Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tjock gubbe vill testa att träna inför vasaloppet.


Ozzian

Recommended Posts

Låter som att det är ryktesspridning på gång.Läs på istället. Viktiga grejor det här.

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/farhagor#ketoacidos

För er som inte vet så står LCHF för Low Carb High Fat, inte No Carb.

En period var det på modet att köra fasta måndag-torsdag före en viktig tävling på söndag. Jag testade några gånger och under fastans gång kunde man känna att med utandningsluften kom ett speciellt ämne, som bildades av fettförbränningen och som då benämndes ketoner mao ett ofarligt tillstånd till följd av fastan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Låter som att det är ryktesspridning på gång.Läs på istället. Viktiga grejor det här.

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/farhagor#ketoacidos

För er som inte vet så står LCHF för Low Carb High Fat, inte No Carb.

Ryktesspridning...?

Ketos kan övergå till ketoacidos vid diabetes. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillst%C3%A5nd)

Link to comment
Share on other sites

Finns väl avarter med det mesta och det var bla därför jag rekommenderade Dr Eric Bergs youtubekanal. Han sätter alltid hälsan främst och förklarar bra. Tex en grej han ofta upprepar för folk som vill gå ned i vikt:

 

Dont loose weight to get healthy.

Get healty first, then you will loose the weight.

 

Jag rekommenderar den kanalen till alla även om ni är helt ointresserade av lågkolhydratkost och fasta. Eftersom man lär sig väldigt mycket om mineraler, vitaminer, hormoner etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Ryktesspridning...?

Ketos kan övergå till ketoacidos vid diabetes. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillst%C3%A5nd)

Du får skilja på diabetes typ ett och typ två. Annars blir det väldigt fel. Typ ett diabetiker som inte tar sitt livsnödvändiga insulin, av någon outgrundlig anledning, kan drabbas av ketoacidos. Diabetes typ ett kan inte botas av lågkolhydratkost, de måste alltid ta insulin, men de kan minska sitt insulinbehov mycket vilket i sig medför stora hälsovinster. Sen är det, vad jag förstår, rätt individuellt hur folk med typ ett diabetes reagerar på träning och kost.
Link to comment
Share on other sites

Du får skilja på diabetes typ ett och typ två. Annars blir det väldigt fel. Typ ett diabetiker som inte tar sitt livsnödvändiga insulin, av någon outgrundlig anledning, kan drabbas av ketoacidos. Diabetes typ ett kan inte botas av lågkolhydratkost, de måste alltid ta insulin, men de kan minska sitt insulinbehov mycket vilket i sig medför stora hälsovinster. Sen är det, vad jag förstår, rätt individuellt hur folk med typ ett diabetes reagerar på träning och kost.

Tack, jag vet skillnaden. Jag har haft typ 1 i drygt 40 år nu...

 

Eftersom du är insatt vet du också att det finns grader av typ2, allt i från de som kan klara sig utan medicinering genom att styra upp kost och motion till de som tar insulin i samma mängd som de med typ 1. Sen finns många som går med typ2 utan att veta om det. Lek sen med tanken på vad som händer när en oupptäckt typ 2:a som kör ketogen kost men bestämmer sig för att fuska (trots allt sånt som händer) och trycker i sig en stor pizza och en stor cola vilket får blodsockret att stiga kraftigt om insulinproduktionen är begränsad och sedan är kroppen redan full med ketoner. Vips är blodsockret över 12 mmol/liter och förutsättningarna för ketoacidos börjar närma sig. Eller kan det inte hända?

Link to comment
Share on other sites

Jag fick nu veta att mina höga sockervärde var en kraftig varning för diabetes.

Jag visste inte detta, kunde de inte sagt att jag MÅSTE sluta ed socker mm.

 

Nu gick mina värden ner med bara träning, men för en lekman som mig betyder inte lite höga sockervärden samma som varning för diabetes.

Hade jag haft väldigt höga värden så hade dom kanske talat om riskerna.

 

Jaja, nu blir det ännu mindre kolhydrater i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Akta dig för den där tillsatt-socker-fällan. Det är snabba kolhydrater överhuvudtaget man skall akta sig för. En annan är fullkornsfällan.

Vad är fullkornsfällan ?

Jag såg ett program på TV, där man tittat på hur mycket socker olika livsmedel innehåller. Programledaren besökte även ett bageri och där rekommenderade man en typ av bröd, som inte bröts ner till glykogen i lika hög grad som annat bröd. Det var inte fullkornsbröd även om man använde hela kornet, men någon process gjorde att brödet bildades en speciell bakterieflora i tarmen, som var positivt för näringsupptaget. Tyvärr har jag glömt vad programmet hette, men det var engelskspråkigt, synd för jag skulle vilja se programmet igen i sin helhet.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick nu veta att mina höga sockervärde var en kraftig varning för diabetes.

Jag visste inte detta, kunde de inte sagt att jag MÅSTE sluta ed socker mm.

 

Nu gick mina värden ner med bara träning, men för en lekman som mig betyder inte lite höga sockervärden samma som varning för diabetes.

Hade jag haft väldigt höga värden så hade dom kanske talat om riskerna.

 

Jaja, nu blir det ännu mindre kolhydrater i fortsättningen.

Vad hade du för värden och vad har du för värden nu ? Min fru är ett gränsfall på diabetes och går på regelbundna kontroller hos diabetessköterskan för att få veta om hon ligger på rätt sida om 7 mmol/l

Link to comment
Share on other sites

Vad är fullkornsfällan ?

Jag såg ett program på TV, där man tittat på hur mycket socker olika livsmedel innehåller.

Fullkornsfällan är att man lurar folk att tro att, ur ett blodsockerperspektiv, är ok att äta fullkorns- pasta, bröd, ris, you name it. Många som hört att det inte är så bra att äta mycket pasta, ris, potatis mm, fås att tro att fullkornsprodukter skulle lösa problemet. Folk är inte svårlurade. De får sin sockerfix och blir av med sin sockerångest. Magic

Glömde en länk

https://www.metro.se/artikel/experterna-det-h%C3%A4r-%C3%A4r-den-nyttigaste-pastan-xr(för en gångs skull inte en LCHF snubbe/snubba)

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag att det är lite väl många råd liknande "lyssna på denna" eller "följ detta" och "detta funkar på mig" utan någon som helst faktagranskning. Att länka till dietdoktorn eller liknande tycker jag bara är skrämmande, inte mkt stöd inom forskningen där inte. Många nämner socker som orsaken till allt hemskt här i världen och tar upp det ena exemplet efter det andra. När man sen kommer med motargument så har man fel. Kostråd och kostrådgivning är väldigt svårt och invecklat, för att inte tala om forskningen runt kost. Det största problemet med kost är att det intas för många kalorier. Man kan bli överviktig av nästan vad som helst om man äter/dricker för mkt.

Men vi kan väl likna detta med hur "enkelt" det är att forska på vilken valla som är bäst, stenslip vs. stålsicklat, fischer vs. madshus

Jag säger inte att jag sitter inne med svaren

Link to comment
Share on other sites

Vad hade du för värden och vad har du för värden nu ? Min fru är ett gränsfall på diabetes och går på regelbundna kontroller hos diabetessköterskan för att få veta om hon ligger på rätt sida om 7 mmol/l

Svar: vet ej.

Jag TROR de var som högst 6,5 men jag ska kolla det exaktare på fredag.

 

Diabetersköterskan sa att värdena var så fina senast att jag behöver inte oroa mig....

jag fick iallafall lämna nytt sockerprov på fredag.

 

Jag frågade en del om kost, svaret blev:

det är inte så noga, ät mindre socker och mindre kolhydrater.

 

När jag pratade om min oro för diabetes och gikt, så var jag jobbig igen.

Träna mer sa hon..... jag tränar, om man som hon sa att det räcker med att gå ut och gå, minst 20h i veckan.

När hon fick veta det sa hon att jag kanske ändå skulle öka.

 

Nej den sköterskan fick inte mitt förtroende, hon kanske har 100% rätt men jag kommer inte att äta mindre och träna mer.

 

Det kändes som denna människa bara ville avsluta samtalet och gå och fika.

Link to comment
Share on other sites

Vad är farligt med snabba kolhydrater för en som är fullt frisk?

Snabba kolhdrater i sig är inte farligt, utom när det blir för mycket för ofta, vilket är regel i samhället just nu. Ständig fest på kolhydrater resulterar i svängigt och högt blodsocker och med det höga halter insulin. Både högt blodsocker och höga insulinnivåer är dåligt för kroppen på många sätt. Evolutionärt är vi inte gjorda för att käka frukt och honung 24/7 året om. Om man jobbar mycket med kroppen ofta ligger man ganska mycket bättre till än om man har stillasittande jobb och försöker kompensera det med friskis och svettis två gånger i veckan. Då finns det någonstans att göra av glukosen, men då får man jobba hårt.
Link to comment
Share on other sites

Tips på dietist eller någon vass på kost som man kan prata med?

Med risk för att bli stämplad som konspirationsteoretiker vill jag påstå att det är en dålig idé att gå till en dietist, eller diabetessjuksköterska för den delen. De är ännu fast i de gamla paradigmen och det kostar på att ta avstånd till det man fått lära sig och som tillämpas av kollegerna runt omkring. Det är väldigt polariserade åsikter, även om det håller på att förändras. Mitt råd till dig är att läsa själv och förstå dig på det tillräckligt för att ta ställning själv. Du skall ha tur att hitta en läkare som inte är fast i det gamla (och vill kränga metformin och statiner till dig). En bra patient är en som man kan fortsätta sälja läkemedel till.
Link to comment
Share on other sites

Snabba kolhdrater i sig är inte farligt, utom när det blir för mycket för ofta, vilket är regel i samhället just nu. Ständig fest på kolhydrater resulterar i svängigt och högt blodsocker och med det höga halter insulin. Både högt blodsocker och höga insulinnivåer är dåligt för kroppen på många sätt. Evolutionärt är vi inte gjorda för att käka frukt och honung 24/7 året om. Om man jobbar mycket med kroppen ofta ligger man ganska mycket bättre till än om man har stillasittande jobb och försöker kompensera det med friskis och svettis två gånger i veckan. Då finns det någonstans att göra av glukosen, men då får man jobba hårt.

ok, men det blir ju rätt ofta.

jag har fortfarande svårt att äta en köttbit med endast en sallad till, vill gärna ha lite ris eller sötpotatispommes

lax med kokt potatis

och äter pasta varannandag

likaså gillade jag verkligen havregrynsgröt med en näve frysta bär till varje morgon (2 kokta ägg)

 

Jag har börjat att koka pasta/potatis/ris och kyla detta och sen värma upp till måltiden, jag vet inte exakt hur mycket bättre dessa kolhydrater blir, men hade tänkt ge det några veckor.

 

Nu måste jag tänka ännu mindre kolhydrater...

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att aldrig gå upp i vikt, då det är så svårt att sänka den. Sen hänger det mycket på vad man är för personlighet, om man lyckas hålla en konstant nivå på mat och träning. Jag har ett behov att röra på mig varje dag även om träningsintensiteten är låg vissa dagar dvs "aktiv vila". Jag håller mig runt 81,5 kg i morgonvikt, trots att mitt matintag kunde vara bättre. Bra frukost, ett mellanmål frukt+nyponthe med 2,5 råbitsocker(aj,aj inte bra) egen vällagad varierad middag efter träning, kvällsmat the och smörgås skorpa (inte optimalt men måste ha något snabbsmält för att fylla på depåerna till nästa dag) Borde kanske ta ett blodsockerprov för säkerhets skull, då båda mina föräldrar fick åldersdiabetes liksom min syster.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att bli stämplad som konspirationsteoretiker vill jag påstå att det är en dålig idé att gå till en dietist, eller diabetessjuksköterska för den delen. De är ännu fast i de gamla paradigmen och det kostar på att ta avstånd till det man fått lära sig och som tillämpas av kollegerna runt omkring. Det är väldigt polariserade åsikter, även om det håller på att förändras. Mitt råd till dig är att läsa själv och förstå dig på det tillräckligt för att ta ställning själv. Du skall ha tur att hitta en läkare som inte är fast i det gamla (och vill kränga metformin och statiner till dig). En bra patient är en som man kan fortsätta sälja läkemedel till.

Grejen är den att dietister och diabetessköterskor måste ge sina råd "i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet". Det innebär betydligt högre krav än att basera sina råd på bloggar och divserse "det funkade på mig" personer som missionerar, inte sällan med ett kommersiellt intresse. Trots allt föredrar jag den ordningen än dieteister som skulle börja rekommendera något som läst i valfri blogg häromdagen även om det ibland innebär en viss tröghet i systemet....

Link to comment
Share on other sites

”ät mer fullkorn” är typiskt sådant man kan höra från kostrådgivare etc men det är något som ger väldigt stort tolkningsutrymme.

 

Exempel:

Pågen Lingongrova innehåller 9% socker och 6,5% kostfiber

Falu Rågrut innehåller 1% socker och 20% kostfiber

 

Sedan finns det ju de som anser att spannmål är djävulens påfund som bör uteslutas helt av alla. Jag kan inte ge råd till någon annan som jag inte känner men jag har lyssnat in med öppet sinne båda sidor i spannmålskontroversen (”no grain no gain” vs ”no grain no pain”) och dragit slutsatsen att för egen del ser jag ingen anledning att sluta äta spannmål. Men det har blivit mindre mjukt bröd och mer rågrut, och definitivt inget lingongrova.

Link to comment
Share on other sites

Jo

Bröd äter jag den 85% fullkorns frallan utan tillsatt socker eller havregrynsgröt.

Undrar hur havregrynsgröt m näve frysta bär o 2dl mjölk står sig m tanke på diabetes.

 

Jo det händer att jag serverar heta sniglar få blir det fransk grov baguette men kanske 5ggr per år!

Eller doppa med fröknäcke.

 

Men jag äter varje dag antingen ris/potatis/ pasta det är kanske där jag måste minska?

Jag ska iallafall prata med en dietistsköterska på onsdag!

 

Idag har smärtan släppt i höger fot och v armbåge men jag kände av v hälsporre i morse....

Simmade igår ca 750 m

Idag testade jag simdräkten men fullt av folk så det blev bara 8 längder, men vilken flythjälp, det gick jättelätt m ryggsim, hoppas det är gk på Vansbro?

Hoppas på cykelintervallerikväll.

Link to comment
Share on other sites

Grejen är den att dietister och diabetessköterskor måste ge sina råd "i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet

". Det innebär betydligt högre krav än att basera sina råd på bloggar och diverse "det funkade på mig" personer som missionerar, inte sällan med ett kommersiellt intresse. Trots allt föredrar jag den ordningen än dieteister som skulle börja rekommendera något som läst i valfri blogg häromdagen även om det ibland innebär en viss tröghet i systemet....

 

 

Det är mycket mer komplicerat än så. För att förstå behövs en analys av evidensbegreppet och hur det används och en analys av paradigmbegreppet. Fel forum för det. Den korta varianten är: 1: Det finns mycket mer forskning om "det gamla" just för att det är gammalt (det finns analyser som visar hur bra eller dålig denna forskning är om man vill läsa). 2: Det finns mycket starka ekonomiska industriella intressen som till stor del styr anslag till forskning. Det är därför lättare att få anslag till stora studier som befäster det gamla eller misskrediterar det nya. (Skulle typ två diabetiker äta och träna rätt är det ett antal läkemedelsbolag som skulle gå bankrutt, med stora konsekvenser för världsekonomin, som ett exempel). 3. Det är inte så att det saknas bra forskning som talar för "det nya". Det finns mycket (om man bryr sig om att söka). Det finns bra analyser på det också. 4. Det finns en kraftfull mänsklig aspekt till varför paradigm består. Som läkare, dietist eller annan hälsorådgivare är det psykologiskt svårt att säga: jag har haft fel de senaste 20 åren och gett råd och behandling som skadat mina patienter. Det skulle sannolikt också ge negativa sanktioner från individer och organisationer vilka de är beroende av för sin utkomst.

 

Hårt tränande personer gör klokt i att känna sina kroppar och kritiskt testa råd som ges. Det borde gälla för all kunskap, inte bara vallning och spannkurvor.

Link to comment
Share on other sites

Jo

Bröd äter jag den 85% fullkorns frallan utan tillsatt socker eller havregrynsgröt.

Undrar hur havregrynsgröt m näve frysta bär o 2dl mjölk står sig m tanke på diabetes.

 

Jo det händer att jag serverar heta sniglar få blir det fransk grov baguette men kanske 5ggr per år!

Eller doppa med fröknäcke.

 

Men jag äter varje dag antingen ris/potatis/ pasta det är kanske där jag måste minska?

Jag ska iallafall prata med en dietistsköterska på onsdag!

 

Idag har smärtan släppt i höger fot och v armbåge men jag kände av v hälsporre i morse....

Simmade igår ca 750 m

Idag testade jag simdräkten men fullt av folk så det blev bara 8 längder, men vilken flythjälp, det gick jättelätt m ryggsim, hoppas det är gk på Vansbro?

Hoppas på cykelintervallerikväll.

Det krävs en del för att ändra ingrodda vanor. En vanlig reaktion på förslaget att sluta med snabba kolhydrater är "Men vad skall jag äta då?" som om det inte finns några alternativ. Dessutom vill de inte bli av med sin sockerfix. Vill man göra det enkelt för sig är lösningen kål och sallader. Bara att lasta på broccoli, brysselkål, savoykål, blomkålspure, blomkålsris mm. Sen finns det ju en mängd andra grönsaker också. Svingott. Det man inte får glömma är att om man tar bort 1000 kcal snabba kolhydrater måste man ersätta den energin med bra fetter, också det svingott. Att svälta sig är inte en bra plan. Man behöver inte bli LCHF-nazi på en gång. Plocka bort en del snabba kolisar och börja plocka in mer grönsaker. Du kanske måste lära dig lite ny matlagning men svårt är det inte.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med lära sig ny matlagning?

Jag river blomkål o ångkokar den

Broccoli grillar jag i ugn med lite ost o olja.

Blomkålsmos gör jag.

Kål har jag lite dålig fantasi med, blir typ köttfärslimpa med kål.

 

Men fler förslag på god varm mat välkomnas.

 

Jo jag är nog lite dåligt insatt i vad man ska ersätta pasta / potatis med!

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med lära sig ny matlagning?

Jag river blomkål o ångkokar den

Broccoli grillar jag i ugn med lite ost o olja.

Blomkålsmos gör jag.

Kål har jag lite dålig fantasi med, blir typ köttfärslimpa med kål.

 

Men fler förslag på god varm mat välkomnas.

 

Jo jag är nog lite dåligt insatt i vad man ska ersätta pasta / potatis med!

Tycker du verkar vara på god väg. Jag menar inte att du är dålig på att laga mat. Menade att det generellt tar tid och kraft att erövra nya rätter och recept.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...