppet.

• Vänligen logga in för att kunna svara
113 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 446 inlägg

Fotskadan kommer inte från simningen även om den känns när du simmar. Får man en skada kan den kännas i många olika situationer, så det är inget konstigt med det. Jag tror helt enkelt att du tränat för mycket och hårt, så att du fått en stressfraktur i foten. Det gäller nu att köra alternativ träning, där du inte belastar foten,finns en hel del övningar att välja på där stakträning är en.

Sen gäller det att hålla huvudet kallt och inte börja träna med foten för tidigt, så att skadan går upp igen och ta det mycket försiktigt i början.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Jag fick medicin mot gikt och det känns något bättre nu ikväll, imorse staplade jag fram.

Jag trodde man fick gikt av alkohol men tydligen så är bönor och ärter stora bovar med.

o det var det jag åt sista dagarna, lever själv så äter ofta samma lunch o middag.

om det fortsätter åt rätt håll så tar jag gymmet i morgon, eller om det kommer lite mer snö så stakar jag några km

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 321 inlägg
Har du ingen böna? Tyckte du skrev att du hade massor..

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 446 inlägg

Visst är det bra med en böna

när gräsmattorna är gröna

och man ser ut att lida

då det ej går att glida

då kan man tillsammans göra något kul

nu när det inte längre är jul

tills tiden är mogen

att dra åt skogen.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg
Kom liiiite snö
Så jag tog fulskidorna å spårade upp 1200 m, men lär väl försvinna inatt

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 321 inlägg

Visst är det bra med en böna

när gräsmattorna är gröna

och man ser ut att lida

då det ej går att glida

då kan man tillsammans göra något kul

nu när det inte längre är jul

tills tiden är mogen

att dra åt skogen.

:wub:  :wub:  :wub:

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg
det var samma i förgår, spårade med fulskidorna 1200m, smh lovade ju snö igår....
nu är det nästan barmark.

Jag har börjat stakträna i maskin på gymmet, men känns ju sådär.
körde iallafall 20 min igår.
Idag körde jag 4x5 min intervall löpning på bandet, blev totalt 47 min löpning(skittrött)

tänkte ligga mellan 140-155 i puls men det sket sig, sista minutern i intervallerna så låg jag på 170, toppade på 174.

Hoppas det ger mer än träningsvärk:) :)

Tyvärr så vill inte vikten ner trots bra kost, ligger stadigt på 98-99kg

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 321 inlägg
Svårt att hitta bra skidor när man väger 199 kg. Det finns många upplägg på intervallträning för att göra stakmaskin roligare, kolla upp dessa! Stakmaskin är fantastiskt bra alternativ till snöskidor.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 446 inlägg

Intervallöpning är en mycket bra träning att höja din syreupptagningsförmåga, att pulsen stack upp i slutet är ett bevis på att du behöver träna lite mer i denna träningsform. Men kör inte för ofta utan låt denna träning "verka" under några dagar upp till en vecka, innan du kör nästa gång. Sen är skiergen en bra träningsform, kolla gärna på instruktionsvideo för att få till rätt stakning.

Återstår att se om snön kommer tillbaka och att bli stel i ljumskarna är normalt i början, då är du inne på rätt spår.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg
Nu gick jag ner 100kg
Sitter i bastun efter 50min pw, hunden ville ut.

Skike går inte nu, isigt som sjutton, knappt jag vågade pw.

Ska söka intervallträning i stakmaskin, men antar att mina 4-5 min intervaller borde funka där med

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 925 inlägg
Vikten går bara ner om ändrar förhållandet aktivitet och födointaget t ex ät samma och rör dig mer.
Tyvärr mycket enklare att öka intag än uttag, t ex bränner ett kort intervallpass inte så mycket som ett långt och lugnt pass.

Sedan ökar ju aptiten när man tränar så inte helt enkelt...
Jag försöker och försöker men ligger ganska still på min vikt

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

idag blev det 7 intervaller 100m simning och på nu ikväll 3km cykel(60 min)

imorgon blir det stakträning i maskinen.

jävla skitväder, snart får jag väl köpa långfärdsskridskor för att få träna utomhus.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 446 inlägg

Jag hoppas på ihållande kyla framöver och att isarna blir bärkraftiga, så att jag kan ta fram långfärdsskridskorna och skejta fram

över isen inte i första hand för träningens utan för nöjets skull. :)  Även om jag använder mina skejtstavar är det bra träning för benen men mest stärkande för psyket. B)

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

jo långfärdskriskor låter skittrevligt.

Idag körde jag stakintervaller i maskin, betydligt roligare än jag trott

körde 5x 16 min, jag kom 3150-3270m per intervall, ca 12km/h

enligt en vasaloppsåkare var 4,3 i motstånd samma som flatåkning, jag körde på 6

Tips på annan träning på stakmaskinen?

eller funkar det bra som jag gör?

12km /h blir ju 8h i vasaloppet.....om man nu klarar den farten i 8h

Om jag ska fortsätta med 16min intervaller så är det  ju bara att öka farten allt eftersom

pulsen låg från 127-144, jag gissar min maxpuls är 185

jag sprang och 174 i puls verkade lite svårt att komma över utan att jag var tom(jag var slut efteråt men kunde nog pressat 10 slag till.

Tänker köra

löpning 8min intervaller

cykel 30 min intervaller

skidor

16 min intervaller

simning ca 3min intervaller

Detta varje dag(en gren) med en dag vila när jag är sliten

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 304 inlägg
låter som det är mycket intervaller. Hur har du det med uthållighetsträningen?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

låter som det är mycket intervaller. Hur har du det med uthållighetsträningen?

jag hatar att vara inomhus, så längsta intervaller är 2x30 min på cykel, men 5x16 min är ju 80 min....

som sagt det är 2020 jag ska soooopa hem allt:):)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 446 inlägg

Frågan är när en intervall övergår i tempolopp. För mig är intervaller en kortare period, där man håller ett högt tempo genom hela intervallen för mig max 6 min vid slätlöpning och 3 min vid backintervaller. Vid backintervall går pulsen upp min maxnivå medan den på slät eller småkuperad intervall ligger på kanske runt 80 %.

Om man kör intervaller på skidor blir det oftast stakintervaller och tanken med det är att man skall kunna lära sig staktekniken i tävlingstempo på kortare lopp.

Som LG säger så får man inte glömma bort uthållighetsträningen, som är basen i en konditionsidrott som skidor, och som skall ske i lågt tempo.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

jag  har ca dessa pulsvärden

16 min stakning mellan 130-140(max144)

16 min löpning 150-170 (max 174)

30 min cykel 125-135(max 135)

vet ej simning 7x3min men när jag får in pulsen så ligger den på 110, detta tar ca 30 sec efter intervallen

Jag ska ut o se om snön räcker nu, gör den det så blir det1800m intervaller annars kanske det blir ett coopertest på löpbandet.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg
Nä grusbana idag igen
Men det ska komma 2cm i morgon kväll, sparar mig tills imorgon, kör bröst axlar triceps istället!

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 483 inlägg
Fick du konstaterat om det verkligen var gikt du hade drabbats av??
En riskfaktor för gikt kan vara insulinresistens, aka pre-diabetes. En person jag känner fick gikt utan någon uppenbar anledning. Han hade mycket måttlig alkoholkonsumtion, ingen särskilt kraftig övervikt, regelbunden motion och inget överdrivet intag av födoämnen som associeras med gikt. Men i efterhand kan man konstatera att han helt säkert hade en långt utvecklas insulinresistens vid den tiden, eftersom han något år senare fick diagnosen typ 2 diabetes. Så jäkla onödigt, om bara signalerna hade tagits på allvar i tid.

Verkar som att du känner dej stressad av att du inte når de resultat du förväntar dej avs vikten. Men du behöver inte alls känna dej misslyckad om du inte fixar att kombinera hård träning och viktnedgång. Verkar vara väldigt vanligt att folk tror att de ska gå ned i vikt av att de tränar och så blir resultatet noll eller det motsatta. Jag har också kämpat med just detta, med blandade resultat. Finns ju så många metoder där ute så var och en får väl utvärdera och hitta sin grej. Nu tycker jag att jag har hittat ett upplägg som "funkar för mej". Har legat stabilt senaste 4 månaderna på samma vikt som jag hade för 11 år sedan när jag nådde min hittills bästa vasaloppsplacering (ca 2350). 2011-2015 vägde jag ca 15 kg mer och de kilona var inte särskilt välplacerade.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar