Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Hanna berg tappade ledningen - Sverige trea

Westberg och Olsson fristilsvinnare p Idre Fjll

Dubbelt Ryssland - Sverige sexa

Fin tredjeplats av Sveriges stafettdamer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Tjock gubbe vill testa att träna inför vasaloppet.

• Vänligen logga in för att kunna svara
113 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 430 inlägg

All information om hur man kan förebygga att sjukdomar uppkommer är viktig. Vad innebär "långt utvecklad insulinresistens" och vad hade man kunnat gjort för att förebygga att diabetes 2 skulle bryta ut ?

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 304 inlägg

All information om hur man kan förebygga att sjukdomar uppkommer är viktig. Vad innebär "långt utvecklad insulinresistens" och vad hade man kunnat gjort för att förebygga att diabetes 2 skulle bryta ut ?

LCHF

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Fick du konstaterat om det verkligen var gikt du hade drabbats av??
En riskfaktor för gikt kan vara insulinresistens, aka pre-diabetes. En person jag känner fick gikt utan någon uppenbar anledning. Han hade mycket måttlig alkoholkonsumtion, ingen särskilt kraftig övervikt, regelbunden motion och inget överdrivet intag av födoämnen som associeras med gikt. Men i efterhand kan man konstatera att han helt säkert hade en långt utvecklas insulinresistens vid den tiden, eftersom han något år senare fick diagnosen typ 2 diabetes. Så jäkla onödigt, om bara signalerna hade tagits på allvar i tid.

Verkar som att du känner dej stressad av att du inte når de resultat du förväntar dej avs vikten. Men du behöver inte alls känna dej misslyckad om du inte fixar att kombinera hård träning och viktnedgång. Verkar vara väldigt vanligt att folk tror att de ska gå ned i vikt av att de tränar och så blir resultatet noll eller det motsatta. Jag har också kämpat med just detta, med blandade resultat. Finns ju så många metoder där ute så var och en får väl utvärdera och hitta sin grej. Nu tycker jag att jag har hittat ett upplägg som "funkar för mej". Har legat stabilt senaste 4 månaderna på samma vikt som jag hade för 11 år sedan när jag nådde min hittills bästa vasaloppsplacering (ca 2350). 2011-2015 vägde jag ca 15 kg mer och de kilona var inte särskilt välplacerade.

ok, diabetes??

frågor eller vad jag vet.

jag dricker ej alkohol alls

jag hade något höga "sockervärde" förut men inom marginalerna.

nej jag vet ej om det var gikt

ska jag ta några andra prover?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

LCHF

jag har kört lchf

gick ner jättefort men tränade inget då, från 108kg till 86kg på 4 månader.

Jag vägde 93-94 kg innan jag började med styrketräning, då gick jag upp till nuvarande 98kg.(antagligen en hel del vätska, tar kreatin)

jag hoppas att jag ska ner till 94kg nu med massa kardio.

åkte 2,5kg grusskidor idag, ska ner och ta intervaller på cykeln nu, blir 2x30 min eller liknande.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 430 inlägg

När väl snön kommer gäller det att "masa på" så man får ihop mil. Jag åkte idag 1 tim och räknar med att jag hann 12 km på gräsunderlag. Det gick ganska bra tack vare den finkorniga snön i botten, dagens snö var fluffig och gav inte mycket skydd mot gräset. Körde ruggat, men ena skidan frös i, så jag fick stanna och skrapa bort snö o is, men genomförde träningspasset likaväl.

ps. antar du menade 2,5 km när du skrev 2,5 kg, eller hur ?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

ja ca 2,5km

men kanske hade jag 2,5kg sand grus med mig:):)

Det blev 47km cykel på gymmet iallafall, ont i röven annars rätt ok.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 479 inlägg

Insulinresistens innebär att kroppen reagerar dåligt på insulin och att buksspotsskörteln då överproducerar insulin pga att den inte har fått signaler om att insulinet har gett effekt. Det är något som kan fortgå odiagnostiserat många år och gradivis blir värre och värre, tills att personen har diabetes typ 2.

Det kan nog finnas många olika åsikter om hur insulinresistens reverseras på bästa sätt, precis som med kost och folkhälsa generellt. Något som verkar vara väldigt kraftfullt är att kombinera ketogen kost och periodisk fasta (keto+IF). Om jag hade anledning att tro att jag vore akut i riskzonen att utveckla någon av våra vanliga kostrelaterade välfärdssjukdomar så är det nog på den rutan som jag skulle placera mina spelmarker.

Keto+IF har alltså att göra med makronutrientfördelning och periodisering av ätandet. Det innebär inte per automatik att det är hälsosamt. För att säkerställa att det är hälsosamt så får man också väga in livsmedelskvalitet och mikronutrienter. En guru på detta område är Dr Eric Berg som kan hittas på youtube.

Ketogen kost är en variant av lågkolhydratkost.

ok, diabetes??
frågor eller vad jag vet.
jag dricker ej alkohol alls
jag hade något höga "sockervärde" förut men inom marginalerna.
nej jag vet ej om det var gikt

ska jag ta några andra prover?

Informationen jag har gett om att gikt kan vara ett tecken på kommande diabetes är ju väldigt ”anekdotisk” eftersom det är baserat på en person. Du får göra dina egna bedömningar om du tycker att det är något du vill läsa på mer om och ev göra några tester.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 143 inlägg

Insulinresistens innebär att kroppen reagerar dåligt på insulin och att buksspotsskörteln då överproducerar insulin pga att den inte har fått signaler om att insulinet har gett effekt. Det är något som kan fortgå odiagnostiserat många år och gradivis blir värre och värre, tills att personen har diabetes typ 2.

Det kan nog finnas många olika åsikter om hur insulinresistens reverseras på bästa sätt, precis som med kost och folkhälsa generellt. Något som verkar vara väldigt kraftfullt är att kombinera ketogen kost och periodisk fasta (keto+IF). Om jag hade anledning att tro att jag vore akut i riskzonen att utveckla någon av våra vanliga kostrelaterade välfärdssjukdomar så är det nog på den rutan som jag skulle placera mina spelmarker.

Keto+IF har alltså att göra med makronutrientfördelning och periodisering av ätandet. Det innebär inte per automatik att det är hälsosamt. För att säkerställa att det är hälsosamt så får man också väga in livsmedelskvalitet och mikronutrienter. En guru på detta område är Dr Eric Berg som kan hittas på youtube.

Informationen jag har gett om att gikt kan vara ett tecken på kommande diabetes är ju väldigt ”anekdotisk” eftersom det är baserat på en person. Du får göra dina egna bedömningar om du tycker att det är något du vill läsa på mer om och ev göra några tester.

Frågan är väl om ketogen kost verkligen är att rekommendera för en person med insulinresistens eller begynnande diabetes (eller överhuvudtaget beroende på vem man frågar...). En diabetiker riskerar på ett annat sätt än helt friska människor att drabbas av ketoacidos som kan vara ett livshotande tillstånd.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Vad är de tecken som du vet om, endast ev gikt eller vet du mer?

Denka

Denka

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Ketoacidos är ingen risk för någon med prediabetes. Sen finns det många olika sätt att äta bra, det gäller att hitta sitt sätt. Ketogen kost+fasta är ju inte direkt något som är lätt att följa. Mycket grönsaker och äta mindre kalorier än vad du förbrukar är nyckeln. Konditionsträning har också väldigt bra effekt på insulinkänsligheten.

Nu har jag ingen aning om du har prediabetes eller inte men om du är osäker så är det bra att kolla fasteglukos samt eventuellt göra en glukosbelastning där du kan få svar hur väl du hanterar kolhydrater.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 430 inlägg

Jag kollade lite om diabetes och blodsocker och fick fram att normalt fastevärde var 4-6 mmol/l och om man har 6,1-7 mmol/l så har man prediabetes samt värdena för icke fastande låg högre. För en lekman borde det vara lättare att få en uppfattning om man ligger i farozonen utifrån sina fastevärden och att man håller sig under gränsvärdet 7.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg
Hmm
Låter som att jag bör kolla så jag om inte annat kan lägga det bakom mig.

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 460 inlägg

Jag kollade lite om diabetes och blodsocker och fick fram att normalt fastevärde var 4-6 mmol/l och om man har 6,1-7 mmol/l så har man prediabetes samt värdena för icke fastande låg högre. För en lekman borde det vara lättare att få en uppfattning om man ligger i farozonen utifrån sina fastevärden och att man håller sig under gränsvärdet 7.

Ett litet tillägg så ingen grips av panik. En frisk person kan ha betydligt högre värden än så efter måltid, men jag ser att du skrev fastevärden.

Är ganska. bekant med typ-1. Min mor har haft det i 40 år. Min snart 8-åriga dotter har haft det i drygt 5 år.
Min dotters sköterska berättade att hon hade gått med blodsockersensor på sig under sin graviditet ( om det var produkttest, eller för egen skull vågar jag inte svara på). Hon berättade iaf att den visade ett blodsocker på runt 12, efter en måltid hos en känd restaurangkedja. Hon är inte diabetiker...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 304 inlägg

Frågan är väl om ketogen kost verkligen är att rekommendera för en person med insulinresistens eller begynnande diabetes (eller överhuvudtaget beroende på vem man frågar...). En diabetiker riskerar på ett annat sätt än helt friska människor att drabbas av ketoacidos som kan vara ett livshotande tillstånd.

Låter som att det är ryktesspridning på gång.Läs på istället. Viktiga grejor det här.
https://www.dietdoct...agor#ketoacidos
För er som inte vet så står LCHF för Low Carb High Fat, inte No Carb.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 304 inlägg

Ketoacidos är ingen risk för någon med prediabetes. Sen finns det många olika sätt att äta bra, det gäller att hitta sitt sätt. Ketogen kost+fasta är ju inte direkt något som är lätt att följa. Mycket grönsaker och äta mindre kalorier än vad du förbrukar är nyckeln. Konditionsträning har också väldigt bra effekt på insulinkänsligheten.

Nu har jag ingen aning om du har prediabetes eller inte men om du är osäker så är det bra att kolla fasteglukos samt eventuellt göra en glukosbelastning där du kan få svar hur väl du hanterar kolhydrater.

Om man har varit i ketos ett tag ger glucosbelastningstest felaktigt resultat, som om man vore diabetiker. Det tar ett par dagar innan man kopplat på insulinresponserna igen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 430 inlägg

Låter som att det är ryktesspridning på gång.Läs på istället. Viktiga grejor det här.

En period var det på modet att köra fasta måndag-torsdag före en viktig tävling på söndag. Jag testade några gånger och under fastans gång kunde man känna att med utandningsluften kom ett speciellt ämne, som bildades av fettförbränningen och som då benämndes ketoner mao ett ofarligt tillstånd till följd av fastan.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 143 inlägg

Ryktesspridning...?

Ketos kan övergå till ketoacidos vid diabetes. https://sv.wikipedia...bolt_tillstånd)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 479 inlägg
Finns väl avarter med det mesta och det var bla därför jag rekommenderade Dr Eric Bergs youtubekanal. Han sätter alltid hälsan främst och förklarar bra. Tex en grej han ofta upprepar för folk som vill gå ned i vikt:

Dont loose weight to get healthy.
Get healty first, then you will loose the weight.

Jag rekommenderar den kanalen till alla även om ni är helt ointresserade av lågkolhydratkost och fasta. Eftersom man lär sig väldigt mycket om mineraler, vitaminer, hormoner etc etc.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 304 inlägg

Ryktesspridning...?
Ketos kan övergå till ketoacidos vid diabetes. https://sv.wikipedia...bolt_tillstånd)

Du får skilja på diabetes typ ett och typ två. Annars blir det väldigt fel. Typ ett diabetiker som inte tar sitt livsnödvändiga insulin, av någon outgrundlig anledning, kan drabbas av ketoacidos. Diabetes typ ett kan inte botas av lågkolhydratkost, de måste alltid ta insulin, men de kan minska sitt insulinbehov mycket vilket i sig medför stora hälsovinster. Sen är det, vad jag förstår, rätt individuellt hur folk med typ ett diabetes reagerar på träning och kost.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 143 inlägg

Du får skilja på diabetes typ ett och typ två. Annars blir det väldigt fel. Typ ett diabetiker som inte tar sitt livsnödvändiga insulin, av någon outgrundlig anledning, kan drabbas av ketoacidos. Diabetes typ ett kan inte botas av lågkolhydratkost, de måste alltid ta insulin, men de kan minska sitt insulinbehov mycket vilket i sig medför stora hälsovinster. Sen är det, vad jag förstår, rätt individuellt hur folk med typ ett diabetes reagerar på träning och kost.

Tack, jag vet skillnaden. Jag har haft typ 1 i drygt 40 år nu...

Eftersom du är insatt vet du också att det finns grader av typ2, allt i från de som kan klara sig utan medicinering genom att styra upp kost och motion till de som tar insulin i samma mängd som de med typ 1. Sen finns många som går med typ2 utan att veta om det. Lek sen med tanken på vad som händer när en oupptäckt typ 2:a som kör ketogen kost men bestämmer sig för att fuska (trots allt sånt som händer) och trycker i sig en stor pizza och en stor cola vilket får blodsockret att stiga kraftigt om insulinproduktionen är begränsad och sedan är kroppen redan full med ketoner. Vips är blodsockret över 12 mmol/liter och förutsättningarna för ketoacidos börjar närma sig. Eller kan det inte hända?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar