Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Stina Nilsson och Anna Dyvik trnar med herrlandslaget i Idre

Silver p Terrrng-SM fr Moa Lundgren

Video: Landslagskarna kar farten

Imponerande lpning av Johaug och Tnseth

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Få bort varje vallaväck-atom

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

suillusbovinus

suillusbovinus

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Efter att ha tagit bort fästvalla med Vallaväck (eller annat borttagningsmedel) blir jag osäker när jag torkar skidorna kring huruvida jag verkligen fått bort varje spår av borttagnigsmedlet eller om det kan finnas uns kvar i de små sandpappringsskårorna som kan hindra den nya vallan från att sitta kvar ordentligt. Jag tycker att hur länge jag än torkat på den vallaväckade fästzonen blir duken en aning smutsig när jag gör det. Kan det vara annat smuts som finns där ändå, eller? Hur vet man säkert att den sista vallaväckatomen är borta, särskilt med tanke på att belagen har sandpappringsspår. Eller hur viktigt är det? Hur totalbefriad från de mest mikroskopiska vallaväckrester måste fästzonen vara för att det inte ska störa den nya vallningen? 

FredrikE

FredrikE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Hej!

Du behöver inte vara orolig, vallaväcket dunstar, det kommer inte att göra att den nya vallningen lossnar lättare, är du ändå orolig kan du ju värma med värmepistolen och torka med trasa och sen dra ett par drag med sandpappret igen, 

//F

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 711 inlägg

Du behöver inte vara orolig. Om det är lite mikroskopiska rester kvar kommer inte att påverka din nya vallning. Det första du ska göra, i de allra flesta fall, är att värma in ett grundvax. Ovanpå detta lägger du fästvallan för dagens före. Gör du så kommer den nya vallningen inte att "störas". Många krånglar till dessa moment alldeles i onödan. Det viktigaste är att lära sig att valla lagom tjockt och långt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 652 inlägg
Värm grundvax, värm grundvax och värm grundvax :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 299 inlägg

Finns väl ett skidmärke, där du inte får bort alla atomer, gissa vilket ?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar