Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alfa pjäxor


pergran

Recommended Posts

Jag trodde Alfa var utdöda dinosaurer för länge sen. Thomas Wassberg började på Alfa i slutet på 80-talet och de hade hård konkurrens av Suveren, som marknadsfördes av Jan-Erik Thorn, pappa till dagens landslagsåkare Viktor Thorn. Ja, det var tider det.......

Det var inte många rätt där inte... Wassberg åkte på Jette i slutet av karriären medan däremot Thomas Eriksson åkte på Alfa-Suveren som skon hette ett tag. Sen är Jan-Erik morbror till Viktor och inte pappa...

Link to comment
Share on other sites

Det var inte många rätt där inte... Wassberg åkte på Jette i slutet av karriären medan däremot Thomas Eriksson åkte på Alfa-Suveren som skon hette ett tag. Sen är Jan-Erik morbror till Viktor och inte pappa...

OK, jag ger mig, det var triangelmönstrade Jette Wassberg körde, fö hade min son samma pjäxa som liten grabb. Dåligt av mig, borde kollat upp bättre, ty minnet sviker en ibland. Hittade en gammal katalog från Skid-Åke och där står det; Gör som Jan-Erik Thorn mfl toppåkare upptäck fördelen med Suveren Zebra med goretex och Cambrellfoder, pris 625 kr (1987) Skon var vit-rödrandig med fräck design och skulle enl reklamen hålla ute för väta och samtidigt släppa ut fukt från foten och tillverkades i Norge tillsammans med Alfapjäxorna. Lyckades inte få tag på såna pjäxor, så det blev Alpina i stället.

Lite andra godbitar från katalogen; sålde en köldtratt efter motorcykelmodell och skidmärket Morotto var hans flaggskepp, sålde även Fischer, Elan, Peltonen, Blizzard och Völkl samt en speciell ryggsele för transport av flera par skidor.

Lite mer kuriosa; Lindex stålsickel i fräskutterstål (föregångare till Kuzmin ?) Swix rillverktyg (rillning inget nytt påfund) Start keramisk sickel (260 kr) Start zeropulver (275 kr) Start var hans valla nr 1. samt Cerapulver (640 kr) som kom redan vintern 1986 och Lindex antistatmedel, som måste läggas på med ojordat strykjärn. Start hade även rullskidor på den tiden.

ps, ang Viktors släktskap med Jan-Erik var det någon TV-kommentator som gav den felaktiga uppgiften.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Köpte ett par Alfa exc Advance i mellandagarna, och har åkt med dessa resten av vintern.

Hade ett par Alpina CCL tidigare, första årsmodellen (vita), köpte dessa enbart för att jag jämt fryser om fötterna, funderade aldrig ens på ECL. Fick gå ned en storlek till 42 på Alfa, hade 43 på Alpina, ändå tycker jag att Alfan känns rymligare runt tårna.

Och pjäxan sitter tajt på foten och känns racig, tycker jag.

Vissa hävdar att det är en varm pjäxa, men jag fryser forfarande om mina tår, men i stort sett är jag nöjd med pjäxan, tycker den sitter skönt på foten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...