Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Grate och Lundgren sprintvinnare i Kalix

Klbo dominerade som vanligt - Hggstrm finalfemma

Svensk succtrippel av Stina, Maja och Jonna!

Sprintvinnare p juniorcupen i Kalix

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skin vs ruggat

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 289 inlägg

Tycker jag har högt spann på mina skintec, men de tar ändå i en del när det är ojämnt underlag. Tänker lite att utmaningen inte mest är spannet, utan att pälsen har så dåligt glid. Borde väl gå att hitta ett material/preppa så att en väl anpassad päls inte glider så dåligt mot snö? Eller är det bara för att mina skidor är så nya (har väl åkt mellan 5 o 10 mil på dem) som pälsen hugger i vid spårbyten? I ett hyfsat jämnt spår glider de ju helt ok bra.

Mina Atomic har jag åkt på i tre säsonger, och de hugger fortfarande i kurvor och vid spårbyten. Olika mycket beroende på snöförhållandena.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 243 inlägg

Tycker jag har högt spann på mina skintec, men de tar ändå i en del när det är ojämnt underlag. Tänker lite att utmaningen inte mest är spannet, utan att pälsen har så dåligt glid. Borde väl gå att hitta ett material/preppa så att en väl anpassad päls inte glider så dåligt mot snö? Eller är det bara för att mina skidor är så nya (har väl åkt mellan 5 o 10 mil på dem) som pälsen hugger i vid spårbyten? I ett hyfsat jämnt spår glider de ju helt ok bra.

Håller med, man borde utveckla ett skin med mer bakåtriktade strån som är glatta längs med. Lite som en igelkott tänker jag.

Vem blir först med att vinna Vasaloppet på ett par skinnskidor med igelkottaskinn under? 

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 464 inlägg

Nu har jag provat Atomic c-9 men blev besviken. Nästan alla märken har mohair under trampet. Salomon s-race har en annan hud som kallas Pomoca. Sägs ge bättre glid och fäste.

Har någon provat dessa och hur är känslan?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 164 inlägg

Jag kan tillägga att jag slarvade med prepareringen av skinnet före, men det borde ändå inte bromsat så mycket. Sen är jag beroende av ett spänstigt spann för att få lite extra hjälp både vid stakning och diagonal, dessa Salomon gav ingen extra kick i steget, om jag bortser från bromsverkan.

Jag hoppas att skinskidornas konstruktion inte är färdigutvecklad utan att man kan komma på en spannkonstruktion med minimal bromsverkan av skinnet, men som ändå ger fullgott fäste,

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 164 inlägg

Idag var det -2 och burkföre. Vallade upp mina gamla Elan och tog med även skinskidorna till spåret, nu med preparerat skinn.

Även denna gång bromsade skinnet och de gamla Elanskidorna både gled bättre och kändes bättre åka på. Mina Salomon skinskidor imponerar inte på mig i år ! (jag hade tänkt ge dem till sonen för att han skulle komma igång med skidåkningen och slippa "krabbet" med fästvallning, men risken är stor att han blir besviken, om det går så trögt)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar